Se till att fira på jobbet. Och inte bara de stora projekten, utan även de små segrarna. Det gör dig lyckligare, säger ekonomiprofessor Micael Dahlén.

Foto: Robert Daly / TT

7 sätt att bli lyckligare på jobbet

Lycka på jobbet ger lycka även i vardagen – och vice versa. Men hur blir vi då lyckligare på jobbet? Med tacksamhet, byxor och psykologisk trygghet kan vi knuffa upp lyckan en bra bit.

– Är du lycklig på jobbet så blir du mer social, mer benägen att umgås med andra och friskare.

Det sade ekonomiprofessor Micael Dahlén, under årets upplaga av HR-dagarna, som arrangerades av Sveriges HR-förening.

Han förklarade att lyckan sprider sig både till och från jobbet.

– Och är du lycklig generellt tar du också med dig den lyckan till jobbet. Du blir mer kreativ, mer benägen att samarbeta och mer optimistisk.

Hur gör vi då för att bli lyckligare? Det gäller att undvika att bli det som Micael Dahlén kallar för en ”happykondriker”.

– En happykondriker går runt och tänker att ”jag borde vara lyckligare; annars måste något vara fel”. Men man kan inte alltid sväva på små rosa moln.

Tacksamhet och delad tillvaro

Istället för att vänta oss rosa moln bör vi jobba på att ”knuffa upp” det vardagliga, jämna – inte minst på jobbet. En sak som gör oss lyckligare är tacksamhet.

– Påminn dig själv att det är fantastiskt att du har ett jobb att gå till. Det kan knuffa upp lyckan en bra bit. Och säg till dina kollegor hur mycket du uppskattar dem. Du blir lyckligare av att påminna dig om det, och de blir lyckligare av att höra det.

Säg till dina kollegor hur mycket du uppskattar dem. Du blir lyckligare av att påminna dig om det, och de blir lyckligare av att höra det

Och när vi pratar med våra kollegor, är det bra idé att hålla ögonkontakt. För den som jobbar hemifrån, går det lika bra via webbkameran.

– Ögonkontakt är det mest fundamentala sättet att dela tillvaro med varandra – och att dela tillvaro gör oss också lyckligare. Det räcker med två till fyra sekunders ögonkontakt.

Förväntan, firande, rutiner och motion

Något annat som skänker lycka är förväntan, som enligt Micael Dahlén är lika härlig som en upplevelse i sig.

– Helgen skänker lycka, och därför är fredag veckans lyckligaste dag. Då njuter vi av alla våra planer. Men det är dålig ekonomi att fokusera all vår lycka på helgen. Gör små planer för arbetsveckan istället. Planera in något härligt varje måndag, som du kan se fram emot under helgen.

Dessutom är det viktigt att fira.

– Du behöver inte bara fira ”det stora projektet”. Ta en dag i taget, och fira lite varje dag.

Micael Dahlén har också ett annat, konkret, råd att komma med: ha på dig jobbyxor, även om du arbetar hemifrån.

– I början kan det kännas lite härligt att jobba hemifrån och vara utan byxor, men efter ett tag hamnar vi i limbo. Vi vet inte riktigt var vi befinner oss. Vi behöver rutiner för att få struktur på tillvaron, och med byxor kommer rutiner. Med byxor kommer också möjligheten att ge oss ut på lunchen och motionera. Och det ger också lycka.

Psykologisk trygghet

Ett annat sätt att bli mer välmående på jobbet är att se till att det finns psykologisk trygghet på arbetsplatsen. Det menar psykologen Katarina Blom, som talade på årets arbetsmiljökonferens Gilla Jobbet.

– Psykologisk trygghet innebär att jag vågar ta upp saker som känns svårt och göra små risktagningar.

På en arbetsplats med psykologisk trygghet arbetar man för att lära sig, man är nyfiken och man erkänner sina egna misstag och begränsningar.

Hur skapar man då en sådan arbetsplats? Ett konkret sätt är att använda korta möten – Katarina Blom kallar dem för ”team debriefs” – med fyra punkter:

  • Hur ligger vi till?
  • Vilka goda ansträngningar kan vi fira?
  • Vilka misstag ka vi dela?
  • Vad kan vi lära oss?

För att mötena ska bli konstruktiva gäller det att inte fastna i det negativa, utan tänka på vad som ska börja göras annorlunda för att arbetsplatsen ska bli ännu bättre.

Dessutom gäller det att våga bjuda på sig själv. Chefen får gärna börja, genom att dela med sig av sina misstag. Men det är också viktigt att medarbetarna gör det.

Bär inte din osäkerhet själv utan dela det i gruppen

– Bär inte din osäkerhet själv utan dela det i gruppen. Och ta dina känslor på allvar. Om du upplever något som besvärligt eller utmanande så kommer nog fler att känna samma sak. Ta det i små steg. Och om någon annan gör det, se då till att vara där och trygga upp direkt.

Text: Anna Wettergård, 09 november 2020

Relaterade verktyg

Senaste artiklar

Minska smittan – se över luften i era lokaler

När coronapandemin nu har blivit vardag har du säkert handtvätt och avstånd i ryggmärgen. Men har du tänkt på hur viktigt det är med ventilation och vädring på jobbet? Det…

Corona: de fann lösningar i avvikelserna

När coronapandemin härjade under våren ville Region Västmanland hitta ett sätt att snabbt kunna åtgärda problem som hade med viruset att göra. Lösningen var enkel – de började med regelbundna…

Anpassa arbetet med Prehabguiden

Alla kan bli sjuka eller ha perioder när arbetsförmågan inte är på topp. Då gäller det att hitta hållbara lösningar. Nu finns Prehabguiden - ett stöd för er på jobbet…

Områden

Tillsammans skapar vi en arbetsplats som får oss att må bra.

Var vill du börja?

Läs mer om SAM

SAM

Verktyg

Vill du skapa en frisk arbetsplats? Våra verktyg är baserade på forskning och testade av kollegor till dig.

Här hittar du riktigt bra stöd på vägen!

  • Chefoskopet

    Utveckla chefers organisatoriska förutsättningar

  • Digi-ronden

    För bättre digital arbetsmiljö

  • OSA-kompassen

    Vägar till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö

  • Prehabguiden

    Vägledning för arbetsanpassning och rehabilitering

Så gör andra

Hur jobbar andra med sin arbetsmiljö? Hämta tips och inspiration till din arbetsplats!

Vad säger forskningen?

Allt fler forskare uppmärksammar arbetsmiljö som en framgångsfaktor för friska arbetsplatser. Här får du veta vad de kommit fram till.

Vilken ny kunskap kan ni använda?