Vad är en arbetsplatsträff (APT)?

24 mars 2025 Lästid: 3 min
Sammanfattning av artikeln

En arbetsplatsträff är ett möte på jobbet där chef, medarbetare och skyddsombud pratar gemensamt om verksamheten och arbetsmiljön.

Arbetsplatsträffen sker regelbundet.

Ha en dagordning för mötet och skriv minnesanteckningar så att alla kan ta del av vad som sagts. För att underlätta att alla kommer till tals kan mötesdeltagarna samtala i smågrupper.

Ordet arbetsplatsträff förkortas ofta som ”apt”.

 

En kvinna som lyssnar och en man som pratar engagerat på en arbetsplatsträff.
Dialogen har huvudrollen på en arbetsplatsträff. Ha en dagordning och planera så att alla hänger med och kommer till tals. Och skriv minnesanteckningar.

Foto: Maskot / TT

Sammanfattning av artikeln

En arbetsplatsträff är ett möte på jobbet där chef, medarbetare och skyddsombud pratar gemensamt om verksamheten och arbetsmiljön.

Arbetsplatsträffen sker regelbundet.

Ha en dagordning för mötet och skriv minnesanteckningar så att alla kan ta del av vad som sagts. För att underlätta att alla kommer till tals kan mötesdeltagarna samtala i smågrupper.

Ordet arbetsplatsträff förkortas ofta som ”apt”.

 

Arbetsplatsträffen är ett möte för dialog och gemensamt arbete med frågor som rör verksamheten, dess utveckling och arbetsmiljö och hälsa. Men hur går mötet till, och varför behövs det? Här finns allt du behöver veta, och många tips för en bra arbetsplatsträff, APT.

En arbetsplatsträff, APT, är ett möte på jobbet. På en arbetsplatsträff har chefen, medarbetarna och skyddsombudet en dialog om sådant som är viktigt för verksamhetens utveckling och för att medarbetarna ska ha en bra arbetsmiljö. På så sätt ger arbetsplatsträffen medarbetarna en möjlighet till ökad delaktighet och mer engagemang.

Ett forum för samverkan i arbetsmiljöarbetet

Enligt Arbetsmiljölagen ska arbetsgivaren bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete.

I Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiskt arbetsmiljöarbete står att arbetstagarna och skyddsombuden ska ges möjlighet att medverka i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Den sortens medverkan kan till exempel ske på arbetsplatsträffen.

Det finns även kollektivavtal som tar upp vad som gäller för en arbetsplatsträff. Inom kommuner, regioner och kommunala företag har de fackliga organisationerna och arbetsgivarorganisationerna SKR och Sobona tecknat Avtal om samverkan och arbetsmiljö.

Många arbetsgivare har även egna lokala kollektivavtal om samverkan. I det lokala samverkansavtalet finns ofta mer att läsa om hur arbetsplatsträffarna ska gå till hos just den arbetsgivaren.

Arbetsplatsträffen är ett regelbundet tillfälle till dialog

Arbetsgivaren ska regelbundet ordna arbetsplatsträffar. En del har arbetsplatsträff varje månad, andra lite glesare än så. Den kan äga rum på arbetsplatsen eller en annan plats om det passar bättre. Det går även bra att ha arbetsplatsträffen digitalt. Då behöver man se till att alla också kan delta digitalt – hitta lösningar som fungerar för alla.

Om verksamheten är sådan att det är svårt att hitta en tid när alla kan vara med samtidigt så kan man ha flera arbetsplatsträffar med samma innehåll, men vid olika tidpunkter.

Så här går en arbetsplatsträff till

Ha en dagordning och tänk på att syftet med arbetsplatsträffen är att ha dialog om verksamhetens utveckling och medarbetarnas arbetsmiljö och hälsa. Medarbetarna och skyddsombudet kan ge förslag till vad mötet ska handla om. Chefen och skyddsombudet kan också planera arbetsplatsträffen tillsammans.

Ett sätt att få till en bra dialog där alla kommer till tals är att först inleda med att berätta lite om ämnet som dialogen ska handla om. Ge även lite tid till egen reflektion och eftertanke innan dialogen börjar. Sedan kan det passa att dela upp deltagarna i smågrupper. Därefter kan grupperna berätta om sina tankar, uppfattningar och erfarenheter för hela gruppen.

Möbleringen kan också uppmuntra till dialog, till exempel med så kallad cafésittning där medarbetarna sitter vid mindre bord och är vända mot varandra.

Chefen är ansvarig för att det skrivs minnesanteckningar. Men man kan turas om att skriva. Eftersom minnesanteckningarna blir en dokumentation från mötet är det viktigt att alla som skriver också får lära sig hur man skriver, så att det blir rätt. Alla medarbetare ska kunna ta del av minnesanteckningarna efter mötet.

Ämnen som passar på arbetsplatsträffen

Det här är exempel på frågor som passar att ta upp på APT:

  • Verksamhetsfrågor, till exempel mål och uppföljning
  • Resultatet i medarbetarenkäten
  • Arbetsmiljö och hälsa, till exempel att jobba med friskfaktorer men även identifiera och förebygga risker
  • Jämställdhet och mångfald
  • Utveckling, planering och förändring
  • Ekonomi och budget
  • Facklig information vid behov
  • Fylla på med kunskap

På arbetsplatsträffen kan det också passa för gruppen att tillsammans lära sig mer om sådant som kan utveckla verksamheten och arbetsmiljön. När chefen och medarbetarna har kunskaper om arbetsmiljön lägger det en grund för att tillsammans lättare till exempel kunna hitta och förebygga risker. Kunskap om arbetsmiljö gör det också lättare att föra en dialog om vad som behöver utvecklas.

 

Stöd för dialogen på arbetsplatsträffen

Suntarbetsliv har många verktyg och övningar som passar bra att använda på arbetsplatsträffen. Det här är några exempel:

Arbetsplatsträffen...

… är ett av flera forum för dialog om verksamhetens utveckling och arbetsmiljön. 

I Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning kan du lära dig mer om arbetsplatsträffens roll.

Kika särskilt på lektion 2:
Arbetsmiljöarbete i samverkan

 

Stöd för att skapa en bra arbetsplatsträff

Här hittar du ännu mer material om hur ni kan skapa bra arbetsplatsträffar:

Sveriges Kommuner och Regioner, SKR
Stöd för hur man kan strukturera en arbetsplatsträff (APT)

Institutet för stressmedicin, Västra Götalandsregionen
Hälsofrämjande arbetsplatsträffar

Suntarbetsliv
Tema APT

Arbetsgivarens hr-avdelning kan också ha bra stöd för arbetsplatsträffen!

 

5 tips för bra dialog på arbetsplatsträffen

Det finns mycket som kan underlätta dialogen på arbetsplatsträffen. Här är 5 tips:

1. Uppmuntra alla att komma med förslag på ämnen att ta upp.

2. Berätta i förväg om vilka frågor ni ska ta upp, till exempel på mejl. Då kan medarbetarna förbereda sig.

3. Lägg in medarbetarnas förslag i agendan, men inte under ”Övriga frågor” för tiden kanske inte räcker till.Illustration:två personer med en orange pratbubbla.

4. Använd metoder som ”bikupan”, då man pratar två och två eller i liten grupp, och går laget runt för att alla ska komma till tals.

5. Kommunicera på flera sätt på mötet: Visa bilder, prata, skriv på tavla och använd ett språkbruk som alla förstår.

Text: Anna Norrby