OSA-kompassen
Vägar till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö
Vägar till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö
Som en del i det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) ska arbetsgivaren, i samverkan med arbetstagare och skyddsombud, arbeta med allt som rör OSA.
I föreskrifterna om OSA lyfter Arbetsmiljöverket fram förhållanden som påverkar den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Arbetet med dessa ingår som en del i SAM, precis som arbetet med fysiska risker, och det är den kopplingen som 5 § lyfter fram.
Eftersom detta är en viktig grund för arbetet med OSA, följer här en kort genomgång av föreskrifterna för SAM (AFS 2001:1). Mycket mer kunskap om arbete med SAM finns i Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning.
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om SAM ställer krav på att arbetsgivaren, i samverkan med arbetstagare och skyddsombud, ska arbeta systematiskt med att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att man förebygger ohälsa och olycksfall i arbetet, och uppnår en tillfredsställande arbetsmiljö.
SAM ska ingå som en naturlig del i den dagliga verksamheten och omfatta alla förhållanden som har betydelse för arbetsmiljön. Det ska också finnas en arbetsmiljöpolicy, som beskriver hur arbetsförhållandena ska vara, och rutiner som beskriver hur SAM ska gå till. (Ett undantag från regeln om dokumenterad arbetsmiljöpolicy är om antalet anställda i organisationen, ej avdelning eller arbetsställe, är färre än tio personer).
Det finns fyra uppgifter i SAM, som man hela tiden måste arbeta med, som i ett hjul: undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp.
Arbetsgivaren ska fördela (delegera) uppgifterna i verksamheten på ett sådant sätt, att en eller flera chefer, arbetsledare eller andra arbetstagare får i uppgift att aktivt och systematiskt verka för att förebygga risker och skapa en bra arbetsmiljö.
De som får dessa uppgifter måste vara tillräckligt många och ha de befogenheter och resurser som de behöver. De måste också ha tillräckliga kunskaper om följande:
När kompetensen inom den egna verksamheten inte räcker för SAM, eller för arbetet med arbetsanpassning och rehabilitering, ska arbetsgivaren anlita företagshälsovård eller annan sakkunnig hjälp utifrån.
Alla arbetstagare måste ha tillräckliga kunskaper om riskerna i arbetet.
De chefer, arbetsledare eller arbetstagare som har åtagit sig att arbeta med arbetsmiljön, kan ibland finna att de inte har tillräckliga befogenheter och resurser för att lösa en viss uppgift. De ska då gå tillbaka till den som har delegerat uppgiften, för att få stöd och diskutera hur de ska kunna utföra den uppgift som det gäller. Detta kan resultera i att de får utökade befogenheter och resurser.
De kan också returnera uppgiften till den som har delat ut den. Den går då tillbaka till en högre instans i ansvarskedjan. Men ansvaret för övriga arbetsmiljöuppgifter kvarstår som tidigare. Arbetsgivaren behöver löpande ta reda på om uppgiftsfördelningen fungerar bra och vid behov göra förändringar. Oklarheter om hur uppgifterna är fördelade faller ytterst tillbaka på den högsta ledningen.
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete som chefen och skyddsombudet går tillsammans. Kostnadsfritt material.
Grundutbildning i organisatorisk och social arbetsmiljö som chefen och skyddsombudet går tillsammans. Kostnadsfritt material för en halvdagsutbildning.
I OSA-kollen finns ytterligare kring hur SAM och OSA hör ihop. Det finns också filmer som förklarar vad OSA är. Med hjälp av en checklista/skyddsrond kan ni ta tempen på nuläget för OSA i er organisation.
Verktyget Vår arbetsmiljö väcker engagemang och skapar förståelse för den gemensamma arbetsmiljön. Används på till exempel en arbetsplatsträff för att tillsammans undersöka nuläget för olika arbetsmiljöområden.
Boken ”Systematiskt arbetsmiljöarbete mot stress” vänder sig till alla som arbetar med eller är intresserade av arbetsmiljöarbete. (Arbetsmiljöverket)
Information om hur man gör för att infoga organisatoriska och sociala perspektiv i det systematiska arbetsmiljöarbetet. (OFR)