Medarbetarskap handlar om hur du är och agerar på jobbet. Ett gott medarbetarskap kännetecknas av att du som anställd är aktiv, ansvarstagande och delaktig. Men hur främjas det på arbetsplatsen?
Ledarskap är ett känt begrepp. Alla önskar sig chefer som också är goda ledare. Men det finns även något som heter medarbetarskap. Att utveckla medarbetarskapet på en arbetsplats gör att jobbet fungerar bättre och blir roligare.
Här är exempel på vad som kan sägas vara ett gott medarbetarskap:
- Vara en bra och stöttande arbetskamrat som lyfter fram kollegor
- Vara delaktig och engagerad i att utveckla arbetsmiljön och verksamheten
- Utföra arbetsuppgifter på ett bra och ansvarsfullt sätt
- Våga lyfta problem på arbetsplatsen
- Dela med sig av sin kunskap och utveckla sin kompetens
Vad säger medarbetarna?
Beroende på vilken slags forskning man utgår ifrån så betonas olika aspekter av medarbetarskap. De här fem områdena framhålls i en studie från Institutet för stressmedicin (ISM) om vad anställda inom hälso- och sjukvården tycker utvecklar medarbetarskap:
- Grupptillhörighet och att sträva mot ett gemensamt mål
- Samarbete över professionella och organisatoriska gränser
- Arbetslivserfarenhet och tillit till varandras kompetenser
- Ett bra socialt klimat och känsla av gemenskap
- Delaktighet och inflytande
Eget ansvar och självständighet
Begreppet medarbetarskap har utvecklats över tid i takt med arbetslivet och getts lite olika innebörd. Ta som exempel omställningen till mer digitalt distansarbete i vissa yrkesgrupper under och efter covidpandemin. Det nya arbetssättet kräver ett bra självledarskap: att kunna tänka självständigt och ta eget ansvar som medarbetare.
Det här underlättar medarbetarskap
Olika synsätt på medarbetarskap gör att man kan understryka olika förutsättningar som krävs för att utveckla medarbetarskap. Här är exempel på vad som underlättar, enligt Institutet för Stressmedicin (ISM):
- Tillit
- Trygghet
- Stabilitet
- Måltydlighet
- Uppskattning
- Bra ledarskap
Chefer och skyddsombud behöver alltså tillsammans jobba aktivt för att skapa ett tryggt klimat på arbetsplatsen där medarbetare kan känna tillit och får uppskattning.
I arbetsvardagen medarbetare emellan handlar det även om att kunna känna socialt stöd och att kommunikationen fungerar.
Utveckla medarbetarskap med APT
Viktigt är även att alla på arbetsplatsen kan komma till tals och ges möjlighet att vara delaktiga i att förbättra samarbetet, arbetsmiljön och verksamheten. Det kan exempelvis ske via arbetsplatsträffar (APT) och medarbetarenkäter. Läs även: Så skapar ni bättre arbetsplatsträffar
Dessutom lägger ett aktivt medarbetarskap grunden för en bra arbetsmiljö. Och en bra arbetsmiljö underlättar ett gott medarbetarskap.
Definition av medarbetarskap
Medarbetarskap = hur medarbetare hanterar relationen till det egna arbetet, organisationen, kollegor och dem man är till för (brukare, patienter, elever m fl)