En man sitter vid en dator, bredvid honom står en kvinna i orange skjorta och pekar mot skärmen.

Ledarskap handlar både om den individuella förmågan och erfarenheten, och om de organisatoriska förutsättningarna för att vara en bra chef. Det visar bland annat forskningsprojektet Chefios.

Foto: Scandinav / TT

Vad är ledarskap?

Att vara ledare och chef i en kommun, region eller ett landsting innebär många utmaningar. Då räcker det inte alltid att vara erfaren och kunna sitt område. För ett bra ledarskap behövs också rätt förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb.

Ledarskap är något som sker i relation till andra. Det finns olika syn på hur ledarskap bör utövas. I en undersökning hos organisationen Ledarna beskrivs skandinaviskt ledarskap som:

  • en hög grad av involvering av medarbetaren i beslutsprocessen
  • ett kort avstånd mellan ledare och medarbetare
  • stort utrymme för medarbetare att ta egna initiativ och vara självständig

Ledarskap och chefskap olika saker

Att vara chef är en yrkesroll. Chefskapet är en formell position som man blir utnämnd till.

Möjligheten att vara en bra ledare och chef handlar om mer än chefens individuella egenskaper. En chef behöver bra organisatoriska förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb. Det visar forskning om ledarskap i kommuner, landsting och regioner.

Forskare i forskningsprojektet Chefios undersökte och utvecklade chefers förutsättningar i 28 olika förvaltningar i kommuner och landsting i Västsverige under åren 2008 till 2014.

Förutsättningarna påverkar mest

Chefios visade att förutsättningarna för en chef att göra ett bra jobb påverkades av bland annat:

  • Antal medarbetare per chef
  • Om verksamheten är utspridd eller geografiskt sammanhållen
  • Tillgången till administrativt stöd och expertstöd av olika slag
  • Uppdragsdialog med närmsta chef

Chefios visade också att resurserna och förutsättningarna för chefer ofta var mycket ojämnt fördelade mellan de kvinnodominerade och de mansdominerade förvaltningarna.

Suntarbetsliv har utvecklat Chefoskopet, ett verktyg för att förstå och utveckla chefers organisatoriska förutsättningar. Gå in och se om det kan vara något för din organisation!

Text: Åsa Hammar, 01 juni 2012

Relaterade verktyg

  • Chefoskopet

    Utveckla chefers organisatoriska förutsättningar

Senaste artiklar

Återhämtning på schemat hos Vårdguiden

På 1177 Vårdguiden har telefonsjuksköterskorna en ständig kö av rådvilla som behöver deras hjälp. Det finns inga naturliga raster att ta igen sig på. Men för tre år sedan införde…

Lyckad satsning på ökad chefstäthet

Västra Götalandsregionen har satsat på att minska antalet medarbetare per chef. Nu har cheferna mer tid för sina medarbetare och de hinner bättre med att utveckla verksamheten. Det visar en…

Gemensamt säkerhetsarbete bättre för alla

I Region Kalmar har man numera en gemensam enkät för patientsäkerhet och arbetsmiljö. Det har lett till ett nytt sätt att arbeta med säkerheten för både patienter och vårdpersonal. På…

Områden

Tillsammans skapar vi en arbetsplats som får oss att må bra.

Var vill du börja?

Läs mer om SAM

SAM

Video

Verktyg

Vill du skapa en frisk arbetsplats? Våra verktyg är baserade på forskning och testade av kollegor till dig.

Här hittar du riktigt bra stöd på vägen!

  • OSA-kollen

    Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö

  • OSA-kompassen

    Vägar till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö

Så gör andra

Hur jobbar andra med sin arbetsmiljö? Hämta tips och inspiration till din arbetsplats!

Video

Vad säger forskningen?

Allt fler forskare uppmärksammar arbetsmiljö som en framgångsfaktor för friska arbetsplatser. Här får du veta vad de kommit fram till.

Vilken ny kunskap kan ni använda?