Så använder ni FAS Dialogverktyg

Dialogverktyget består av sex övningar som bildar en sammanhängande resa mot en långsiktigt välmående arbetsplats.
Illustration av fyra personer som lägger pussel.

Perfekt för arbetsplatsträffen

Övningarna är pedagogiskt utformade för att bidra till reflektion och sätta igång en dialog. Använd dem t.ex. på en arbetsplatsträffar eller i andra naturliga möten för arbetsgruppen. Börja gärna med den första övningen som handlar om samtalet i gruppen. Därefter väljer ni själva att göra alla övningar eller bara de ni önskar, i den ordning som passar er.

Möblera gärna för sittning i smågrupper om 3-5 personer. Deltagarna i smågrupperna arbetar först igenom övningen och sammanfattar sina funderingar och förslag. Alla grupper delar med sig av vad de har kommit fram till och kommer tillsammans överens om vad man vill jobba vidare med.

Att i slutet av varje övning fatta beslut om en konkret handling, som kopplar till det ni har haft en dialog om, gör det gemensamma arbetet mer levande.

Tidsåtgång

Varje övning beräknas ta mellan en till två timmar. Här finns en ungefärlig tidsuppskattning. De sex övningarna kan delas upp på flera tillfällen, t.ex. en till två per mötestillfälle, så att arbetsgruppen har energi för att engagera sig under hela övningarna.

Har ni en arbetsplats där det finns både dag- och nattpersonal är ett sätt att arbeta med övningarna vid flera tillfällen och presentera gruppernas slutsatser för varandra. Ett annat sätt kan vara att arbeta med några av övningarna under en heldag där alla kan delta samtidigt.

Det finns små knep som gör det lättare att hålla tiderna:

  1. Börja med övningen ”Samtalet”. Den skapar en bra grund för de övriga momenten och gör att ni spar tid i fortsättningen.
  2. Bestäm er redan innan övningarna för att hålla de föreslagna tidsramarna per aktivitet.
  3. Välj ut de delar av övningarna som känns viktigast och mest relevanta för just er. Tänk kreativt och anpassa övningarna efter era behov och förutsättningar.
  4. Starta gärna processen med en kick-off eller inspirationsdag. På så sätt får ni en rivstart och kommer igång ordentligt.
  5. Ställ rimliga krav och sätt en ram för när alla samtalsövningar ska vara genomförda. Ungefär 18 månader är en lagom period för att hinna igenom samtliga övningar.
  6. Försök se tidsaspekten som en fördel. Tack vare ett högre tempo på samtalen kommer ni snabbare till beslut.
  7. Tänk positivt! Den tid ni lägger ner på övningarna får ni förhoppningsvis igen mångfalt genom en bättre arbetsmiljö och ökad samverkan.

Tips till samtalsledaren

I det här verktyget kommer medarbetarna att arbeta både individuellt och i grupper av olika storlekar.

Som samtalsledare har du som uppgift att:

  • introducera verktyget för deltagarna
  • instruera grupperna och starta deras arbete
  • uppmuntra deltagarna att vara aktiva i samtalen
  • leda deltagarna genom övningarna
  • hålla koll på tiden

Välj innan ni börjar hur pass delaktig samtalsledaren ska vara i själva övningarna.

Inför vissa av övningarna kan det vara bra med lite mer information, så att medarbetarna känner sig förberedda och redo för samtal. Ibland behövs det också tid för reflektion efteråt.

För att få variation kan ni prova att byta samtalsledare under ett möte, hålla mötet på en helt ny plats, gruppera om er eller göra studiebesök mellan avdelningar eller arbetsplatser.

Handbok

För att underlätta för samtalsledaren finns en handbok med ingående beskrivningar och tips om hur övningarna går till. Handboken finns även i en förkortad version, som passar dig som bara behöver lite stöd på vägen.

Handbok för samtalsledare (PDF)
Kortfattad handbok för samtalsledaren (PDF)