Summering och uppföljning

I dialogen under arbetet med verktyget kommer förslag på lösningar och hur de kan användas i er vardag. Att redan vid beslutet om att jobba med Vård i annans hem planera för hur ni ska följa upp era beslut ökar chanserna att alla deltar aktivt och ser nyttan med övningarna.
Illustration av två personer som samtalar.

Planera framåt och följ upp

När ni gjort alla övningar,  eller de ni valt att göra, kan det vara givande att följa upp vad ni kommit fram till. Därför ingår det en summeringsduk i materialet. Den sammanfattar och åskådliggör vad ni kommit överens om i de olika övningarna, och underlättar att enkelt kunna följa upp hur det fortsatta arbetet går.

Summeringsduk (PDF)

Ser film om hur man använder summeringsduken

Till varje övning finns också fördjupningsmaterial att fortsätta arbeta med när huvudövningarna är avklarade. När alla medarbetare använder sina arbetsböcker och deltar aktivt blir det lättare att genomföra förändringar som rör alla delar i arbetet hemma hos brukare. Hitta ert sätt att låta resultatet av övningarna bli en naturlig del av arbetsvardagen.

Fortsätt gärna att samlas för samtal då och då eller upprepa övningarna efter ett år. Det är spännande att mäta vad som faktiskt händer i gruppen, hur ni uppfattar varandra och det arbete ni utför. Det ger ett värdefullt underlag att reflektera över och jobba vidare med.

Här är exempel på frågor i uppföljningsarbetet.

  • Vilka förväntningar hade du på arbetet med dialogverktyget? Har dessa uppnåtts? I så fall hur? Om inte, vad beror det på?
  • Vilka behov av utveckling har ni skrivit upp på summeringsdukarna? Hur planerar ni att gå tillväga för att lyckas med detta?
  • Hur går ni vidare med utvecklingsarbetet?
  • Tror du att din arbetsgrupp kommer att ha nytta av att ha arbetat med verktyget? Om ja, på vilket sätt?
  • Upplevde du att arbetet med dialogverktyget var prioriterat och hade stöd från alla nivåer i organisationen?
  • Övriga reflektioner kring arbetet med dialogverktyget