Tidiga tecken på ohälsa – ha ett omtankesamtal

29 april 2024 Lästid: 7 min
Sammanfattning av artikeln

Psykisk ohälsa är vanligt.

Tidiga signaler kan vara ett förändrat beteende.

Kanske börjar personen dra sig undan mer än vanligt, eller verkar ledsen.

Då kan det vara läge att ha ett omtankesamtal.

Med arbetsanpassning eller rätt hjälp kan en eventuell sjukskrivning förebyggas.

På ett webbinarium berättade två psykologer mer om detta.

Två kvinnor sitter i fåtöljer vid bord och samtalar
Förebygg sjukskrivningar genom att upptäcka tidiga tecken på psykisk ohälsa. Ett sätt kan vara att ha ett omtankesamtal om någon inte verkar må bra på jobbet.

Foto: Johnér bildbyrå

Sammanfattning av artikeln

Psykisk ohälsa är vanligt.

Tidiga signaler kan vara ett förändrat beteende.

Kanske börjar personen dra sig undan mer än vanligt, eller verkar ledsen.

Då kan det vara läge att ha ett omtankesamtal.

Med arbetsanpassning eller rätt hjälp kan en eventuell sjukskrivning förebyggas.

På ett webbinarium berättade två psykologer mer om detta.

Den psykiska ohälsan ökar. Genom att se tecken i tid kan chefer, hr eller kollegor göra stor skillnad. Det menar två psykologer på företagshälsovården. På ett webbinarium nyligen delade de med sig av sina bästa tips – ett handlade om omtankesamtal.

Den psykiska ohälsan ökar i samhället. Det är något som även företagshälsovården Feelgood märker av. Allt fler av deras kunder – som finns på olika håll i landet – kontaktar dem med oro för anställdas välmående.

– Det kan handla om medarbetare som uttrycker att de inte orkar leva längre, att de är deprimerade eller har stark ångest, berättar psykolog och organisationskonsult Charlotta Herlofson.

Bakgrunden ser olika ut från fall till fall, men även utmaningarna i samhället spelar in.

– Vi har gått igenom en pandemi. Vi har en pågående klimatkris. Det är krig på nära håll. Och det pressade ekonomiska läget påverkar både företag och hushåll. Allt detta påverkar givetvis, säger hon.

– Har man en tidigare problematik kan den förvärras i sådana här tider.

Tillsammans med kollegan Linnéa Elvander menar hon att arbetsplatsen har en viktig funktion att fylla genom att tidigt fånga upp medarbetare mår dåligt.

Förändrat beteende varningssignal

Vad är det då man ska vara uppmärksam på?

På ett webbinarium Feelgood håller för chefer och hr i mars listar de två psykologerna några vanliga tecken som kan tyda på att allt inte står rätt.

Varningssignaler kan till exempel vara om en person:

  • drar sig undan, håller sig för sig själv
  • verkar ledsen eller nedstämd
  • lätt hamnar i konflikter, snäser av folk
  • är mer rastlös än vanligt
  • uttrycker att hen känner sig värdelös, misslyckad eller som en belastning
  • visar tecken på sömnbrist.

– Det vi över lag vill vara uppmärksamma på är förändrade beteenden. Om en person inte är sig lik ska det få oss att börja fundera på vad det kan vara ett uttryck för, säger Linnéa Elvander.

Orsakar stort lidande

Beteendena ovan är vanliga, och de kan förekomma av olika anledningar. Men de kan även vara tecken på depression. Det är något som drabbar ungefär en femtedel av befolkningen någon gång under livet.

– Depression kan innebära ett stort lidande och öka risken för självmord. Ofta behöver man hjälp och professionell behandling, säger Linnéa Elvander.

Kalla till omtankesamtal

Om man ser förändringar i en persons beteende som skulle kunna tyda på psykisk ohälsa av något slag kan det vara läge att kalla till ett omtankesamtal, menar psykologerna.

Ett omtanke- eller omsorgsamtal är ett möte där chefen eller hr avsätter tid för att undersöka hur medarbetaren mår och vad arbetsgivaren kan göra för att stötta.

– Vi tycker att man ska ha en låg tröskel för att kalla till sådana här samtal, säger Charlotta Herlofson och tipsar om att ha en mall för hur samtalet ska gå till.

– Det kan vara en trygghet, kanske framför allt i förberedelserna för något som kan vara ganska emotionellt krävande och svårt.

Om en person inte är sig lik ska det få oss att börja fundera på vad det kan vara ett uttryck för.

LInnéa Elvander, psykolog

Linnéa Elvander, psykolog

Ett omtankesamtal handlar inte om att kasta ur sig frågan hur någon mår i korridoren, understryker hon. För att det ska bli bra behöver man avsätta tid i en avskild miljö där man kan lägga annat åt sidan och vara helt närvarande.

Sedan är det viktigt att uttrycka sig empatiskt, och inte dömande.

– Det kan låta självklart, men även om vi talar mycket om psykisk ohälsa finns det fortfarande ett stigma kring att inte må bra. Att uttrycka sig icke-dömande och empatiskt skapar ett utrymme där medarbetaren kan bli bekväm med att berätta, säger Charlotta Herlofson.

Att lyssna aktivt och uppmuntra personen att berätta hur hen mår är också viktigt.

– Där behöver man även vara ödmjuk inför att alla inte vill öppna upp sig. Men att ställa frågan kan vara betydelsefullt i sig. Det kan så ett frö.

Hon menar också att det är viktigt att fråga om självmordstankar ifall man känner oro för att någon mår så dåligt att den inte orkar leva.

– Det är en myt att det kan förvärra situationen eller väcka en björn som sover. Tvärtom brukar det uppskattas och kännas bekräftande när man mår så dåligt.

Erbjud stöd och anpassning

Syftet med ett omtankesamtal kan vara att erbjuda stöd och tillfälliga anpassningar för att undvika ett förvärrat mående – eller en sjukskrivning.

Det kan också vara att kunna hjälpa personen att få professionellt stöd.

– Du ska inte ta ansvar för medarbetarens mående, men du kan göra stor skillnad genom att lyssna, stötta och kanske hjälpa personen vidare, säger Charlotta Herlofson.

Undvik vanliga fallgropar

Vanliga fallgropar under ett omtankesamtal kan vara:

  • Att förminska/avfärda personens känslor/upplevelser.
  • Komma med oombedda råd och tips.
  • Lova en konfidentialitet man inte kan hålla.

– När man tycker en sådan här situation är jobbig är det lätt hänt att man slätar över. Kanske har man svårt att förstå personens reaktioner. Men vi vill undvika att förminska personens känslor eller upplevelser, säger Charlotta Herlofson.

I all välvilja är det också vanligt att komma med oombedda råd och tips.

Även om vi talar mycket om psykisk ohälsa finns det fortfarande ett stigma kring att inte må bra.

Charlotta Herlofson, psykolog

Charlotta Herlofson, psykolog

– Svåra samtal väcker ofta något inom oss som gör att vi vill hjälpa till att ta bort personens lidande. Men det blir sällan hjälpsamt. Många har redan försökt lösa sina problem, och hade det funnits en enkel lösning hade personen kanske inte mått som den gör.

Slutligen påpekar psykologerna att man aldrig ska lova något man inte kan hålla.

– I de här samtalen kan det komma fram oväntade saker. Har en person allvarliga självmordsplaner, men av olika anledningar där och då inte vill söka hjälp kan man till exempel hamna i ett läge där man behöver kontakta akutsjukvården, säger Charlotta Herlofson.

Men med det sagt är det viktigt att personen kan känna sig trygg med att det är den själv som styr om, och i så fall på vilket sätt, något ska kommuniceras till kollegor och andra på arbetsplatsen, understryker hon.

– Det är grundläggande.

Checka in och ha avstämningar

På arbetsplatser med distansarbete kan det vara en större utmaning att fånga upp om någon mår dåligt.

– Där tänker jag att det är ännu viktigare att boka in regelbundna möten med anställda för att ha en möjlighet att uppfatta de här signalerna, säger Charlotta Herlofson.

Linnéa Elvander tipsar om att ha kameran på när man möts digitalt så att man ser varandra.

– Många har också check-in verktyg där man kort svarar på en fråga om hur läget är eller hur man har det.

Läs mer (från samma webbinarium): Första hjälpen så kan du stötta i akut kris

Visste du att...

…du som medarbetare kan ta med ditt skyddsombud eller någon annan som stöd vid ett samtal om din arbetssituation med chefen.

Läs mer om detta i Suntarbetslivs verktyg Prehabguiden.

7 saker att tänka på vid ett omtankesamtal

  1. Avsätt tid för samtalet i avskild miljö
  2. Lägg annat åt sidan och var närvarande
  3. Uttryck oro på icke-dömande och empatiskt sätt
  4. Lyssna aktivt, uppmuntra personen att berätta hur hen mår.
  5. Fråga om självmordstankar ifall du känner en oro för det
  6. Erbjud stöd och anpassning
  7. Hjälp personen att få kontakt med professionellt stöd

Källa: Seminariet Hur kan du ge psykologisk första hjälpen, Feelgood 13 mars 2024

Tips för samtal om arbetssituationen

Elisabeth Björk Brämberg, forskare och distriktssköterska, berättar vad som är viktigt att tänka på för både chefer och medarbetare vid ett möte om tidiga signaler på ohälsa. (3.5 min)

 

Förebygg sjukfrånvaro

Prehabguiden. Tre personer i en skogI Suntarbetslivs verktyg Prehabguiden finns stödmaterial och goda råd till chefer, medarbetare och skyddsombud kring bland annat:

  • Tidiga signaler
  • Dialog om arbetssituationen
  • Arbetsanpassningar
  • Samarbeten utanför organisationen

Utforska Prehabguiden!

 

Text: Karin Backström
Kontakt: [email protected]