Hur kan chefer stötta en medarbetare som mår dåligt? Det kan bli svårare när det finns fördomar och negativa attityder till psykisk ohälsa på jobbet. Men det går att få ett mer tillåtande klimat.
Psykisk ohälsa är den vanligaste orsaken till långtidssjukskrivning. Därför behövs kunskap om hur chefer kan hjälpa dem som drabbas. En ny studie har undersökt chefers möjligheter att göra det.
– Chefer har ett ansvar att gå in tidigt när man ser att en medarbetare mår dåligt och sviktar i sin arbetsförmåga, säger Monica Bertilsson, docent i folkhälsovetenskap och ansvarig forskare bakom studien.
Chefen har ett ansvar att gå in tidigt när man ser att en medarbetare mår dåligt.
Monica Bertilsson, docent i folkhälsovetenskap.
Fick agera på filmer med skådespelare
Forskarna undersökte chefers möjlighet att agera för att stötta vid ångest, depression, stressjukdom och utmattning. Inte vid svår psykisk ohälsa som schizofreni och bipolär sjukdom.
Studien omfattar över 2 700 chefer i privat sektor. Cheferna fick se korta videofilmer där skådespelare – män och kvinnor som spelade anställda i olika branscher – berättade om svårigheter att klara sitt arbete på grund av psykiska besvär och sina funderingar på att sjukskriva sig. Sedan fick cheferna svara på hur de såg på sina möjligheter att genomföra olika åtgärder för de spelade medarbetarna.
Svaren visar att cheferna påverkas av stigmatisering och negativa attityder till psykisk ohälsa på jobbet. Då förmår de inte stötta medarbetare som mår psykiskt dåligt lika väl som de skulle göra annars.
Tre sorters stöd vid psykisk ohälsa
Forskarna undersökte tre olika slags åtgärder:
- Ändringar i arbetsmiljö och arbetsuppgifter. Till exempel att den som mår dåligt får möjlighet att jobba hemifrån eller slipper stressande arbetsmoment.
- Stöd och hjälp från expertresurser som hr och företagshälsan.
- Sociala åtgärder som att chefen hjälper medarbetaren att planera sin arbetsdag eller att det utses en kontaktperson i arbetsgruppen för den som inte mår bra.
Egna negativa attityder mot psykisk ohälsa hos cheferna hindrade dem att genomföra alla tre åtgärdstyperna. Negativa attityder i organisationen och bland chefskollegor hindrade cheferna från att anpassa arbetet och arbetsmiljön för dem som mådde dåligt. Och negativa attityder hos chefskollegor påverkade chefernas vilja att ta hjälp av företagshälsan och HR.
När det gällde sociala åtgärder hindrades cheferna såväl av negativa attityder i organisationen som hos chefskollegor och medarbetare.
Ser psykisk ohälsa som en svaghet
Den så kallade stigmatiseringen innebär ofta att man ser psykiska besvär som medarbetarens egna problem och en personlig svaghet.
– Då blir den psykiska ohälsan individens egna ansvar och chefen tycker inte att det åligger henne eller honom att förebygga psykisk ohälsa, säger Monica Bertilsson.
Om det finns en negativ syn på psykisk ohälsa i organisationen kan det även bli svårt för chefen att ta upp problemet med den medarbetare som mår dåligt – eftersom hen kan känna sig kränkt.
För medarbetaren å andra sidan kan det också vara svårt att gå till chefen och berätta att man inte mår bra. Man kanske är rädd för att det kommer att påverka ens karriär eller arbetsuppgifter.
Finns effektiva åtgärder
Men det går att skapa ett mer tillåtande klimat inför psykisk ohälsa som underlättar för chefer att stötta medarbetare som drabbats. Monica Bertilsson lyfter fram några saker som fungerar enligt tidigare forskning:
- Utbildning om psykisk ohälsa till chefer och medarbetare.
- Myndighetskampanjer och information. Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för arbetsmiljökunskap har till exempel gått ut med råd och riktlinjer kring psykisk ohälsa på arbetsplatsen.
- Ambassadörer för psykisk ohälsa i arbetslivet som berättar om sina erfarenheter. Hjärnkoll är en organisation som utbildar och har sådana ambassadörer.