Årets handledare: "Jag vill att de jag handleder ska växa"

28 januari 2025 Lästid: 5 min
Sammanfattning av artikeln

Annica Karlsson är undersköterska på Västerlidens äldreboende i Kinda kommun.

Hon handleder lärlingar och elever som utbildar sig till undersköterskor.

Hennes handledning är mycket uppskattad av de som får hennes stöd.

Nu har hon fått utmärkelsen årets handledare av Vård- och omsorgscollege.

Lärcentret i Kinda, som utbildar undersköterskor, är en del av Vård- och omsorgscollege.

Rimforsa Usk-elev Denise Sköld och handledare usk Annica Karlsson hjälper en boende.
En trygg relation är viktigt för Annica Carlsson (till höger) när hon handleder sina elever. Här tillsammans med lärlingen Denise Sköld och en person som bor på Västerlidens äldreboende.

Foto: Anna Rehnberg

Sammanfattning av artikeln

Annica Karlsson är undersköterska på Västerlidens äldreboende i Kinda kommun.

Hon handleder lärlingar och elever som utbildar sig till undersköterskor.

Hennes handledning är mycket uppskattad av de som får hennes stöd.

Nu har hon fått utmärkelsen årets handledare av Vård- och omsorgscollege.

Lärcentret i Kinda, som utbildar undersköterskor, är en del av Vård- och omsorgscollege.

Annica Karlsson har arbetat som undersköterska inom äldreomsorgen i 30 år. Nästan lika länge har hon handlett nya medarbetare. Nu har hon fått pris för sitt uppskattade arbete – och den som nominerade henne var en av hennes lärlingar.

– Jag njuter av att dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter. Jag vill att de jag handleder ska växa och bli ännu bättre än mig, för jag kan inte allt. Det här yrket är ett livslångt lärande, säger Annica Karlsson som arbetar natt på Västerlidens äldreboende.

Nyligen utsågs hon till Årets handledare 2024 av föreningen Vård- och omsorgscollege.

Det blir mycket samtal, det är viktigt för att skapa trygga relationer.

Handledare och undersköterska Annica Karlsson.

Annica Karlsson, undersköterska och handledare.

Rimforsa är inbäddat i nyfallen snö som glittrar i solen när Suntarbetsliv kommer på besök. Det är bara början av januari och juldekorationer pryder ännu matsalen där Annica Karlsson och lärlingen Denise Sköld hjälper en boende i rullstol ur en obekväm position. Annica förklarar lugnt vad de ska göra och vänder sig både till Denise och den boende.

– För mig är det viktigt att man inte pratar över huvudet på en boende. Detta är människor precis som du och jag. Och en del av vårt uppdrag är att stödja dem i att få fortsätta vara den de är, säger Annica Karlsson och beskriver hur handledningen fungerar.

Usk-elev Denise Sköld och handledare usk Annica Karlsson hjälper Anna-Karin.

Undersköterskeeleven Denise Sköld och handledaren och undersköterskan Annica Karlsson hjälper en boende på Västerlidens äldreboende.
– För mig är det viktigt att inte prata över huvudet på den boende, säger Annica Karlsson. 

Handleder två lärlingar

Behovet av handledning skiftar beroende på hur mycket kunskap och erfarenhet den handledda har sedan tidigare. Elever från gymnasium och vuxenutbildning går bredvid sin handledare och är så delaktiga i omvårdnaden som de kan, men räknas inte in i bemanningen. De handleds i hur man gör, varför man gör som man gör, om det finns andra sätt och hur man kopplar vårdtagarens mående och beteende till sjukdomar och rätt till självbestämmande.

– Jag brukar gå igenom de boende, berätta vad de har för stödbehov, titta på genomförandeplaner och prata om värdegrund. Det blir mycket samtal, det är viktigt för att skapa trygga relationer, säger hon.

Annica Karlsson handleder just nu två lärlingar på undersköterskeutbildningen från Kinda lärcentrum. För dem ser handledningen delvis annorlunda ut, eftersom de studerar via det statliga bidraget Äldreomsorgslyftet vilket innebär att de redan är fast anställda men studerar på halvtid.

Pratar, mejlar och äter långlunch

Denise Sköld är en av dem som Annica handleder. Hon går tredje terminen på undersköterskeutbildningen samtidigt som hon arbetar halvtid på Västerliden med full lön.

– Med Denise har jag avstämningar ett par gånger i månaden då vi går igenom målen för respektive kurs och jag bedömer om momenten är godkända. I övrigt handlar vår handledning främst om reflektioner, som ”vad händer i mig som personal när jag inte når fram”. Vad är Denise styrkor, svagheter, när behöver hon stöd, säger Annica Karlsson.

Kortare reflektioner har de via e-post i journalsystemet. När det finns behov för längre reflektioner brukar de träffas över en långlunch på 60 till 120 minuter. Det sker på dagtid.

Handledningen ska ske inom ordinarie arbetstid. Men om tiden inte räcker till får de extra tid.

Johanna Heinemann, enhetschef på Västerlidens äldreboende.

Johanna Heinemann, enhetschef.

– Det ska ske inom ordinarie arbetstid, men om tiden inte räcker till får de extra tid. De som studerar via Äldreomsorgslyftet har i genomsnitt en timmes reflektionstid i veckan, mer vid behov, säger Johanna Heineman, enhetschef på Västerlidens äldreboende.

Denise Sköld reflekterar med sin handledare Annika Karlsson.

– Det jag verkligen uppskattar med Annicas handledning är att jag får med mig nya tankar, säger Denise Sköld. 

Får med sig nya tankar

På boendet finns ytterligare sju undersköterskor som är utbildade till handledare. Det är dock bara Annica Karlsson som arbetar natt och handleder.

– Det jag verkligen uppskattar med Annicas handledning är att jag får med mig nya tankar, djupare förståelse för mig själv och konkret kunskap om åldrande och sjukdomar. Jag känner mig trygg med att fråga henne om allt och även ifrågasätta, säger Denise Sköld.

Lärlingssystemet har blivit möjligt tack vare det statliga bidraget från Äldreomsorgslyftet och det nära samarbetet mellan äldreboendet och lärcentret, som 2019 anslöt sig till Vård- och omsorgscollege.

Det var Denise som tillsammans med läraren Olivia Andwester på Kinda Lärcentrum nominerade Annica Karlsson till Årets handledare i Östergötland. Därefter kammade Annica även hem Vård- och omsorgscollege nationell utmärkelse Årets handledare i Sverige 2024.

– Jag är glad och hedrad för båda utmärkelser, säger Annica Karlsson.

Handledarna – nyckelpersoner för lärande

Frågan om kompetensförsörjning och hur man får fler att välja arbeten inom vård och omsorg är högst aktuell. God handledning från erfaren personal av nyanställda, lärlingar, praktikanter och vikarier är en viktig del av svaret. Med utmärkelsen Årets handledare vill föreningen Vård- och omsorgscollege sätta fokus på vikten av handledning.

– Handledarna är nyckelpersoner i lärandet på arbetsplatsen. De utgör en gyllene länk för elevernas utveckling i den kliniska vardagen, säger Olivia Andwester.

Vård- och omsorgscollege erbjuder undersköterskeutbildning men också handledarutbildning som bygger på Skolverkets krav.

Om vi vill få människor att jobba i vården behöver vi skapa förutsättningar för utbildning och personlig utveckling.

Olivia Andwester lärare på Kinda Lärcenter i Kisa, som ingår i Vård- och omsorgscollege.

Olivia Andwester, lärare på Kinda Lärcenter.

– Om vi vill få människor att jobba i vården behöver vi skapa förutsättningar för utbildning och personlig utveckling, säger Olivia Andwester och berättar om handledarutbildningen, som finns i tre steg.

– Steg ett ska alla handledare ha gått. Vi har lagt steg ett på fyra halvdagar under en termin, vilket gör att man får tid för reflektion på arbetsplatsen mellan kursmomenten.

Annica har gått flera handledarutbildningar och känner även att hon får mycket stöd av läraren Olivia Andwester

Lärcentret viktig roll i Kinda

Hennes chef Johanna Heineman finns också tillgänglig om handledaren behöver bolla en komplex situation eller till exempel få mer tid med en elev. Men i övrigt är handledarna på Västerlidens äldreboende självständiga och lägger själva upp planen tillsammans med sina elever.

Kompetensförsörjningen är en utmaning i vård och omsorg, inte minst i en glesbygdskommun som Kinda, anser Johanna Heineman. Hon menar att Äldreomsorgslyftet och samarbetet med Kinda lärcentrum gjort Västerlidens äldreboende till en attraktiv arbetsplats för medarbetare som vill satsa på vård och omsorg.

– Om vi inte hade haft vårt lilla lärcentrum med det stora hjärtat tror jag det skulle bli svårt med kompetensförsörjningen i Kinda. De skräddarsydda anpassningar vi kan göra här utifrån kompetensbehov och nära samarbete är något vi verkligen ska värna, säger Olivia Andwester.

Det här är Vård- och Omsorgscollege

Föreningen Vård- och Omsorgscollege skapades 2008.

Utbildar och kompetensutvecklar undersköterskor, handledare, språkstödjare med flera inom vård och omsorg.

Drivs av fackförbundet Kommunal tillsammans med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR), Sobona, Vårdföretagarna och Fremia.

Varje år delar föreningen ut utmärkelsen Årets handledare, för att bland annat uppmärksamma handledarnas betydelse för kvalitén på arbetsplatserna.

Västerlidens äldreboende
  • Ligger i Rimforsa, Kinda kommun med cirka 10 000 invånare, Östergötland.
  • En enhetschef med 29 fast anställda medarbetare.
  • Två avdelningar, en demensavdelning med nio platser samt ett särskilt boende med 14 platser.
  • I Kinda kommun finns totalt tre äldreboenden.

 

Så blir du en bra handledare – 9 tips

  1. Skapa ett tillåtande klimat – uttryck dig på ett sätt som får människor att växa, inte krympa.
  2. Visa att du uppskattar att dela med dig.
  3. Utvecklas genom reflektion både tillsammans och med dig själv. Prata om saker som de är, inte hur man vill att de ska vara.
  4. Lägg fokus på det som är bra, välj glädje.
  5. Berätta till viss del inne hos de boende om hur och vad man gör, så att den som får hjälpen är delaktig och får hjälpen utifrån hur den vill ha det.
  6. Skapa ett närvarande klimat där den boende är i centrum. Överhjälp inte vårdtagarna, utan stärk dem i det de kan.
  7. Återkoppla när eleven blivit mer självständig och har arbetspass. Fråga hur det går, om något är svårt? Behöver man mer träning?
  8. Även den mest kompetenta behöver få möjlighet att prata om hur-frågor. Skapa sådana tillfällen. Det kan vara kortare stunder då man möts och pratar om dilemman.
  9. Använd din egen erfarenhet och berätta om situationer som du själv upplevt svåra.

 

Källa: Annica Karlsson

Introduktion – så kan ni stötta elever och nyanställda

porträtt av ung man. Illustrerar stödet Hållbar introduktion.Som ny på jobbet är det vanligt att känna sig osäker, ensam och belastad av all information och alla nya intryck.

Allt detta leder lätt till stress, och det är en normal reaktion på en ny situation.

En genomtänkt introduktion med olika insatser kan minska stressen och skapa en trygg situation, både för den nya och övriga.

Den som får en bra introduktion

  • känner sig välkommen och uppskattad
  • kommer snabbt in i jobbet och förstår sin roll
  • kan tidigt använda sin kompetens på ett bra sätt
  • blir trygg i arbetsgruppen och vet vem den kan fråga
  • vågar ställa frågor

Har ni en bra introduktion för era nyanställda, vikarier och timanställda?

Testa Suntarbetslivs checklista med tips för introduktion! 

Text: Anna Rehnberg
Kontakt: [email protected]