Hopp – den viktigaste ledaregenskapen

19 augusti 2025 Lästid: 4 min
Sammanfattning av artikeln

Den egenskap som medarbetare uppskattar mest hos chefer är förmågan att ge hopp. Det visar en internationell studie från Gallup.

Professor Micael Dahlén menar att hopp ger oss kraft att agera, vilket skapar en positiv spiral.

När vi mår bättre, smittar det av sig. Personer omkring oss mår också bättre.

Små förändringar på jobbet kan ge stor effekt – både för välmående och resultat.

Förändring är ofta inte svårt, men kan kännas jobbigt. Det kräver mod att testa nytt.

Micael Dahlén i Almedalen.
Micael Dahlén berättar att jobbet påverkar vårt mående jättemycket – mer än vilken partner man väljer. Så det gäller att göra det man kan för att må bra på jobbet.

Foto: Anna Wettergård

Sammanfattning av artikeln

Den egenskap som medarbetare uppskattar mest hos chefer är förmågan att ge hopp. Det visar en internationell studie från Gallup.

Professor Micael Dahlén menar att hopp ger oss kraft att agera, vilket skapar en positiv spiral.

När vi mår bättre, smittar det av sig. Personer omkring oss mår också bättre.

Små förändringar på jobbet kan ge stor effekt – både för välmående och resultat.

Förändring är ofta inte svårt, men kan kännas jobbigt. Det kräver mod att testa nytt.

Den ledaregenskap som medarbetare uppskattar mest är förmågan att ge hopp. Men varför är hopp så viktigt? Enligt lyckoprofessorn Micael Dahlén ger det oss kraft att agera – vilket i sin tur ger ännu mer hopp.

– Jobbet är en så stor del av livet. Ditt mående på jobbet har en större inverkan på hur gott ditt liv blir, än den partner du eventuellt har i livet.

Det säger Micael Dahlén, professor vid Handelshögskolan, på ett seminarium under Almedalsveckan 2025. Han är professor i ekonomi men även i välmående, välfärd och lycka.

Han är på plats i Almedalen för att diskutera varför hopp är en så viktig ledaregenskap, och börjar med en allmän betraktelse kring hur viktigt det är att må bra på jobbet.

– Att betrakta jobbet som något som vi uthärdar, för att sedan skapa lycka utanför jobbet, det blir en jättedålig livsekonomi. Vi vaskar en så stor del av tillvaron, och sätter en alldeles för stor press på resten av livet och människorna i våra liv.

Om vi mår bra, har vi också god chans att få våra kollegor att må bättre.

– Om du mår lite bättre, ökar sannolikheten att människorna i ditt liv mår bättre, med ungefär 30 procent. Är det inte fantastiskt vilken skillnad vi kan göra?

Hopp ger en positiv spiral

Att människor som mår bra också gör ett bra jobb vet vi sedan länge. Det kan du läsa om i bland annat artikel ”Så blir du lyckligare och mer produktiv på jobbet”.

Men det är alltså också viktigt att känna hopp. Enligt en stor internationell studie från Gallup är den egenskap som medarbetare uppskattar mest hos ledare att de skapar hopp. Varför är då hopp så viktigt?

Micael Dahlén beskriver att hopp ger oss människor agens – det vill säga förmågan att agera, och förändra saker till det bättre. Inte minst på jobbet.

– Om vi har hopp blir vi så mycket mer benägna att ta oss dit vi behöver. Hopp får oss att brösta upp oss lite.

Om vi har hopp blir vi så mycket mer benägna att ta oss dit vi behöver.

Det blir en positiv spiral.

– Och när du gör en förändring får du en positiv effekt. Det i sig ger en ännu större känsla av hopp.

Inte svårt, men jobbigt

Och det behöver inte vara svårt att förändra sin situation, menar han. Det räcker ofta med små förändringar.

Han berättar om en studie som hans forskargrupp gjorde på ett internationellt finansbolag, där de anställda fick prova på att själva skapa små förändringar till det bättre på jobbet. Dessa enkla förändringar ledde till att medarbetarna mådde bättre – och dessutom drog in mer pengar till företaget.

– Det är inte svårt, men det är jobbigt. Man måste sätta sig ner och grunna, man måste göra jobbet på andra sätt. Man måste våga testa att göra någonting där man inte riktigt vet utfallet. Mitt främsta råd är: vi måste våga vara lite mer obekväma, våga vara lite nybörjare. På jobbet, i livet, i stort.

Micael Dahlén avslutar med ytterligare ett råd.

– Gör något varje dag – varje dag – som får dig att må lite bättre. För då gör du bättre. För din och för allas skull.

Gör något varje dag – varje dag – som får dig att må lite bättre.


Bonustips: Tre tips till ledare

Under seminariet fick Micael Dahlén också ge tre tips för att bli en så bra chef som möjligt.

– Våga misslyckas. Designa för att saker skiter sig. Det är det enda sättet att lära sig att det är okej. Hjälp människor i organisationen att misslyckas och visa att det är helt okej. Visa att vi inte måste välja de säkraste vägarna, för de ger inte alltid de bästa resultaten.

Nästa tips till ledare är att våga vara lite privat ibland – men att hitta en lagom balans.

– Man kanske inte börjar med att berätta att jag har en så förfärlig mensvärk, men vi kanske kommer till ett läge där det går att säga, när vi kommit några steg längre.

Det sista tipset handlar om att undvika alltför enkla svar på komplexa frågor.

– Undvik antingen eller. Det kan skapa osäkerhet, men ledarens roll är att hjälpa oss att navigera i det där osäkra, och hjälpa oss att utvecklas i det.

Visste du att....

Micael Dahlén leder ett center på Handelshögskolan som heter ”Center for Wellbeing, Welfare and Happiness”, på Handelshögskolan i Stockholm.

Där forskar han och en hel rad andra forskare på ämnen som lycka och välmående.

Öka hövligheten i arbetsgruppen – och arbetsglädjen!

  • Hur kan jag bli mer medveten om hur mitt beteende påverkar andra?
  • Vad gör vi om vi uppfattar att något är ohövligt? Hur tar vi upp det på ett vänligt och sakligt sätt?
  • Hur kan vi stödja varandra om vi uppfattar att någon har blivit utsatt?

Det är tre enkla frågor som kan användas i en arbetsgrupp för att öka hövligheten. Och det i sin tur kan leda till ökad engagemang och arbetsglädje – och även till lägre sjukfrånvaro.

Det berättar Dan Hasson, docent i folkhälsovetenskap och forskare vid Karolinska Institutet, i videon ”Vad är hövlighet?” Här nedan kan du se hela videon, som är en del av programserien Studio Friskfaktor!

Porträtt av medarbetaren Anna Wettergård
Text: Anna Wettergård
Kontakt: [email protected]