Checklista med fokus på chefens arbetsmiljö
Checklistan ger stöd i det systematiska arbetsmiljöarbetet för att undersöka chefens egna arbetsmiljö.
Checklistan har flera användningsområden. Du kan till exempel använda den som:
- Underlag vid utvecklings- och medarbetarsamtal
- Underlag för dialog i samverkansgrupp eller skyddskommitté
- Underlag för kartläggning av chefers förutsättningar i en verksamhet
- Underlag för handlingsplaner för att förbättra förutsättningarna för första linjens chef i den egna verksamheten
Checklistan innehåller 25 frågor som utgår till stor del från föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA). Några exempel är:
- Är det tydligt vilka mål som ska prioriteras vid tidsbrist och alltför hög belastning?
- Får chefen tillräckligt stöd med administrativa arbetsuppgifter för att klara uppdraget?
- Genomförs regelbundna möten med närmast överordnad chef?
- Upplever cheferna att de har tillräckliga kunskaper, resurser och befogenheter för sina arbetsmiljöuppgifter?
Arbeta gärna partsgemensamt med checklistan för att tillsammans undersöka chefens arbetsmiljö.