Mikropauser på jobbet är ett sätt att återhämta sig under arbetsdagen. Det kan vara så enkelt som att stanna upp och titta ut genom ett fönster i några sekunder.

Foto: Maskot / TT

Måna om återhämtningen även i pandemin

Var en förebild, betona vikten av återhämtning och skapa en kultur där medarbetare vågar säga ifrån. Det är några råd till chefer som vill hjälpa sina medarbetare att återhämta sig – mitt i pandemin.

När pandemin nu är inne på sin andra våg är det många i olika yrkesgrupper som börjar bli slitna, och då gäller det att måna om återhämningen för att hålla ut. Men för att det ska fungera måste chefen stötta sina medarbetare.

Hur gör man då som chef för att främja medarbetarnas återhämtning? Det var temat för ett seminarium som SKR arrangerade nyligen.

Det här är återhämtning

Närporträtt på Anna Dahlgren.. Halvlångt rött hår, rosa tröja, brun tegelvägg i bakgrunden.– Återhämtning är en nyckelfaktor för att vi ska kunna må bra och prestera. Vänta inte för länge med återhämtningen utan se till att fylla på med energi under arbetsdagen.

Det säger Anna Dahlgren; en av dem som talade på seminariet. Hon forskar om stress och återhämtning vid Karolinska Institutet.

Hon poängterar att återhämtning inte alltid behöver vara passiv vila. Alla behöver olika saker, och vad man behöver beror både på vad man återhämtar sig från och hur man är som person.

Till exempel kanske den som återhämtar sig från fysisk ansträngning behöver vila, medan den som återhämtar sig från mental ansträngning istället behöver fysisk aktivitet. Återhämtning kan vara allt från mikropauser till att umgås med någon du känner dig trygg med – eller träning.

– Fyll på med energi utifrån vad just du behöver. Alla har vi olika förutsättningar och behov och det finns inte en färdig mall som passar alla.

Hitta din mikropaus

En variant är mikropauser, som byggs in under dagens gång. Mikropauser kan man ta när som helst. Medan man väntar på papper vid skrivaren, medan man väntar på en brukare på toaletten eller bara när man behöver ladda om.

Porträtt Lina Ejlertsson, tema återhämtning.– Det gäller att hitta vad som är din grej; din mikropaus. För någon är det att stretcha ett par sekunder, eller att stanna upp och titta ut genom ett fönster. För någon annan kan det vara att lägga sig ner och blunda, eller att lyssna på en särskild låt. Det behöver inte ta mer än några sekunder eller max några minuter. Det säger Lina Ejlertsson som forskar om återhämtning vid Lunds universitet.

Chefer: var ett gott exempel

Oavsett vad man behöver för återhämtning är det viktigt att ha chefens stöd. Men hur ska då chefen göra?

Anna Dahlgren säger att chefer måste arbeta systematiskt för att förstå vad som orsakar stress, och bygga in återhämtning i arbetet.

– Lyft upp att det är viktigt, premiera sådant som främjar återhämtning – och föregå med gott exempel.

Det gäller också att skapa en kultur där medarbetare vågar säga ifrån om det blir för stressigt eller om återhämtningen uteblir. Det är också viktigt att medarbetarna uppmärksammar och tar hand om varandra.

– Har man en grupp som fungerar tillsammans så har man mycket bättre förutsättningar för att skapa återhämtning. Har man inte det så kanske man måste börja arbeta med att få ihop gruppen.

Variation, gemenskap och hanterbarhet

Lina Ejlertsson nämner tre faktorer som främjar återhämtning:  variation, gemenskap och hanterbarhet.

– Försök att skapa variation i arbetsuppgifter, men också i arbetsplats och i tempo. Tänk på arbetet som ett intervallopp där du byter tempo ibland.

Tänk på arbetet som ett intervallopp där du byter tempo ibland

För att främja gemenskapen tipsar hon om gemensamma morgonmöten.

– Starta gärna dagen med ett morgonmöte, där alla blir sedda. Ta ett gemensamt djupt andetag och starta dagen med sänkta axlar och positiv energi, säger Lina Ejlertsson.

Viktigt med kommunikation

En annan liten sak som kan stärka gemenskapen och lyfta stämningen är veckobrev från chefen i slutet av varje arbetsvecka

– Det behöver inte vara långt, utan det räcker med några rader. Lyft upp något positivt som du vill uppmärksamma, och passa på att påminna om vikten av återhämtning. Du kan också lägga in något kul och lättsamt inför helgen, som ett recept eller en påminnelse om någons födelsedag.

Kommunikation är också viktigt för att främja känslan av hanterbarhet mitt i pandemin.

– Överdriv gärna mängden information till medarbetarna. Det är också viktigt att de känner sig hörda och sedda. Om de är oroliga så bekräfta deras oro, var inkännande och ta dem på allvar.

Det här är inte minst viktigt för chefer till medarbetare som arbetar på distans.

– Glöm inte bort de små avstämningarna. Skicka iväg ett sms eller ring ett samtal. Lyssna på dem.

Avsluta arbetsdagen

Och så ett sista tips från Anna Dahlgren: oavsett om man jobbar på plats eller på distans är det viktigt att avsluta arbetsdagen.

– Se till att avsluta dagen så bra som möjligt. Försök ta dig tid att reflektera i slutet av passet. Stäng tidsfönstret, så att säga. Kanske kan du ta en kopp te och varva ner innan du hämtar barnen på förskolan. Eller sätta dig ner och smörja in händerna. Ägna dig åt egenvård, helt enkelt.

Text: Anna Wettergård, 08 december 2020

Relaterade verktyg

Senaste artiklar

Tips för trygg återgång efter pandemin

Eskilstuna kommun har gjort en plan för hur medarbetarna ska återgå till arbetsplatserna när det är dags. – Kom igång med planeringen nu, även om ni inte vet när ni ska…

Här tar de tillvara senior kompetens

På en specialistmottagning är det mycket att lära för den som kommer ny. Då kan en mentor vara till stor hjälp. På Uddevalla sjukhus stöttas nya sjuksköterskan Mikaela Siver av…

Viktigt med återhämtning – även för chefen

Återhämtning är oerhört viktigt för vårdpersonal så här i pandemitider – inte minst för cheferna. Självempati, utrymme för klagomål och mikropauser är några återhämtningstips från Region Stockholms centrum för kris…

Områden

Tillsammans skapar vi en arbetsplats som får oss att må bra.

Var vill du börja?

Läs mer om SAM

SAM

Verktyg

Vill du skapa en frisk arbetsplats? Våra verktyg är baserade på forskning och testade av kollegor till dig.

Här hittar du riktigt bra stöd på vägen!

  • Chefoskopet

    Utveckla chefers organisatoriska förutsättningar

  • Digi-ronden

    För bättre digital arbetsmiljö

  • OSA-kompassen

    Vägar till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö

  • Prehabguiden

    Vägledning för arbetsanpassning och rehabilitering

Så gör andra

Hur jobbar andra med sin arbetsmiljö? Hämta tips och inspiration till din arbetsplats!

Vad säger forskningen?

Allt fler forskare uppmärksammar arbetsmiljö som en framgångsfaktor för friska arbetsplatser. Här får du veta vad de kommit fram till.

Vilken ny kunskap kan ni använda?

en man med afrikanskt utseende och en blond kvinna, både i arbetskldäer för vården, lutar sig över ett papper och ler, stående i en ljus korridor.

Mentorskap med oväntad vinst

Ett väldigt lovvärt och ambitiöst projekt, med en oväntad extra vinst. Det tycker forskaren Roy Liff om Västra Götalandsregionens mentorsprojekt,...