Så använder ni FAS Dialogverktyg

Dialogverktyget består av sex övningar som tillsammans bidrar till en långsiktigt välmående arbetsplats.
Illustration av fyra personer som lägger pussel.

Perfekt för arbetsplatsträffen

Övningarna är pedagogiskt utformade för att bidra till reflektion och sätta igång en dialog. Använd dem till exempel på en arbetsplatsträff eller på andra befintliga möten för arbetsgruppen. Börja gärna med den första övningen som handlar om samtalet i gruppen. Därefter väljer ni själva att göra alla övningar eller bara de ni önskar, i den ordning som passar er.

Möblera för sittning i smågrupper om 3-5 personer. Deltagarna i smågrupperna arbetar först igenom övningen och sammanfattar sina funderingar och förslag. Alla grupper delar med sig av vad de har kommit fram till och kommer tillsammans överens om vad man vill jobba vidare med.

Att i slutet av varje övning fatta beslut om en konkret handling, som kopplar till det ni har haft en dialog om, gör det gemensamma arbetet mer levande.

Tidsåtgång – så får ni till det i praktiken

Varje övning tar ungefär 1–2 timmar. De sex övningarna behöver inte göras alla på en gång – ni kan enkelt dela upp dem på flera tillfällen. Ett bra upplägg kan vara att göra en eller två övningar per möte för att hålla energin uppe.

Har ni både dag- och nattpersonal? Då kan ni göra övningarna vid olika tillfällen och sedan presentera gruppernas slutsatser för varandra. Ett annat alternativ är att samla alla och göra flera övningar under en gemensam heldag.

Här är några tips som gör det lättare att få tiden att räcka till:
1. Börja med övningen ”Samtalet” – den lägger en bra grund och gör resten smidigare.
2. Bestäm i förväg hur mycket tid varje övning får ta – och håll er till det.
3. Välj ut det som känns viktigast för just er – alla delar behöver inte göras exakt som de står. Anpassa efter era behov och förutsättningar.
4. Kicka igång med en inspirationsdag – det ger energi och fart i starten.
5. Sätt en realistisk tidsram – till exempel att vara klara med alla övningar inom 18 månader.
6. Tänk på tiden som en tillgång – ett bra tempo i samtalen leder ofta till snabbare beslut.
7. Se det som en investering – tiden ni lägger nu ger tillbaka i form av bättre arbetsmiljö och starkare samarbete.

Tips till samtalsledaren

I det här verktyget kommer medarbetarna att arbeta både individuellt och i grupper av olika storlekar.

Som samtalsledare har du som uppgift att:

  • Introducera verktyget för deltagarna.
  • Instruera grupperna och starta deras arbete.
  • Uppmuntra deltagarna att vara aktiva i samtalen.
  • Leda deltagarna genom övningarna.
  • Hålla koll på tiden.

Välj innan ni börjar hur pass delaktig samtalsledaren ska vara i själva övningarna.

Inför vissa av övningarna kan det vara bra med lite mer information, så att medarbetarna känner sig förberedda och redo för samtal. Ibland behövs det också tid för reflektion efteråt.

För att få variation kan ni prova att byta samtalsledare under ett möte, hålla mötet på en helt ny plats, gruppera om er eller göra studiebesök mellan avdelningar och mellan arbetsplatser.

Handbok

För att underlätta för samtalsledaren finns en handbok med ingående beskrivningar och tips om hur övningarna går till. Handboken finns även i en förkortad version, som passar dig som bara behöver lite stöd på vägen.

Handbok för samtalsledare (PDF)
Kortfattad handbok för samtalsledaren (PDF)