Var snäll. Då blir du lyckligare, arbetar bättre och skapar effektivare team. Det sade poeten Bob Hansson under ett föredrag i Stockholm nyligen. Han uppmanade alla att ge bekräftelse, se och hälsa på sina kollegor.
– Vet ni vilka team som fungerar bäst?
Den frågan ställer poeten Bob Hansson under ett seminarium på Sobonadagarna 2023.
På Sobonadagarna samlas chefer, hr-personer och personalansvariga från kommunala företag i hela landet. Under två dagar pratas det om allt från ekonomi och mångfald till hur man kan förebygga hot och våld. Det fikas och minglas och byts erfarenheter.
Men nu är det dags för Bob Hansson att ta upp ett mjukare ämne.
Svaret på frågan om framgångsrika team hämtar han från en amerikansk forskningsstudie vid namn ”Project Aristotle”. Där undersökte forskarna på Google vad som kännetecknade de team på företaget som presterade bäst.
– Snällhet! Det absolut viktigaste var hur medlemmarna i teamet interagerade med varandra. Bäst fungerade de team där man var schysstast mot varandra.
Psykologisk trygghet
Det som Bob Hansson kallar för snällhet kallar forskarna bakom projektet för psykologisk trygghet, eller psychological safety på engelska. Det handlar om att våga ta risker på jobbet. Att våga prova och utvecklas, göra fel, ställa dumma frågor, erkänna misstag och så vidare.
Vad behövs då för att skapa psykologisk trygghet? Enligt Bob Hansson är svaret enkelt.
– Man behöver bekräftelse.
Han vänder sig ut i rummet och pekar på publiken.
– Och du är viktig för att du kan ge bekräftelse till en kollega.
Och får vi inte bekräftelse, säger han, då börjar vi skydda oss.
– Då börjar många ta de beslut som är tryggast, istället för de som är bäst.
Lyckliga medarbetare presterar bättre
Varför är det då viktigt med snällhet och psykologisk trygghet? Jo, som sagt – därför att team som har psykologisk trygghet också är mer framgångsrika.
Men det gör också att medarbetarna mår bättre. Och den som mår bättre presterar också bättre på jobbet. Det har vi berättat om i bland annat denna artikel.
– En lycklig hjärna presterar bättre. Läkares förmåga att ställa rätt diagnos ökar. och försäljare ökar sitt resultat. Så nästa gång du ska köpa en bil – se till att säljaren inte är lycklig, för då kan det bli dyrt för dig, fortsätter Bob Hansson med sitt karaktäristiska leende.
Tänk på hur du säger hej
Och sedan skickar han med ett sista råd: glöm inte att säga hej till dina kollegor. Men inte vilket hej som helst.
– Hur mycket kärlek och värme lägger du in i ditt hej?
Ofta, säger Bob Hansson, så speglar vi varandra. Såsom kollegan hälsar på mig, så hälsar jag tillbaka. Men han tycker att vi ska sluta med det.
– Dalai Lama fick en gång frågan om hur han kan vara så bra på att få människor att slappna av. Och han sade att det är för att han hälsar på alla på samma sätt som han hälsar på en gammal kär vän som han inte har sett på länge. Gör samma sak på jobbet. Ta första steget, och verkligen hälsa på dina kollegor.
En bit in på föredraget får alla åhörare hitta en partner och köra tumbrottning. Först får man tumbrottas fritt och försöka samla ihop så många poäng som möjligt. Sedan får paren prova att samarbeta – och plötsligt inser alla att det är så man kan få riktigt höga poäng. ”Det är för att vi kan samarbeta som vi har klarat oss så bra igenom evolutionen”, säger Bob Hansson.
Visste du att...
Sobona är de kommunala företagens arbetsgivarorganisation.
De anordnar varje år arbetsgivarkonferensen Sobonadagarna.