Följ upp arbetet med FAS Dialogverktyg
När ledningen förankrar syftet med arbetet initialt, ökar sannolikheten att resultatet efter arbetet med dialogverktyget blir bra.
Fördela rollerna
Att rollerna i arbetsgruppen är fördelade, gör det tydligare att se vem som ansvarar för att föra processen framåt även efteråt, t.ex. genom att påminna om eller låta gruppen repetera en eller flera övningar.
Samtalsledaren kan vara den som bjuder in till engagemang, genom att fånga upp hur gruppen vill att dialogen ska hållas levande på arbetsplatsen.
Följ upp
Fortsätt gärna att samlas för samtal då och då eller upprepa övningarna efter ett år. Det är spännande att mäta vad som faktiskt händer i gruppen, hur ni uppfattar varandra och det arbete ni utför. Det ger ett värdefullt underlag att reflektera över och jobba vidare med.
Här är exempel på frågor i uppföljningsarbetet.
- Vilket är ditt spontana omdöme om FAS Dialogverktyg?
- Upplevde du övningarna som meningsfulla och relevanta för verksamheten?
- Vilka förväntningar hade du på arbetet med dialogverktyget? Har dessa uppnåtts? I så fall hur? Om inte, vad beror det på?
- Vilka behov av utveckling har ni skrivit upp på summeringsdukarna?
- Hur planerar ni att gå tillväga för att lyckas med detta?
- Hur går ni vidare med utvecklingsarbetet?
- Tror du att din arbetsgrupp kommer att ha nytta av att ha arbetat med verktyget? Om ja, på vilket sätt?
- Upplevde du att arbetet med dialogverktyget var prioriterat och hade stöd från alla nivåer i organisationen?
- Övriga reflektioner kring arbetet med dialogverktyget