En man sitter vid en dator, bredvid honom står en kvinna i orange skjorta och pekar mot skärmen.

Ledarskap handlar både om den individuella förmågan och erfarenheten, och om de organisatoriska förutsättningarna för att vara en bra chef. Det visar bland annat forskningsprojektet Chefios.

Foto: Scandinav / TT

Vad är ledarskap?

Att vara ledare och chef i en kommun, region eller ett landsting innebär många utmaningar. Då räcker det inte alltid att vara erfaren och kunna sitt område. För ett bra ledarskap behövs också rätt förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb.

Ledarskap är något som sker i relation till andra. Det finns olika syn på hur ledarskap bör utövas. I en undersökning hos organisationen Ledarna beskrivs skandinaviskt ledarskap som:

  • en hög grad av involvering av medarbetaren i beslutsprocessen
  • ett kort avstånd mellan ledare och medarbetare
  • stort utrymme för medarbetare att ta egna initiativ och vara självständig

Ledarskap och chefskap olika saker

Att vara chef är en yrkesroll. Chefskapet är en formell position som man blir utnämnd till.

Möjligheten att vara en bra ledare och chef handlar om mer än chefens individuella egenskaper. En chef behöver bra organisatoriska förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb. Det visar forskning om ledarskap i kommuner, landsting och regioner.

Forskare i forskningsprojektet Chefios undersökte och utvecklade chefers förutsättningar i 28 olika förvaltningar i kommuner och landsting i Västsverige under åren 2008 till 2014.

Förutsättningarna påverkar mest

Chefios visade att förutsättningarna för en chef att göra ett bra jobb påverkades av bland annat:

  • Antal medarbetare per chef
  • Om verksamheten är utspridd eller geografiskt sammanhållen
  • Tillgången till administrativt stöd och expertstöd av olika slag
  • Uppdragsdialog med närmsta chef

Chefios visade också att resurserna och förutsättningarna för chefer ofta var mycket ojämnt fördelade mellan de kvinnodominerade och de mansdominerade förvaltningarna.

Suntarbetsliv har utvecklat Chefoskopet, ett verktyg för att förstå och utveckla chefers organisatoriska förutsättningar. Gå in och se om det kan vara något för din organisation!

Text: Åsa Hammar, 01 juni 2012

Relaterade verktyg

  • Chefoskopet

    Utveckla chefers organisatoriska förutsättningar

Senaste artiklar

I rörelse med walk and talk

Få in mer rörelse på jobbet – ta möten till fots! På Östra sjukhuset i Göteborg finns tips på fina promenader i närområdet, via en walk and talk-tavla i entrén. Alldeles…

Arbetsmiljöutbildningen – så gör Enköping

Riskbedömningar, filtar i soffan i personalrummet och vinsten med att ha en bra arbetsmiljö – sånt pratar Enköpings chefer och skyddsombud om just nu. Kommunen ingår i den växande skara…

Utveckla er verksamhet med Suntarbetslivs resursteam

Har ni många stressade medarbetare i er verksamhet? Stor omsättning på chefer? Eller dålig kommunikation i arbetsgruppen? Nu kan ni vända er till Suntarbetslivs resursteam – en grupp erfarna experter.…

Områden

Tillsammans skapar vi en arbetsplats som får oss att må bra.

Var vill du börja?

Läs mer om SAM

SAM

Video

Verktyg

Vill du skapa en frisk arbetsplats? Våra verktyg är baserade på forskning och testade av kollegor till dig.

Här hittar du riktigt bra stöd på vägen!

  • OSA-kollen

    Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö

  • OSA-kompassen

    Vägar till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö

Så gör andra

Hur jobbar andra med sin arbetsmiljö? Hämta tips och inspiration till din arbetsplats!

Video

Vad säger forskningen?

Allt fler forskare uppmärksammar arbetsmiljö som en framgångsfaktor för friska arbetsplatser. Här får du veta vad de kommit fram till.

Vilken ny kunskap kan ni använda?

kvinna i rött hår talar i telefon. sedd snett bakifrån.

Vårdsamordnare håller ihop vården

En kontaktperson på vårdcentralen som håller i alla vårdtrådar underlättar för den som är sjukskriven för depression att bli frisk...