Glada medarbetare på kontor, psykosocial arbetsmiljö.

Arbetsklimat och trivsel på jobbet ingår i det som i dag benämns organisatorisk och social arbetsmiljö. En sund OSA är viktig för friska arbetsplatser.

Foto: TT/Maskot

Vad är psykosocial arbetsmiljö?

Hur vi mår, trivs och är mot varandra på jobbet kallades förr psykosocial arbetsmiljö. I dag används begreppet organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA). OSA delas in i områdena arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling.

Buller, föroreningar och kemikalier tillhör den fysiska arbetsmiljön och kan mätas. Men annat som kan orsaka ohälsa, exempelvis stress, dåligt arbetsklimat, otydligt ledarskap och brist på återhämtning, är inte lika mätbart. Samtidigt vet vi i dag att även sådana problem kan göra människor sjuka.

Psykosocial arbetsmiljö -> OSA

Tidigare benämndes sådana frågor psykosocial arbetsmiljö, till skillnad från fysisk arbetsmiljö. Men begreppet har ersatts av organisatorisk och social arbetsmiljö. Begreppet infördes i Arbetsmiljöverkets föreskrifter för OSA som började gälla den sista mars 2016.

Lyfter fokus från individen

Syftet med att sluta använda begreppet psykosocial arbetsmiljö är att komma bort från att arbetsmiljöns fokus ligger på individer. Genom att ersätta benämningen psykosocial arbetsmiljö med organisatorisk och social arbetsmiljö signalerar Arbetsmiljöverket i stället att den organisatoriska nivån är viktig.

Krav på OSA i SAM

Arbetsgivarna har numera krav på sig att sätta mål för, ha kunskap om och hantera även OSA-frågor i sitt systematiska arbetsmiljöarbete (SAM).

Frågan som ställs på arbetsplatser är ofta: Hur gör vi? Hur jobbar vi konkret med frågorna på vår arbetsplats?

Därför har Suntarbetsliv tagit fram verktyget OSA-kollen. Verktyget erbjuder stöd för vad OSA är och hur man kan jobba tillsammans på arbetsplatsen med frågor kring arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling.

Text: Jeanette Neij, 01 februari 2018

Relaterade verktyg

  • OSA-utbildningen

    Gemensam bas för chefer och skyddsombud

  • OSA-kollen

    Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö

  • OSA-kompassen

    Vägar till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö

Senaste artiklar

A, B och C minskar stressen i förskolan

A, B och C-tid – så delar de in sina arbetsdagar på Sjöhästens förskola i Malmö. Det är en modell som har minskat stressen och skapat tydlighet för både barn…

Hybridkontor med flera vinster i Borlänge

”Om det fungerar så finns det stora vinster att hämta för miljön, ekonomin, arbetsmiljön och verksamheten”. Så motiverar Borlänge kommun beslutet att låta anställda fortsätta jobba hemifrån på femtio procent.…

Så ska de få bättre arbetsmiljö i förskolorna

Nu satsar hela Förskoleförvaltningen i Göteborg på att införa friskfaktorer i sitt arbetsmiljöarbete. På sikt ska det märkas på alla kommunala förskolor. Målet är att öka frisknärvaron hos medarbetare och…

Områden

Tillsammans skapar vi en arbetsplats som får oss att må bra.

Var vill du börja?

Läs mer om SAM

SAM

Verktyg

Vill du skapa en frisk arbetsplats? Våra verktyg är baserade på forskning och testade av kollegor till dig.

Här hittar du riktigt bra stöd på vägen!

  • Chefoskopet

    Utveckla chefers organisatoriska förutsättningar

  • Digi-ronden

    För bättre digital arbetsmiljö

  • OSA-kompassen

    Vägar till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö

  • Prehabguiden

    Vägledning för arbetsanpassning och rehabilitering

Så gör andra

Hur jobbar andra med sin arbetsmiljö? Hämta tips och inspiration till din arbetsplats!

Vad säger forskningen?

Allt fler forskare uppmärksammar arbetsmiljö som en framgångsfaktor för friska arbetsplatser. Här får du veta vad de kommit fram till.

Vilken ny kunskap kan ni använda?