En digital hjälpreda för offentlig sektor. Så kan man beskriva den AI-assistent som sex kommuner och regioner ska ta fram, tillsammans med organisationen AI Sweden. Det kan minska administrationsarbete och stress hos medarbetarna.
– Många kommunala verksamheter beskriver behov där den digitala assistenten kan vara en del av lösningen eller till och med hela lösningen, berättar Dan Folkesson, chef för Kompetenscenter för digitalisering i Göteborgs stad, en av de tre kommuner som är med i utvecklingsprojektet.
AI-assistenten ska avlasta medarbetare i kommuner och regioner som har textbaserade arbetsuppgifter. Till exempel att skriva rapporter, göra journalanteckningar eller skapa beslutsunderlag. Den ska också kunna användas till att besvara frågor från personal.
Huvudskälet till att utveckla AI-assistenten är just att spara tid åt medarbetare i offentlig sektor.
Jonatan Permert, AI-Sweden
– Huvudskälet bakom utvecklingen av AI-assistenten är just att spara tid åt medarbetare i offentlig sektor. Men det handlar också om att öka kvaliteten på exempelvis texter, säger Jonatan Permert, ansvarig för projektet på AI Sweden.
Svarar på frågor från hemtjänstpersonal
De tre kommunerna börjar under våren undersöka hur en sådan AI-assistent kan stötta hemtjänstpersonal med kvalitetssäkrad information. Den digitala assistenten svarar utifrån kommunala riktlinjer på frågor från hemtjänstpersonalen. De kan till exempel handla om vad de ska göra om brukaren inte öppnar sin dörr eller något annat oväntat inträffar.
De tre regioner som deltar startar med att skola in assistenten för att skapa dokument åt olika regionpolitiska nämnder.
Tanken är att fler kommuner och regioner tillkommer efter att första fasen av utvecklingsarbetet avslutats i höst. Projektet ska då rekrytera fler offentliga organisationer i en kampanj. De ska hjälpa till i den fortsatta utvecklingen av den digitala assistenten.
Påminner om ChatGPT
AI-assistenten blir en specialbyggd chattbot som pratar svenska. Ungefär som den som kallas ChatGPT. ChatGPT kan ge komplexa svar på alla möjliga frågor och effektivt sammanfatta information. Det speciella med AI-assistenten är att den blir skräddarsydd för arbetsuppgifter i offentliga organisationer. Den ska också ha särskilda säkerhetslösningar så att känslig information inte kan läcka.
AI-assisten kan analysera stora mängder data och blir därigenom bättre på sina arbetsuppgifter och på att dra egna slutsatser. Ju mer data den tränas på, desto mer effektiv blir den. Till en början sker det i form av mindre pilotprojekt i kommuner och regioner. Medarbetarna ger återkoppling på hur väl den fungerar allt eftersom. Projektet har också tidigt fångat upp deras behov med intervjuer och fältstudier.
Kan ge stora besparingar i offentlig sektor
De finns stora förhoppningar på AI i offentlig sektor. Digg, myndigheten för digital förvaltning, Arbetsförmedlingen, Bolagsverket och Skatteverket gav nyligen ut en gemensam rapport om AI. Där uppger de att offentlig verksamhet skulle kunna spara 106 miljarder kronor under ett år på att använda AI fullt ut. De hävdar att det kan ske genom bland annat ökad produktivitet och ökade intäkter. Myndigheterna pekar särskilt ut vad de kallar administrativa stödprocesser. Till exempel system för att hantera ärenden.
– Men man ska inte glömma bort att det krävs investeringar för att få till AI-assistenten. Det kostar både att utveckla och förvalta den, säger Dan Folkesson.
AI-assistent kan förbättra arbetsmiljön
En AI-assistent som hjälper till med textbaserade arbetsuppgifter kan förbättra arbetsmiljön. Med den kan medarbetare i kommuner och regioner ägna sig mer åt vård, omsorg och service än dokumentation, journalföring och administrativa sysslor.
– Det finns otaliga exempel på hur en AI-assistent kan förbättra arbetsmiljön. Om den arbetar med de textbaserade arbetsuppgifterna kan medarbetaren lägga mer tid på sådant som människor är bättre på och låta tekniken göra det som den är bra på, säger Dan Folkesson.
Det finns otaliga exempel på hur en AI-assistent kan förbättra arbetsmiljön.
Dan Folkesson, chef för Kompetenscenter för digitalisering i Göteborgs stad.
Patienter, klienter och brukare kan också tjäna på AI-assistenten när personalen kan ägna sig åt dem och deras behov istället för administration.
Kräver hög säkerhet
Men det finns risker. Inte minst för integritet och sekretess. Om ett samtal mellan till exempel en socialsekreterare och en klient avlyssnas av AI-assistenten som skapar anteckningar finns en risk att andra kommer åt informationen och missbrukar den. Hackare till exempel. Exempelvis journaler behöver ju också kopplas upp till andra system och då uppstår alltid en risk för läckor.
– Vi ska inte hantera känsliga uppgifter under den tid vi tränar och finjusterar AI-assistenten. Men vi behöver ha med de frågorna hela tiden. Och vi hanterar ju redan idag känslig information i våra system så det är inget nytt, säger Dan Folkesson.
Visste du att...
AI Sweden är ett nationellt center för ökad användning av artificiell intelligens, AI, i samhället.
AI Sweden samarbetar med aktörer i offentlig sektor, näringslivet och universitetsvärlden. De finansieras av sina aktörer och av svenska staten.
AI Sweden har kontor i bland annat Stockholm, Göteborg, Lund, Örebro och Luleå.
Källa: AI Sweden