Psykologisk första hjälpen – så kan du stötta i akut kris

9 april 2024 Lästid: 7 min
Sammanfattning av artikeln

När någon på jobbet mår akut psykiskt dåligt behöver den hjälp.

Men många känner sig osäkra på hur de ska agera i sådana lägen.

Ett webbinarium nyligen handlade om psykologisk första hjälpen.

Två psykologer från företagshälsovården gav råd.

Bland annat är det viktigt att inte lämna en person i kris ensam – och att lyssna.

Försök ta reda på vad den vill och behöver just där och då.

Psykologisk första hjälpen. En kvinna lutar sig mot en annan kvinna och lägger handen på hennes axel.
När en kollega mår akut psykiskt dåligt på jobbet kan det göra stor skillnad att du finns där. Ofta räcker det att lyssna och försöka förstå vad du kan hjälpa till med där och då.

Foto: Johnér bildbyrå

Sammanfattning av artikeln

När någon på jobbet mår akut psykiskt dåligt behöver den hjälp.

Men många känner sig osäkra på hur de ska agera i sådana lägen.

Ett webbinarium nyligen handlade om psykologisk första hjälpen.

Två psykologer från företagshälsovården gav råd.

Bland annat är det viktigt att inte lämna en person i kris ensam – och att lyssna.

Försök ta reda på vad den vill och behöver just där och då.

Vad gör du om en arbetskamrat faller i gråt i lunchrummet – eller om du går förbi någon med en panikattack i korridoren? Företagshälsovårdens psykologer ger råd om psykologisk första hjälpen.

Plötsligt upptäcker du att något inte står rätt till med en arbetskamrat. Personen kanske gråter, har en panikattack – eller befinner sig i chock. Måhända har den just fått ett hemskt besked, bevittnat något fruktansvärt eller varit under långvarig stress.

Du vet inte vad som har hänt. Du har ingen tid att förbereda dig. Vad gör du?

För många är det här en utmanande situation. Att möta starka känslor hos andra väcker ofta något inombords, som både kan kännas jobbigt och obehagligt. Kanske blir vi rädda för att göra fel – och förvärra situationen.

Vågar du agera och möta en människa i kris kan du göra en stor och viktig insats för en medmänniska.

Linnéa Alvander, psykolog Feelgood

Linnéa Elvander, psykolog

– Tyvärr får de här känslorna många att backa undan. Och det är väldigt synd. Vågar du agera och möta en människa i kris kan du göra en stor och viktig insats för en medmänniska.

Det här säger Linnéa Elvander, psykolog och organisationskonsult på Feelgood, på ett webbinarium som företagshälsovården håller för chefer och hr i mars. På det ger hon – tillsammans med kollegan Charlotta Herlofson – flera konkreta råd om hur man kan möta någon i akut kris. De kallar det att ge psykologisk första hjälpen.

Närma dig försiktigt

Det första psykologerna tar upp är vikten av att närma sig försiktigt och respektfullt. Det kan till exempel handla om att presentera sig med förnamn – om ni inte redan är bekanta – och fråga om personen behöver hjälp.

– Försök att tänka på ditt tonläge och kroppsspråk så att du utstrålar lugn och inte dras in i personens affekt, säger Linnéa Elvander.

Om ni är på en stökig plats kan det vara bra att gå undan lite för att skydda den som är i kris från ytterligare starka intryck.

– Sådana kan vara stressande för en redan belastad hjärna.

Bekräfta personen

Bekräfta att du ser att personen har det svårt.

– Det kan du till exempel göra genom en så enkel sak som att säga: Jag ser att du gråter, vill du berätta varför du är ledsen? säger Linnéa Elvander.

Ställ öppna frågor. Låt personen leda och styra hur mycket hen vill dela med sig av.

Ingen kan på förhand veta hur man hanterar en kris. Det finns många olika sätt att reagera som ryms inom det normala. Ändå är det ganska vanligt att personer i kris känner skam och skuld över sina egna reaktioner, berättar hon.

– Här kan man göra en viktig insats genom att påminna personen om att de här reaktionerna är begripliga och inte alls konstiga utifrån situationen.

Lyssna mer än du talar

När du möter en person i kris är det viktigare att lyssna än att tala själv, understryker psykologerna. Och även om det är värdefullt att försöka förstå vad som har hänt, så är det bra att inte ställa allt för detaljerade frågor.

– Ställ öppna frågor. Låt personen leda och styra hur mycket hen vill dela med sig av. Vi vill inte tvinga en redan uppstressad person att behöva redogöra för potentiellt smärtsamma upplevelser, säger Linnéa Elvander.

Det är också viktigt att ta reda på vad personen behöver här och nu. Kanske kan du hjälpa till med något konkret, som att ta fram ett telefonnummer – eller låna ut din telefon för ett samtal till en anhörig?

Lämna inte ensam

Generellt klarar vi kriser bättre om vi inte behöver hantera dem på egen hand. Därför handlar flera av psykologernas råd om att inte lämna en uppriven människa ensam.

Du kan till exempel:

  • Uppmuntra till kontakt med familj och vänner.
  • Kolla om det finns någon som kan möta upp på jobbet.
  • Se till att inte personen lämnas ensam.

– Ibland behöver du inte göra mycket mer än att sitta tyst tillsammans med personen. På så vis signalerar du att du finns där och kan stötta om det behövs, säger Linnéa Elvander.

Ibland behöver du inte göra mycket mer än att sitta tyst tillsammans med personen.

Om det inte finns någon som kan komma och hämta – eller möta upp hemma – kan det vara bättre att personen stannar kvar på arbetsplatsen, menar hon.

– Samtidigt kan du självklart inte tvinga någon att vara kvar mot sin vilja. Men vet du att personen går hem till en tom lägenhet kan det vara bra att ta kontaktuppgifter så att du kan höra av dig senare och kolla läget vid behov.

Hänvisa till vården

Sist men inte minst kan man behöva hänvisa vidare, ifall personen skulle behöva professionellt stöd.

– Känner man sig orolig för personens liv och hälsa där och då – eller om personen utgör ett hot mot andras liv och hälsa – då behöver man se till att personen kommer till akutpsykiatrin. Och att någon följer med dit, säger Charlotta Herlofson.

Det är viktigt att också fånga upp medarbetare som tar ett stort ansvar för en kollega som inte mår bra.

Charlotta Herlofson, psykolog Feelgood

Charlotta Herlofson, psykolog

Annars är det bra att skicka med information om vart personen kan vända sig om det behövs senare.

– Det är viktigt att uppmuntra kontakt med vården. Det är inte i alla lägen någon är motiverad att ta emot hjälp, men man kan så ett frö som kan vara betydelsefullt senare, säger hon.

Glöm inte dig själv

När någon är i kris berörs ofta flera på arbetsplatsen.

– Som chef och hr är det viktigt att också fånga upp medarbetare som kanske tar ett stort ansvar för en kollega som inte mår bra, säger Charlotta Herlofson.

– Och du som precis har mött någon som befinner sig i kris kan också behöva hjälp och stöd i hur du ska hantera det. Glöm inte bort att se till att du också har någon att vända dig till, säger Linnéa Elvander.

Psykologisk första hjälpen

Så möter du någon i psykologisk kris

  • Närma dig försiktigt, och respektfullt.
  • Försöka behålla ditt lugn.
  • Gå undan med personen till en trygg, avskild miljö.
  • Bekräfta att du ser att personen har det svårt.
  • Lyssna och försök skapa dig en bild av läget.
  • Ta reda på vad personen vill/behöver just nu.
  • Uppmuntra till kontakt med familj/vänner.
  • Lämna inte personen ensam.
  • Hänvisa vidare till annat stöd
  • Glöm inte stöd till dig själv

Källa: Webbinariet Hur kan du ge psykologisk första hjälpen? Företagshälsan Feelgood 13 mars 2024

Här kan den som behöver få mer stöd

De här numren är bra att ha till hands – både om du behöver ringa själv, eller för att skicka med en kollega som kan behöva mer stöd.
Tips! Sätt upp dem i personalrummet.

  • 112 – dygnet runt
  • 112 – kan koppla till jourhavande präst
  • 08-7021680 – Jourhavande medmänniska
  • 90101 eller chatt via mind.se – Mind Självmordslinjen
  • 1177 – för information om psykiatriska mottagningar.

Källa: Webbinariet Hur kan du ge psykologisk första hjälpen? Företagshälsan Feelgood 13 mars 2024

Upptäck tidiga signaler på ohälsa

För att vi ska kunna bemöta varandra på ett sätt som blir ”rätt” för var och en behöver vi lära känna varandra. Titta på filmen och fundera på hur ni vill ha det på er arbetsplats!
Dialogfrågor finns i Suntarbetslivs verktyg Prehabguiden. 

Text: Karin Backström
Kontakt: [email protected]