Mindre stress med en biståndsbedömare på akuten

2 september 2024 Lästid: 7 min
Sammanfattning av artikeln

I Karlstad samarbetar kommunen med regionen på sjukhusets akutmottagning.

När det kommer in äldre personer för vård till akutmottagningen på Karlstads centralsjukhus, kan det visa sig att de behöver mer hjälp när de kommer hem.

Därför finns numera en kommunalt anställd biståndsbedömare på akuten.

Biståndsbedömaren kan fatta beslut om olika former av stöd för patienterna. Det kan handla om hemtjänst, trygghetslarm eller annat.

Det här sparar mycket tid för akutmottagningens vårdpersonal.

Det är också bra för kommunen att kunna förebygga och till exempel minska risken för fallolyckor.

Sofia Bolin, biståndshandläggare, tar anteckningar vid en sjuksäng, där patienten inte syns i bild.
Biståndshandläggaren Sofia Bolin fångar upp de äldre patienterna på akutmottagningen. Hon tar reda på om de kan behöva något stöd när de kommer hem igen. Då kan vårdpersonalen fokusera på sitt vårduppdrag.

Foto: Tommy Pedersen

Sammanfattning av artikeln

I Karlstad samarbetar kommunen med regionen på sjukhusets akutmottagning.

När det kommer in äldre personer för vård till akutmottagningen på Karlstads centralsjukhus, kan det visa sig att de behöver mer hjälp när de kommer hem.

Därför finns numera en kommunalt anställd biståndsbedömare på akuten.

Biståndsbedömaren kan fatta beslut om olika former av stöd för patienterna. Det kan handla om hemtjänst, trygghetslarm eller annat.

Det här sparar mycket tid för akutmottagningens vårdpersonal.

Det är också bra för kommunen att kunna förebygga och till exempel minska risken för fallolyckor.

Sedan hösten 2023 har akutmottagningen på Centralsjukhuset i Karlstad en biståndsbedömare på plats. Hon stöttar de patienter som behöver hjälp i hemmet när de skrivs ut. Det har gjort patienterna tryggare och sänkt stressen för vårdpersonalen.

Många patienter som får hjälp på akutmottagningen behöver inte någon mer vård efter den första insatsen. Men de kan behöva hjälp i hemmet när de lämnar akuten. De patienterna får numera träffa en biståndsbedömare redan från start. Det innebär att de slipper skrivas in på sjukhus, och kan återgå till hemmet med vetskapen att de får det stöd de behöver.

– Det är en trygghet för patienterna och deras anhöriga. Dessutom minskar stressen för våra sjuksköterskor. De hade annars fått ringa runt och leta efter rätt person på kommunen. Det är en tidskrävande uppgift eftersom vi samtidigt har det akuta flödet att ta hänsyn till, säger Veronica Arnesson som är avdelningschef med ansvar för samverkan på akuten i Karlstad.

Det är en trygghet för patienterna och deras anhöriga. Dessutom minskar stressen för våra sjuksköterskor.

Veronica Arnesson, avdelningschef på akutmottagningen, karlstads centralsjukhus

Veronica Arnesson, avdelningschef på akutmottagningen.

Kommunen hörde av sig till akuten

En del äldre personer som bor hemma har varken hemtjänst eller annat stöd, trots att de kanske skulle behöva det. Fallolyckor är vanliga, och då kommer man ofta till akuten först. Där kan det visa sig att personen inte behöver sjukhusvård, men skulle behöva viss hjälp hemma.

– Har man då inte redan hemtjänst eller andra insatser från kommunen, uppstår ofta en oro hos patienten eller deras anhöriga om hur det ska bli när man kommer hem, säger Veronica Arnesson.

Om man då inte snabbt kan lösa stöttning på hemmaplan, blir dessa personer ibland inskrivna på en avdelning – trots att de egentligen inte behöver sjukhusvård. Och på avdelningarna är situationen med vårdplatser redan ansträngd. Sjukhusmiljön är inte heller bra för dem som inte behöver vara där, menar Veronica Arnesson.

– När kommunen hörde av sig och ville samverka med oss, var vi på bollen direkt. Tillsammans kunde vi se att en biståndsbedömare på akuten kunde bli en viktig brygga mellan sjukhuset och hemgången.

Minskar vårdbehovet

Idén med biståndsbedömare kom upp när Karlstad kommun behövde skära ner i sin budget. Vård- och omsorgsnämnden beslutade att minska antalet korttidsplatser, eftersom dessa kostade mycket pengar. För att nå den grupp som riskerade bli korttidspatienter, insåg socialförvaltningen att man behövde arbeta mer förebyggande. Många av de som kommer hem från akuten har nämligen ett omvårdnadsbehov som är ganska brådskande.

Nu kan vi redan från start ha en dialog med patienten och komma fram till en lösning.

Sofia Bolin, biståndshandläggare i Karlstad

Sofia Bolin, biståndshandläggare

– Nu kan vi redan från start ha dialog med patienten och komma fram till en lösning. Jag kan hjälpa till med alltifrån rådgivande samtal till insatser som trygghetslarm och hemtjänstinsatser, men också fånga upp bekymmer som kanske rör ensamhet eller psykisk ohälsa. Jag kan också se över behov av hjälpmedel och välfärdsteknik så att patienten kan leva självständigt så länge som möjligt.

Det säger Sofia Bolin, som sedan i höstas finns på akuten som biståndsbedömare. Hon är socionom och har jobbat som biståndsbedömare i kommunen i tio år. När förfrågan gick ut om att vara stationerad på sjukhuset, nappade hon genast:

– Jag trodde verkligen på den här idén, och tyckte det var ett spännande sätt att jobba förebyggande på.

Kunde hjälpa till från första dagen

Den nya tjänsten lades upp i projektform och finansierades inom ramen för den kommunala budgeten. Sofia Bolin kunde flytta in i ett ledigt kontor som bara användes nattetid av ortopeden. Någon exakt arbetsbeskrivning fanns inte, utan man ”knådade” fram formerna tillsammans längs vägen. Sofia träffade all personal och berättade på vilket sätt hon kunde vara till hjälp. Behovet av hennes tjänster var stort – hon fick kontakt med patienter redan dag ett.

– Reaktionerna har varit positiva, både från akutens personal och patienterna själva. Dels kan jag se till att någon från kommunen kontaktar patienten, så att hen slipper ta tag i det själv. Men jag kan också fatta egna biståndsbeslut om exempelvis hemtjänst, trygghetslarm eller arbetsterapeut.

Avlastar akutens personal

Ann-Cathrine Eriksson är sjuksköterska och skyddsombud på akuten i Karlstad. Hon upplever att funktionen biståndsbedömare verkligen gör skillnad, inte bara för patienternas trygghet utan också i vårdpersonalens arbetsmiljö.

Vi är ofta bekymrade för våra äldre patienter när de ska skrivas ut, eftersom vi ser deras egen oro inför hemgång.

Ann-Cathrine Eriksson, sjuksköterska och skyddsombud.

– Vi är ofta bekymrade för våra äldre patienter när de ska skrivas ut, eftersom vi kan se deras egen oro inför hemgång. Ibland kan vi också märka att patienten har en jobbig social situation rent generellt. I sådana lägen känner vi självklart ett ansvar att hjälpa till, även om vi inte alltid har den tiden eller den kunskap som behövs.

Ofta hamnar det på personalen att försöka ringa olika kommunala instanser för att snabbt hitta en lösning. Ann-Cathrine Eriksson beskriver att det kan vara väldigt krångligt och tidsödande att jaga rätt person – om man ens får tag på någon.

– Vi kan ju inte heller ansöka om hemtjänst eller tillsyn för våra patienter, det måste de eller deras anhöriga göra. Allt det här tar mycket tid och orsakar både stress och oro hos oss. Att vi nu har en biståndsbedömare på akuten är en stor hjälp. Vi kan lämna över till Sofia som vet precis vem hon ska kontakta på kommunen.

– Den etiska stress och oro vi känt tidigare för de här patienterna är mycket mindre nu, och vi kan istället fokusera på det som är våra huvuduppgifter, säger Ann-Cathrine Eriksson.

Fler som testar liknande upplägg

Man har ännu inte gjort några detaljerade analyser av effekterna. Men avdelningschef Veronica Arnesson menar att arbetet på akuten flyter på mycket bättre med biståndsbedömare på plats. Även läkarna har fått upp ögonen för vad Sofia Bolin kan hjälpa till med.  Man lär sig också mycket av varandra; som hur sjukvården fungerar, men också hur och varför kommunen fattar vissa beslut.

– Vi har inga siffror på hur mycket inläggningarna minskat, men vi kan ändå se att de har blivit färre. Personalen upplever också mindre stress än tidigare.

Projektet har också fått ringar på vattnet, berättar Veronica Arnesson. Till exempel har en vårdcentral i Karlstad knutit till sig en biståndsbedömare.

– Det finns många bra sätt som region och kommun kan samverka på, och som kan ge flera samordningsvinster. Jag vill verkligen uppmana andra att pröva sig fram!

Vad gör en biståndsbedömare?

En biståndsbedömare i en kommun arbetar med att utreda och besluta om insatser för äldre och personer med funktionsnedsättningar, baserat på deras behov och utifrån lagen.

Biståndsbedömaren har vanligtvis sin arbetsplats hos kommunen, och åker ibland ut och gör hembesök hos dem som behöver någon insats. Det kan handla om hemtjänst, boendestöd, hjälpmedel i hemmet eller annat stöd.

Källa: Sveriges Kommuner och Regioner

Därför införde man biståndsbedömare på akuten i Karlstad
  • För att kunna arbeta mer förebyggande från kommunens sida, och se över medborgares behov av hjälpmedel och välfärdsteknik. Då kan individen vara självständig så länge som möjligt, och kommunen kan skjuta på omvårdnadsbehovet.
  • För att förhindra ”onödiga” inskrivningar på sjukhus. Det vill säga patienter som inte har fortsatt vårdbehov inom slutenvården, och som skulle kunna komma hem direkt från akuten om de får rätt hjälp hemma.

Så jobbar kommunens biståndsbedömare på akutmottagningen

Biståndsbedömaren Sofia Bolin har ett eget kontor på akutmottagningen.

Sofia Bolin träffar patienter som kommer in och som kan behöva hjälp av kommunen när de kommer hem. Vårdpersonalen på akutmottagningen uppmärksammar henne på dem.

Hon kan fatta egna beslut om bistånd i form av hemtjänst, trygghetslarm hemma osv.

Hon kan också kontakta personer som arbetsterapeut eller andra som kan bli en ingång till stöd för patienten när hen kommer hem.

Text: Pernilla Fredholm
Kontakt: [email protected]