Flera tusen nya skyddsombud på arbetsplatserna. Det är frukten av fackliga satsningar som pågår just nu. Men hur gör facken för att fler ska nappa och vad får man för stöd om man hoppar på uppdraget?
Arbetsmiljön, lönen och arbetstiderna. Det är frågor som ligger i topp för många medlemmar i facket. Ändå tvekar många inför att bli skyddsombud eller fackligt förtroendevald. Men nu kraftsamlar fackförbunden för att få igång engagemanget. Här berättar Vision, Akademikerförbundet SSR och Sveriges Lärare om hur de gör.
Fackförbundet Vision är mitt inne i en femårig satsning för ökad facklig styrka.
– Vi vill vara duktiga på att driva arbetslivets frågor framåt. Då är det viktigt att ha många förtroendevalda och skyddsombud lokalt, säger Robert Bergdahl som leder Visions satsning.
De har vikt 300 miljoner kronor till satsningen, som drog igång under 2023. Pengarna går bland annat till värvning av nya medlemmar, nya förtroendevalda och skyddsombud, extra bemanning, utveckling av nya stöd, marknadsföring och kampanjaktiviteter.
Målet är att tio procent av medlemmarna ska ha ett förtroendeuppdrag.
Besöker fler arbetsplatser än tidigare
För även om Visions medlemsantal ökat stadigt de senaste 15 åren, så har antalet förtroendevalda sakta minskat. Så kunde det inte fortsätta.
– Utan förtroendevalda är det svårt för facket att finnas nära medlemmarna på arbetsplatserna.
Att antalet förtroendevalda i Vision minskade följer en trend i samhället. Forskning visar att föreningsverksamhet i allmänhet minskar. Det tar Vision fasta på i sin satsning.
– Vi behöver hela tiden beskriva nyttan med att ha skyddsombud och förtroendevalda.
Vi behöver hela tiden beskriva nyttan med att ha skyddsombud och förtroendevalda.
Vision har ökat antalet förtroendevalda med 1 300 sedan satsningen startade. Ökningen beror enligt Robert Bergdahl bland annat på att både medarbetare och förtroendevalda från Visions kansli, klubbar och avdelningar besöker medlemmarnas arbetsplatser mer än tidigare.
Vill vara med och förbättra arbetsmiljön
De riktar särskilt in sig på arbetsplatser som varken har skyddsombud eller förtroendevalda.
– Där märker vi också att arbetsgivarna är intresserade och positiva till att vi försöker få fram skyddsombud och facklig representation som de kan samverka med.
Vision satsar också på att bli bättre på att beskriva vad uppdraget som förtroendevald innebär. De har frågat medlemmar vad som skulle locka dem att ha ett förtroendeuppdrag.
– Ett av de vanligaste svaren är att man vill vara med och förbättra arbetsmiljön och bidra till att fler trivs på arbetsplatsen.
– När vi lyckas beskriva vad man kan förbättra som förtroendevald och skyddsombud så märker vi att fler också vill bli det.
Att träffa medlemmarna är helt avgörande för att få fler skyddsombud.
Det här kombinerar Vision med kampanjer i sociala medier om vad en förtroendevald gör och vad man kan förbättra på jobbet.
– Men själva fotarbetet, att träffa medlemmarna, är helt avgörande för att få fler förtroendevalda och skyddsombud.
Lyckas över förväntan
Akademikerförbundet SSR satsar också på att få fler förtroendevalda och skyddsombud. Skälen är flera, berättar Markus Furuberg, förhandlingschef på Akademikerförbundet SSR.
En del av deras förtroendevalda har lämnat sina uppdrag. Att jobba på distans kan minska den här sortens engagemang, konstaterar han.
Många av Akademikerförbundet SSR:s medlemmar arbetar i socialtjänsten som socionomer och socialsekreterare. Personalomsättningen är hög, vilket bland annat beror på hög arbetsbelastning. Detta kan också göra det svårare att få skyddsombud, och behålla dem.
– Därför tog vi beslutet att stärka den lokala organisationen och satte målet att öka antalet förtroendevalda med fem procent – och det målet har vi redan nått!
Målet var att få 1 500 nya skyddsombud och så här långt är de uppe i fler än så: 1 700.
Vi vill vara en konstruktiv partner för en bra verksamhet.
Markus Furuberg, förhandlingschef i Akademikerförbundet SSR.
De gör också en beteendeförändring i hur de till exempel pratar om facket och att vara ombud, berättar Markus Furuberg.
– Vi vill inte vara emot arbetsgivaren, utan en konstruktiv partner för en bra verksamhet. Den inställningen tror vi skapar energi.
Fler vill gå kurser för förtroendevalda
De ser även över sina utbildningar för att de ska bli roligare och ge mer energi. Efterfrågan på kurserna för förtroendevalda har nu ökat så mycket att de fått dubblera dem.
Det är också viktigt att förtroendevalda har bra förutsättningar för sitt förtroendeuppdrag på arbetsplatsen och även känner stöd ifrån medlemmarna, påminner han. Det är ju medlemmarna som valt företrädare eller skyddsombudet till uppdraget.
– Ett ombud kan få frågan ”vad gör ni på facket?” från andra medlemmar. Då behöver man få igång en dialog på arbetsplatsen om vad det är som skaver och hur man kan hjälpas åt.
Stöttar att våga ta steget och bli skyddsombud
Även fackförbundet Sveriges Lärare jobbar på för att få fler skyddsombud och fackliga företrädare. De har en fast samordningsgrupp med kommunikatörer, förhandlare, utvecklare och ombudsmän som med sina olika kompetenser tillsammans tar fram en rad stöd.
Prata med din chef om att få den tid du behöver för uppdraget.
Syftet är att underlätta för medlemmar att förstå vad uppdraget som förtroendevald innebär, underlätta hur medlemmarna utser förtroendevalda och att väcka nyfikenheten för att anmäla sitt intresse. Men också för att sedan fortsätta i rollen.
Samordningsgruppen är en satsning i och med att gruppens medlemmar avsätter tid för uppdraget. Det står också i Sveriges Lärares stadgar att de ska ha fler ombud. I praktiken fokuserar de på att få ombud på arbetsplatser där de har kollektivavtal.
Marina Blanco Lemos, ombudsman i Region Öst, är en av de fasta medlemmarna i samordningsgruppen. Arbetet i gruppen är intensivt, hon lägger en dag i veckan på det.
Ger råd som passar arbetsplatsen
Sveriges Lärare prioriterar att göra arbetsplatsbesök där de saknar arbetsplatsombud och skyddsombud.
– Jag möter ofta medlemmar som inte vågar ta steget att bli skyddsombud. Då informerar jag om vad rollen innebär och hur medlemmarna utser ombud, säger Marina Blanco Lemos.
Då ger hon konkreta exempel på hur man kan arbeta med frågor som är relevanta på arbetsplatsen.
I skolans värld kan det ibland vara svårt för skyddsombudet att få tid till uppdraget.
En del skyddsombud har inte heller lyft frågan om tid för uppdraget med sin chef. Det behöver man inte tveka om, manar Marina Blanco Lemos.
– Prata med din chef om att få den tid du behöver för uppdraget. Gör det i samband med att ni ser över rutiner och mötesscheman kopplade till det systematiska arbetsmiljöarbetet. Tydlig kommunikation är alltid bra.
Fångar intresset på flera sätt
De försöker också fånga medlemmars intresse för att bli ombud på andra sätt. Ett av dem är webbinariet “Nyfiken på att bli ombud?” som körs tre gånger per termin. Det finns även en sida på webben om att vara ombud, och där kan man göra en intresseanmälan som fångas upp av kansliet eller den förening man hör till i Sveriges Lärare.
På Sveriges Lärares intranät för förtroendevalda finns dessutom stödmaterial att använda på arbetsplatsträffar och andra möten.
Sveriges Lärare har en egen utbildning för skyddsombud. Men den ser de som ett komplement till arbetsmiljöutbildningen som man ska gå tillsammans med sin chef. Och där tvekar inte Marina Blanco Lemos om vilken man ska välja:
– Gå Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning!
Vad är fördelen med att bli skyddsombud?
– Som anställd kan du lyfta många frågor, men som skyddsombud kan du även kräva åtgärder när det behövs. Du blir också delaktig i planeringen av arbetsmiljöarbetet och skapar förändringar.
3 tips för hur skyddsombud i skolan får tid för uppdraget
Större arbetsplatser, som kommunala skolor, brukar ha skyddsombud, men det kan ändå krångla med att få loss tiden för uppdraget, berättar Marina Blanco Lemos. Då handlar det ofta om att man missat att schemalägga tid för skyddsombudets uppdrag. Hon har tre tips för hur man kan förebygger brist på tid:
- Ta upp skyddsombudets tid i god tid på våren inför tjänsteplaneringen och schemaläggningen.
- Se över skyddsombudets arbetsuppgifter. Finns det någon uppgift som någon annan kan göra, och som inte är kopplad till lärarens uppdrag? På en grundskola kan det till exempel vara rastvakten.
- Vid ny rektor: påminn om skyddsombudets tid – det är mycket att sätta sig in i som ny chef på jobbet.