Så använder ni Vård i annans hem

Vård i annans hem består av sex samtalsövningar som tillsammans ger er goda förutsättningar för en bättre arbetsmiljö.
Illustration av två personer som samtalar.

Konkret stöd i det systematiska arbetsmiljöarbetet

Verktyget är framtaget för att användas som en del i ert systematiska arbetsmiljöarbete. Övningarna ger er stöd att undersöka och riskbedöma arbetsmiljön samt skapa handlingsplaner att arbeta vidare med.

Verktyget består av:

  • Material till sex samtalsövningar.
  • En handbok till samtalsledaren – för att lättare leda övningarna.
  • En arbetsbok till deltagarna – för egna reflektioner och anteckningar.
  • Kompletterande material till varje övning – för er som vill jobba vidare med det ni vill stärka eller förbättra.

Om övningarna

Varje övning tar cirka 1-2 timmar att genomföra och kan genomföras på en arbetsplatsträff. Anpassa övningarna efter era behov och förutsättningar. Börja med den första övningen som handlar om dialogen i arbetsgruppen. Därefter kan ni välja att göra alla övningar eller bara de ni önskar, i den ordning som passar er.

 

Tips till samtalsledaren

I arbetet med verktyget utses någon till samtalsledare. Det kan vara chefen, en medarbetare eller någon från övriga organisationen.

Samtalsledaren ska:

  • Förklara syftet med verktyget.
  • Leda gruppen genom övningarna.
  • Berätta hur resultaten ska användas.
  • Uppmuntra till dialog och aktiv medverkan.

Som samtalsledare är det bra att bekanta sig med övningarna och dess syften inför arbetet med materialet. Då blir det lättare att anpassa övningarna efter behov och förutsättningar.

Före

  • Förbered de praktiska detaljerna som gruppindelning, lokal, hjälpmedel etc.
  • Läs igenom handboken för samtalsledare och bekanta dig med övningarna.
  • Skriv ut det material som behövs inför varje övning.
  • Skriv ut de delar av arbetsboken som deltagarna behöver till varje övningstillfälle.

Bra att veta är att verktyget från början var ett tryckt material, där varje övning var förpackad i kuvert som låg i en box. Nu laddas materialet ner och skrivs ut.

Under

  • Se till att alla förstår syftet med övningen. Låt gärna någon av deltagarna läsa syftestexten högt.
  • Se till att alla förstår vad de ska göra.
  • Var uppmärksam på samtalen så att de inte svävar iväg. För tillbaka samtalen till aktiviteten om så sker.
  • Poängtera att övningarna inte har ett facit utan att deltagarna ska utveckla svaren.
  • Uppmuntra deltagarna att skriva – det hjälper smågruppen att komma fram till en gemensam formulering. Dessutom är det bra som minnesanteckning över samtalet.
  • Håll koll på klockan så att ni hinner med alla aktiviteter i övningen.
  • Uppmuntra alla att ta aktiv del i samtalet och hjälp smågrupperna vidare om de kör fast.
  • Ställ öppna frågor som inte kan besvaras med ja eller nej. Använd gärna grundfrågorna när, var, hur, vem och vad?
  • Var neutral och låt arbetsgruppen ta fram ändringsförslag.

Efter

  • Vid slutet av diskussionen kan chefen föra in förslag eller områden som den ser som viktiga att arbeta med.
  • Knyt ihop övningarna – berätta vad ni kom fram till i senaste övningen och hur det ska följas upp, det vill säga hur det ska integreras i ert ordinarie utvecklings- och arbetsmiljöarbete.
  • Led gemensamma diskussioner och summeringar. Se till att dessa dokumenteras av dig eller någon annan.
  • Se till att de som missat själva övningstillfället får ta del av arbetet på ett sätt så att de förstår resultaten.