Konflikthantering: så skapade de mer tillit på jobbet

12 september 2024 Lästid: 9 min
Sammanfattning av artikeln

Pimpinellagatan är ett särskilt boende för personer med psykiatriska funktionsnedsättningar.

När boendet startade gick det först bra. Men sen blev medarbetarna oense om hur man skulle jobba. De gick till sin chef, men ville inte prata med varandra.

Chefen gick först själv en kurs i konflikthantering.

sen tog hon hjälp av företagshälsovården. Några fick flytta till andra arbetsplatser i kommunen. De som var kvar fick hjälp att bli en arbetsgrupp där man tar hänsyn till varandra. De fick också kompetensutveckling och tid för reflektion.

Nu jobbar man bra ihop. Det märks också på de boende, som blivit lugnare.

medarbetare på Lss-boendet Pimpinellagatan, samlade under ett möte. I förgrunden enhetschefen Andrea Strömme.
Medarbetarna på lss-boendet Pimpinellagatan har gjort en lång resa ihop. Men förändringsarbetet har hjälpt också enhetschefen Andrea Strömme. "Jag blev ännu tydligare som ledare", säger hon.

Foto: Anna Rehnberg

Sammanfattning av artikeln

Pimpinellagatan är ett särskilt boende för personer med psykiatriska funktionsnedsättningar.

När boendet startade gick det först bra. Men sen blev medarbetarna oense om hur man skulle jobba. De gick till sin chef, men ville inte prata med varandra.

Chefen gick först själv en kurs i konflikthantering.

sen tog hon hjälp av företagshälsovården. Några fick flytta till andra arbetsplatser i kommunen. De som var kvar fick hjälp att bli en arbetsgrupp där man tar hänsyn till varandra. De fick också kompetensutveckling och tid för reflektion.

Nu jobbar man bra ihop. Det märks också på de boende, som blivit lugnare.

Vad gör man som chef när arbetsgruppen vägrar samarbeta och både brukare och personal mår dåligt av situationen? På det särskilda boendet Pimpinellagatan fick chefen ta i ordentligt med konflikthantering. Och det blev bra – när medarbetarna fick vara med och lösa problemen.

– Ett tag var det ingen som skrattade här, det var hemskt. Till och med jag som chef fick ta ett djupt andetag och bestämma att nu går jag bara in, minns enhetschef Andréa Strömme, som var med och startade boendet i mars 2019.

– Alla drog åt olika håll trots att vi hade samma jobb. Jag hade alltid en klump i magen, minns stödassistent Agnes Adamczyk.

Alla drog åt olika håll trots att vi hade samma jobb. Jag hade alltid en klump i magen.

Agnes Adamczyk, stödassistent på Pimpinellagatan

Agnes Adamczyk, stödassistent

Pimpinellagatan är ett boende med särskild service för unga vuxna med neuropsykiatriska eller psykiatriska funktionsvariationer, komplexa behov och utmanande beteende. Det stora sutteränghuset med ljus träpanel och gula fönsterlister ligger på en egen liten infartsväg med grönskande träd och en vacker granitklippa nära entrén. Varje boende har en lägenhet med två rum och kök och antingen balkong eller uteplats i markplan. På gångavstånd ligger Gårdstens centrum.

Ville inte prata med varandra

I början gick allt bra. Alla var positivt inställda och såg fram emot att bidra till ett välfungerande boende och en konstruktiv arbetsplats. Men efterhand växte problemen, folk slutade prata med varandra och vägrade samarbeta. De kom till Andréa med sin kritik mot andra, men stod inte för informationen när hon försökte reda ut problemen.

Andréa Strömme hade vid den här tiden ansvar för ytterligare två boenden på andra ställen, men vid årsskiftet 2020/2021 insåg hon vidden av problemen på Pimpinellagatan.

– Nu är det helt annorlunda. Vi har brukarna i fokus, precis som det skulle varit från början. Vi arbetar öppet och strukturerat, accepterar varandras olikheter och ställer upp för varandra, säger Agnes Adamczyk.

Utbildade sig om konflikthantering

Så hur har förvandlingen från kaosartad till trygg och trivsam arbetsmiljö gått till?

I februari 2021 gjorde företagshälsovården en arbetsmiljökartläggning. De konstaterade att chefen fick högsta betyg, men att gruppen inte kunde samarbeta.

Andréa Strömme diskuterade med HR och verksamhetschefen. Hon hade samtal med medarbetarna i grupp och individuellt. Hon gick också en utbildning i konflikthantering.

Jag hade ett krav och det var att vi skulle göra det här tillsammans.

Andrea Strömme, enhetschef på Pimpinellagatans särskilda boendeAndréa Strömme, enhetschef

Den 21 april 2021 gick hon ut med informationen att dela personalgruppen. Av elva medarbetare fick sex stanna och fem flytta till andra arbetsplatser inom förvaltningen. Det var inte självklart vilka som skulle vara kvar.

– Jag utgick ifrån vad min enhet behövde. Därför finns det medarbetare kvar som inte följde besluten, men som har ändrat inställning. Jag hade ett krav och det var att vi skulle göra det här tillsammans. Jag var också tydlig med vad jag förväntade mig av gruppen och vad jag hade för planer.

Teamkänsla

Först och främst gällde det att skapa teamkänsla. Andréa anlitade en konsult som kunde belysa gruppdynamik, var och ens individuella plats i gruppen, acceptans av olikheter och hur man kommunicerar konstruktivt.

Tydliga rutiner och stöddokument

En väsentlig del i förändringsarbetet har bestått i att ta fram tydliga rutiner och stöddokument, exempelvis vid sexuellt självskadebeteende. När det saknades tydliga rutiner gjorde var och en som den tyckte var bäst. Det ledde till osäkerhet och maktkamp.

Därutöver har hon tillsammans med medarbetarna tagit fram riskbedömningar och handlingsplaner på detaljnivå för de enskilda brukarna på Pimpinellagatan. De har även tagit fram akuthäften som gäller om en brukare går in i psykos.

Förvandlingen av Pimpinellagatan har ägt rum samtidigt som man gått från små stadsdelsnämnder till en övergripande funktionsstödförvaltning för Göteborgs Stad.

– Det har blivit mer samarbete och möjlighet till stöd än tidigare då var och en fick klara sig på egen hand inom sin lilla nämnd. Då kändes det ”långt” till Göteborgs stad, säger Andréa Strömme.

Egna ansvarsområden

Ett sätt att involvera personalen har varit att alla får egna ansvarsområden.

Pimpinellagatan saknade efter den kaosartade tiden ett skyddsombud. Nu har stödassistenten Danijela Ristic axlat manteln:

– Jag håller på att gå en facklig utbildning och tycker det är spännande och roligt att kunna få stötta mina kollegor i arbetsmiljöfrågor. Nu är vi en trygg personalgrupp som kommunicerar bra med varandra.

Nu är vi en trygg arbetsgrupp som kommunicerar bra med varandra.

Danijela Ristic, stödassistent och skyddsombud

Danijela Ristic, stödassistent och skyddsombud

Pimpinellagatan har även ombud för hot och våld, för HBTQI+, självskadebeteende/suicid, hygien, brandskydd, alternativ kommunikation med mera.

Kompetensutveckling

En del av konflikthanteringen har varit att fylla igen kompetensluckor. Alla har fått utbildning i de metoder man arbetar med. Bland annat en tredagarskurs i lågaffektivt bemötande, en tredagarskurs i hur man skyddar sig själv och flera endagarskurser i bland annat motiverande samtal. Medarbetarna får också gå egna kurser utifrån vars och ens ansvarsområde.

Kommunikation och bättre möten

Kommunikationen har tagits upp på en helt ny nivå. Det gäller både på arbetsplatsträffarna, som Andréa brukar hålla, och på arbetsplatsmötena, som handlar om de brukarnära frågorna, och som leds av en stödpedagog tillsammans med en stödassistent.

– Vi är måna om att alla ska bli hörda, säger Andréa Strömme.

Mellan de två mötena har de lagt in en 30-40 minuters rast då medarbetarna turas om att hitta på något roligt. Det kan vara en trevlig pratfika, en lek, ett pussel, något som skapar teamkänsla.

Reflektionstid

Andréa har även infört Blås ut, en övning med reflektionsfrågor. I början användes den så gott som dagligen, numera vid behov.

– I slutet av ett arbetspass kan vi reflektera över hur dagen har varit och om det är något vi kunnat göra annorlunda. Man får släppa ut vad man känner och de andra ska bara lyssna och inte komma med lösningar, förklarar stödpedagog Maritha Rooslien.

Andréa brukar följa upp hur det är för medarbetarna dagen efter.

Handledning

Trots Blås ut-övningen och att gruppen numera har lätt att kommunicera med varandra märkte Andréa under hösten att flera i personalen tystnade och mådde dåligt efter upprepade allvarliga händelser bland de boende.

– Därför beslöt jag att hela gruppen skulle få handledning av en psykolog under våren.

Allt är en lärdom om grupprocesser. Jag har lärt mig att ställa frågor på ett annat sätt och se hela människan bakom beteendet, säger Andréa Strömme.

Föreläser för andra

Det nya sättet att arbeta på Pimpinellagatan har börjat få ringar på vattnet. Ett utbildningspaket har tagits fram för andra boenden, och Andréa har tillsammans med medarbetare föreläst om det nya arbetssättet på Mötesplats funktionshinder Göteborg stad. Hon är också inbjuden till ett par andra kommuner.

Hon konstaterar:

– Trygg personal ger trygga brukare och vice versa, det ser vi tydligt när vi gjort den här resan. Numera när man öppnar ytterdörren på Pimpinella hör man folk skratta. Det är fantastiskt!

 

Maritha Rooslien, stödassistent

Möte om schemat på lss-boendet Pimpinellagatan. ”Vi kan ju inte göra något för brukarna om vi inte själva mår bra”, säger Maritha Rooslien, stödassistent.


Så kan ni hantera konflikter i arbetsgruppen

Andréa Strömmes tips till chefer:

Engagemang från medarbetarna är avgörande och uppnås bäst genom att involvera dem i processen.

Sätt upp tydliga mål och tidsplan och kommunicera om förändringens syfte och riktning.

Låt alla vara delaktiga och ge dem utrymme att själva få skapa grunden. Gör olikheter till styrkor i gruppen.

Skapa en gemensam förståelse för hur ni ska samarbeta och bemöta varandra.

Fira framgångarna längs vägen.

Vid motstånd bland medarbetare behöver man tillsammans hitta deras ”varför” för att väcka engagemang och motivation att komma vidare.

Beskriv vad som är ditt ansvar för arbetsmiljön, respektive medarbetares ansvar, och vad ni har för ansvar tillsammans. Vårt gemensamma ansvar är att hyresgästerna skall få sina behov tillgodosedda och vara fokus i sina liv.

Klargör skillnader mellan privat, personlig och professionell.

 

Danijela Ristics tips till skyddsombud:

Upprätthåll en öppen dialog med både arbetsgivare och kollegor.

Håll dig uppdaterad om lagar och tillgängliga utbildningar.

Lös arbetsmiljöproblem och konflikter så snart de uppstår, för att förebygga större problem i framtiden

Om boendet Pimpinellagatan

Det särskilda boendet Pimpinellagatan (Bostad med särskild service) för unga vuxna med neuropsykiatriska, intellektuella och psykiska funktionsvariationer. De boende får service och omvårdnad dygnet runt utifrån behov och önskan.

Boendet har åtta hyresgäster, tio stödassistenter, stödpedagog och enhetschef.

Alla lägenheter är två rum med kök. Det stora gemensamhetsutrymmet nyttjas av brukare samt medarbetare.

Startade 19 mars 2019.

Så skapade de en mer sammansvetsad arbetsgrupp

ikon symbol för omtanke. En hand håller ett hjärta.Enhetschefen Andrea Strömme

  • Delade gruppen
  • Skapade teamkänsla
  • Tog fram tydliga rutiner och stöddokument
  • Fördelade ansvarsområden och ombud för dem
  • Såg till att alla fick kompetensutveckling, samt särskilda kurser för respektive ombud

Skapa ett bra samtalsklimat

ikon för dialogHur brukar ni prata med varandra på jobbet, och vad är egentligen ett schysst samtalsklimat?

Ta hjälp av OSA-kollens övning Vårt samtalsklimat. Här kommer ni fram till gemensamma spelregler i samtalsgruppen.

Klicka här för att utforska övningen Vårt samtalsklimat!

 

Text: Anna Rehnberg
Kontakt: [email protected]