Aktivitetsbaserat kontor – så kan det passa för fler

1 december 2025 Lästid: 4 min
Sammanfattning av artikeln

Många tjänstemän har aktivitetsbaserat kontor. Då väljer man kontorsplats efter arbetsuppgift.

Det finns några vanliga fallgropar när man gör om till sådant kontor. Och nycklar för att lyckas.

Till exempel är det viktigt att

  • kartlägga behov ordentligt
  • värna arbetsron
  • få med chefen

Forskare tar nu fram en handbok för att utformning och förvaltning av aktivitetsbaserat kontor.

Artikeln ger också fyra tips på stöd. Använd dem om ni ska införa eller har infört aktivitetsbaserat arbetssätt.

Två kvinnor samarbetar vid skrivbord på ett aktivitetsbaserat kontor.
Kontorsarbete kan se väldigt olika ut. Aktivitetsbaserat kontor är tänkt att passa för olika typer av arbetsuppgifter. Men det gäller att ta hänsyn till olika behov, annars är risken lägre koncentration och mindre kreativitet.

Foto: Johnér bildbyrå

Sammanfattning av artikeln

Många tjänstemän har aktivitetsbaserat kontor. Då väljer man kontorsplats efter arbetsuppgift.

Det finns några vanliga fallgropar när man gör om till sådant kontor. Och nycklar för att lyckas.

Till exempel är det viktigt att

  • kartlägga behov ordentligt
  • värna arbetsron
  • få med chefen

Forskare tar nu fram en handbok för att utformning och förvaltning av aktivitetsbaserat kontor.

Artikeln ger också fyra tips på stöd. Använd dem om ni ska införa eller har infört aktivitetsbaserat arbetssätt.

Ett aktivitetsbaserat kontor ska öka samarbetet och minska lokalkostnaderna. Men det kan också skapa stress och sänka produktiviteten. Ny forskning visar vad som krävs för att flexibelt kontor faktiskt ska fungera för alla på jobbet.

Eget rum, öppet landskap eller en mix av arbetsmiljöer? Det går att utforma kontor på många olika sätt. Aktivitetsbaserat kontor är ett populärt koncept sedan något decennium. Hybridkontor tog fart efter pandemin.


Aktivitetsbaserat kontor (ABK) = ingen fast plats, man väljer miljö på kontoret efter arbetsuppgift, t ex tyst zon, mötesrum, fokusrum eller samarbetsytor
Hybridkontor = kombination av fysiskt kontor och distansarbete, vanligtvis hemifrån
Flexibelt kontor = samlingsbegrepp för olika former av delade och hybrida kontor, inklusive aktivitetsbaserat kontor
Flexkontor = informellt uttryck utan tydlig definition


Läs också: Så skapade de spelregler för hybridarbete

Handbok för aktivitetsbaserat kontor

Viktoria Wahlström och Anita Pettersson-Strömbäck vid Umeå universitet forskar om arbetsmiljö och hälsa i olika kontorsmiljöer. De och Maral Babapour Chafi vid Institutet för stressmedicin (ISM) tar nu fram en handbok för utformning och förvaltning av aktivitetsbaserat kontor. Handboken beräknas bli klar hösten 2026. Den baseras på tidigare nationell och internationell forskning samt på nuvarande projekt, där fallgropar och framgångsfaktorer står i fokus.

Ansiktsporträtt Viktoria Wahlström.– Vi har intervjuat chefer, projektledare, konceptägare i olika organisationer och lutat oss mot forskningen. Vi har gått emellan forskarvärlden och praktikernas vardag, säger Viktoria Wahlström.

Offentliga organisationer har stått i fokus i datainsamlingen.

Vilka är fallgroparna?

Två av forskarna gav en förhandstitt på innehållet under ett seminarium om flexibla kontor, arrangerat av Afa Försäkring. Bland annat beskrev Viktoria Wahlström vanliga hinder och fallgropar på vägen mot aktivitetsbaserat kontor. Här är några exempel:

  • Man tänker att samma passar alla och låter ett koncept styra. Samma lösning passar troligen inte på varje våningsplan med olika avdelningar.
  • Ekonomin får styra. Snäva budgetramar.
  • Tidsbrist. Korta ledtider gör det svårare att kartlägga behov ordentligt och försvårar även delaktighet.
  • Bristande återkoppling mellan projektledning och första linjens chef/medarbetarna.

– Bristande delaktighet och kommunikation genom processen kan också skapa skav, säger hon.

Så lyckas ni med aktivitetsbaserat kontor

Hur ska man då göra för att få till en bra övergång till aktivitetsbaserat kontor? Forskningen har numera en rätt tydlig bild av vad som krävs:

1. Tydliga roller minskar stress

Chefer, projektledare, hr, fastighet och IT är ofta inblandade, men ansvaret är inte alltid glasklart.

– Det är superviktigt med en tydlighet kring vem som äger förändringsledningen och vilka beslutsmandat som finns, säger Viktoria Wahlström.

2. Kartlägg behoven – alla jobbar inte lika

Vad behöver medarbetare, chefer, arbetsgrupper och verksamheten?

Ansiktsporträtt Maral Babapour.– Vi ser tyvärr att man ofta eftersträvar en standardlösning för alla. Men behoven varierar på individ- och gruppnivå i en organisation. De försvinner inte över tid utan kan skava och skapa problem med koncentrationssvårigheter, berättar Maral Babapour Chafi.

Personer med exempelvis adhd och autism kan ha särskilda behov av anpassning.

– Det finns en hel del sensoriska svårigheter och överbelastning av intryck som de upplever i de här relativt öppna kontorslandskapen, säger Maral Babapour Chafi.

3. Skapa utrymme för arbetsro

En studie från ISM visar att öppna ytor och för få enskilda rum försvårar arbetsuppgifter som kräver hög koncentration, sekretess eller kreativt samarbete i mindre grupper.

– Kreativa uppgifter kan kräva hantering av fysiska ting och prylar som man ska använda. I stället för att stödja samarbete gör clean desk policy att det blir svårt för de här grupperna att hitta varandra och känna en sammanhållning, säger Maral Babapour Chafi.

Clean desk policy innebär att man plockar undan allt, som papper, material och laptop, vid arbetsdagens slut.

4. Förtydliga chefens roll

Det gäller såväl under förändringen som efteråt, i förvaltande fas.

– Det är chefernas ansvar att äga och förvalta kontoret och arbetssättet det innebär. Men de är inte alltid redo och har förstått eller accepterat det fullt ut, menar Viktoria Wahlström.

Som ett sätt att undvika sådana situationer finns det reflektionsfrågor i handboken för att förbereda sig på utmaningar längs vägen.

5. Transparens genom hela förändringen

– I guiden har vi ett antal metoder och verktyg som hjälper organisationer att ta hänsyn till medarbetares synpunkter tidigt i processen, säger Maral Babapour Chafi.

Det kan både ge starkare beslutsunderlag och inspirera till lösningar. Samtidigt går det inte att påverka allt. Det är viktigt att veta vad man kan tycka till om och inte, men inblick är viktigt under hela förändringsprocessen.

Aktivitetsbaserat kontor kräver nytt SAM

– Sen har vi den här kärnpusselbiten med SAM – kontinuerlig utvärdering och förbättring genom systematiskt arbetsmiljöarbete. När vi går över till de här delade kontorsmiljöerna kommer vi att behöva skruva på och göra om rutiner och processer för det systematiska arbetsmiljöarbetet, menar Viktoria Wahlström.

Man sitter vid skrivbord i aktivitetsbaserat kontor.En övergång till aktivitetsbaserat kontor påverkar också chefskapet. Hur hanterar man det på bästa sätt? Vilket mandat har chefen att göra individuella anpassningar i den nya kontorsmiljön? Kanske behövs gemensamma chefsforum för att stötta cheferna i det flexibla ledarskapet och arbetssättet. Och en process för arbetet med anpassningar i den nya miljön.

– Här har vi många reflektionsfrågor i handboken, säger Viktoria Wahlström.

Kulturen avgör om kontoret fungerar

I grunden handlar ett aktivitetsbaserat kontor om mer än möbler och ytor – det är ett nytt arbetssätt. När organisationen lyssnar på behoven, förtydligar ansvar och justerar miljön löpande kan man skapa en arbetsplats som faktiskt fungerar. På så sätt kan kontoret bli ett stöd för både fokus, samarbete och ett hållbart arbetsliv.

Läs också: De platserna är populärast på kontoret

Fotnot: Innehållet bygger på Afa Försäkrings seminarium Så får du flexibla och aktivitetsbaserade kontor att fungera

Foto Viktoria Wahlström: Mattias Pettersson

Här finns stöd – 4 tips för kontorsförändring

Ska ni införa flexibelt kontor med aktivitetsbaserat arbetssätt? Eller har ni redan gjort det? Använd verktyget Checkflex från Arbets- och miljömedicin vid Umeå universitet. Det ger hjälp i processen att

  • Planera
  • Genomföra
  • Underhålla

Ett annat stöd är ISM:s processguide 5 faser för kontorsförändring med arbetsmiljön i fokus.

Hos ISM finns också Flexibla kontorslösningar – en sammanställning av aktuell forskning.

Och – glöm inte att riskbedöma inför förändring! Ta hjälp av Suntarbetslivs mallar för riskbedömning på sidan Skyddsronder och checklistor.

Lyssnartips!

Lyssna på Det optimala kontoret för hjärnan – ett poddavsnitt från Sveriges Radios programserie I hjärnan på Louise Epstein.

Forskaren Viktoria Wahlström pratar om hur aktivitetsbaserat kontor påverkar koncentration, produktivitet och trivsel.

Visste du att…

…drygt 20 procent av svenska kontorsarbetare sitter i ett aktivitetsbaserat kontor utan eget skrivbord, enligt en enkätundersökning. 2022 var andelen 7 procent.

Källa: Rapporten Framtidens arbetsliv 2025 av fastighetsbolaget Castellum

Jeanette Neij.
Text: Jeanette Neij
Kontakt: [email protected]