Hur vi mår, trivs och är mot varandra på jobbet kallades förr psykosocial arbetsmiljö. I dag använder vi i stället begreppet organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA). OSA delas in i områdena arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling.
Buller, föroreningar och kemikalier tillhör den fysiska arbetsmiljön och kan oftast mätas. Men annat som kan orsaka ohälsa i arbetslivet, exempelvis stress, dåligt arbetsklimat, otydligt ledarskap och brist på återhämtning, är inte lika mätbart. Samtidigt vet vi i dag att även sådana problem kan bidra till att göra människor sjuka.
Psykosocial arbetsmiljö -> OSA
Tidigare kallade man sådana frågor för psykosocial arbetsmiljö, till skillnad från fysisk arbetsmiljö. Men benämningen organisatorisk och social arbetsmiljö har numera ersatt begreppet psykosocial arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket införde den nya benämningen i sina föreskrifter för OSA som började gälla den sista mars 2016.
Lyfter fokus från individen
Syftet med att sluta använda begreppet psykosocial arbetsmiljö är att komma bort från att arbetsmiljöns fokus ligger på individer. Genom att ersätta begreppet psykosocial arbetsmiljö med organisatorisk och social arbetsmiljö signalerar Arbetsmiljöverket i stället att den organisatoriska nivån är viktig.
Läs mer: Vad är OSA – organisatorisk och social arbetsmiljö?
Krav på OSA i SAM
Arbetsgivarna har numera krav på sig att sätta mål för, ha kunskap om och hantera även OSA-frågor i sitt systematiska arbetsmiljöarbete (SAM).
Frågan som man ofta ställer sig på arbetsplatser är: Hur gör vi? Hur jobbar vi konkret med frågorna på vår arbetsplats?
Därför har Suntarbetsliv tagit fram verktyget OSA-kollen. Verktyget erbjuder stöd för vad OSA är och hur man kan jobba tillsammans på arbetsplatsen med frågor kring arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling.
Ett annat verktyg är Stressdialogen, som ger stöd i att förebygga osund stress i arbetslivet. Stress är nära sammankopplat med frågor kring OSA, och på en arbetsplats kan det finnas många orsaker till att medarbetare blir stressade. Forskning visar att genom att prata om stress med kollegor kan vi må bättre och minska stressen.
Läs mer: Vad är stress?
OSA i stället för psykosocial arbetsmiljö
- Begreppet psykosocial arbetsmiljö har ersatts av organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA).
- Arbetsmiljöverkets föreskrifter om OSA trädde i kraft den 31 mars 2016 och omfattar frågor kring arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling.
- Sedan den 1 januari 2025, ingår föreskrifter om OSA i kapitel 2 i Arbetsmiljöverkets allmänna råd om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1).