Digitala patientmöten – så kan de avlasta vårdpersonalen

22 april 2024 Lästid: 5 min
Sammanfattning av artikeln

I Region Stockholm har man bestämt att vårdpersonalen ska träffa patienter digitalt om det går. Om det behövs träffas man fysiskt. Det kallas för digifysisk vård.

Nu har det kommit en rapport om hur digifysisk vård påverkar arbetsmiljön för vårdpersonalen.

De flesta som svarat i rapporten tycker att deras arbetsmiljö har blivit bättre med digifysisk vård. De kan styra mer över sin tid, och har fått bättre kontakt med sina chefer.

Några, framför allt läkare och personal på vårdcentraler, tycker att arbetsbelastningen har ökat.

Undersökningen har gjorts på Centrum för arbets- och miljömedicin i Region Stockholm. De har också gett ut en guide till hur man kan skapa en bra arbetsmiljö vid digifysisk vård.

Sjuksköterskeklädd kvinna ler och sitter vid en dator i ett rum med ljusblå tapeter.
Digitala patientmöten kan både underlätta och avlasta för vårdpersonalen, visar en ny rapport. Men digital vård behöver riskbedömas och följas upp precis som andra arbetsuppgifter.

Foto: Tanja Metelitsa / Johnér bildbyrå

Sammanfattning av artikeln

I Region Stockholm har man bestämt att vårdpersonalen ska träffa patienter digitalt om det går. Om det behövs träffas man fysiskt. Det kallas för digifysisk vård.

Nu har det kommit en rapport om hur digifysisk vård påverkar arbetsmiljön för vårdpersonalen.

De flesta som svarat i rapporten tycker att deras arbetsmiljö har blivit bättre med digifysisk vård. De kan styra mer över sin tid, och har fått bättre kontakt med sina chefer.

Några, framför allt läkare och personal på vårdcentraler, tycker att arbetsbelastningen har ökat.

Undersökningen har gjorts på Centrum för arbets- och miljömedicin i Region Stockholm. De har också gett ut en guide till hur man kan skapa en bra arbetsmiljö vid digifysisk vård.

Att träffa vissa patienter digitalt kan minska stressen för medarbetarna i hälso- och sjukvården. Men det finns också arbetsmiljörisker med digital vård. Det visar en ny rapport – och en guide till hur man kan följa upp arbetsmiljön för det nya arbetssättet.

Region Stockholm beslutade 2019 att vården ska vara digifysisk. Det vill säga att den ska vara digital om det går och fysisk om det behövs.

– Digitala möten med patienter har ökat mycket i användning inom hälso- och sjukvården de senaste åren. Mycket kopplat till pandemin då användandet ökade dramatiskt. Man har sedan fortsatt med digitala patientmöten, säger Magnus Linnarud Johansson, psykolog och projektledare bakom den nya undersökningen.

Centrum för arbets- och miljömedicin, Camm, ett kunskapscentrum inom Region Stockholm, har undersökt hur det nya arbetssättet påverkar arbetsmiljön. Under våren 2023 skickade de ut enkäter till anställda i tre stora vårdorganisationer i regionen.

– Det digifysiska arbetssättet ska vara en ny standard i Region Stockholm och vi ville veta hur det påverkar personalens arbetsmiljö, trivsel och hälsa, säger Magnus Linnarud Johansson.

Projektgruppen på Camm fick in 890 svar från huvudsakligen läkare och sjuksköterskor, men även exempelvis undersköterskor, kuratorer och fysioterapeuter. Hälften av svarspersonerna arbetade vid vårdcentraler eller med habilitering. Svar kom också in från bland annat psykiatri och specialistvård.

Kan styra bättre över sin tid

De flesta som svarat på enkäten är nöjda med det nya arbetssättet och många av dem tycker att det förbättrar arbetsmiljön. Två av tre anser att det ger dem bättre möjligheter att styra över sitt arbete. Hälften av dem hävdar också att det digifysiska arbetssättet ökar trivseln och nästan hälften att det förbättrar arbetshälsan. Fler än var tredje anser att digitala patientmöten innebär en stor avlastning.

– Det är förvånande med tanke på att det brukar finnas skepsis mot ny teknik. Möjligen har det med pandemin att göra. Man kastades in i arbetssättet då och såg att det förde med sig fördelar, säger Magnus Linnarud Johansson.

Det är viktigt att se digitala arbetssätt som en arbetsmiljöfråga.

;Magnus Linnarud Johansson, centrum för arbets- och miljömedicin i Region Stockholm

Magnus Linnarud Johansson, Centrum för arbets- och miljömedicin.

Han är också förvånad över att så många hävdar att möjligheterna till stöd från chefer och kollegor förbättrats med det digifysiska arbetssättet. Färre än var tionde anser att det digitala arbetssättet haft en negativ påverkan på stödet och cirka en tredjedel att det ökat.

– Man kanske har skapat andra typer av möten, som regelbundna digitala avstämningar eller så har det blivit lättare att ta kontakt med chefer och kollegor digitalt, säger han.

För vissa blev det mer arbete

Var femte som besvarat enkäten hävdar att det nya arbetssättet ökat arbetsbelastningen. Ibland för att det tillkommit nya arbetsuppgifter utan att andra försvunnit. Det kan till exempel vara att man behöver hjälpa patienter med tekniken inför möten. Lägre ersättning för digitala möten än fysiska kan också innebära att fler möten bokas in totalt sett.

Ibland visar det sig att det krävs även ett fysiskt möte med patienten och då blir det både ett digitalt och ett fysiskt möte.

Arbetsbelastningen ökade mest för läkare och personal vid vårdcentraler. Läkare är den yrkesgrupp i undersökningen vars hälsa påverkas mest negativt att det nya sättet att arbeta.

– Det kan vara för att de är mer beroende av att göra fysiska undersökningar. De kanske också redan innan hade en pressad arbetssituation, säger Magnus Linnarud Johansson.

Vissa av svarspersonerna pekar även på problem med ergonomi vid digitala möten och att de leder till mer stillasittande i arbetet.

Guide för bra digitala patientmöten

– Det digitala arbetssättets påverkan på arbetsmiljön är komplex. Förändringarna kan vara såväl positiva som negativa och de ser olika ut för olika grupper, säger Magnus Linnarud Johansson.

Det gäller därför att undersöka hur det ser ut just i den egna verksamheten.

Författarna bakom rapporten har tagit fram en guide med råd och rekommendationer för hur man kan göra det. Den bygger framför allt på hur man genomför systematiskt arbetsmiljöarbete – undersökning, riskbedömning, åtgärder och uppföljning – för att fånga upp och hantera de arbetsmiljöproblem som det digitala arbetssättet kan föra med sig.

– Det är viktigt att se digitala arbetssätt som en arbetsmiljöfråga. Det är inte bara en fråga om teknik, säger Magnus Linnarud Johansson.

Det här är digifysisk vård

I Region Stockholm har man bestämt att vård genom fysiska och digitala kanaler ska komplettera varandra.

Målet är en ökad tillgänglighet till vård och ökad delaktighet för invånarna i regionen.

Det är vårdgivarens ansvar att besluta vilken kanal, fysisk eller digital, som är mest lämplig i varje situation.

Bedömningen ska vid varje tillfälle utgå från det medicinska behovet, patientens önskemål och effektivt användande av vårdens resurser.

Källa: Region Stockholm 

Artiklar: Så gör andra

Om rapporten

Namn
Arbetsmiljö vid digitala patientmöten

Institution
Centrum för arbets- och miljömedicin i Region Stockholm

Årtal
2024

Här hittar du rapporten

6 tips för en bra arbetsmiljö vid digitala patientmöten

  1. Se till att det finns tillräckligt med tid för de digitala patientträffarna. Om medarbetarna exempelvis fått fler patienter och kanske även ska chatta med patienter, har de fått mer tid för det eller ska allt göras på samma tid som innan?
  2. Se till att de som träffar patienter digitalt får tillräcklig support, utbildning och träning i de system som används för dessa patientmöten.
  3. Se till att tekniken som används är användarvänlig.
  4. Undersök risker och åtgärda de problem som uppstår med det digitala arbetssättet. Se till att få med det nya arbetssättet i det vanliga systematiska arbetsmiljöarbetet.
  5. Utnyttja fördelarna med det digifysiska arbetssättet – till exempel större möjlighet för personalen att styra var och hur de arbetar. Mer inflytande över arbetet kan ge ökad hälsa och trivsel.
  6. Undersök vilka fördelar som kan finnas i just er verksamhet av ett digifysiskt arbetssätt. Ta reda på hur ni bäst kan utnyttja dem. Det kan exempelvis vara nya sätt att informera patienter eller nya sätt att använda tekniken för information mellan yrkesgrupper.

Källa: Rapporten Arbetsmiljö vid digitala patientmöten

Du hittar fler tips i:
Guide till ett framgångsrikt arbetsmiljöarbete vid digifysisk vård

Arbete på distans - hur det fungerar hos er?

två personer sitter och fikar utomhus i solen, med jackorna på. Var ska vi jobba och varför? Ta stöd för dialogen med Suntarbetslivs verktyg Forskning på 5 – Distansarbete helt eller delvis.

Här finns frågor att utgå ifrån, för till exempel en arbetsplatsträff.

Några av frågorna är de här:

  1. Vilka arbetsuppgifter ”måste” göras på arbetsplatsen?
  2. Vilka arbetsuppgifter gör du bäst på arbetsplatsen?
  3. Vilka arbetsuppgifter går i nuläget att utföra på distans?
  4. Finns hinder för att utföra arbetet på distans? Vilka?
  5. Finns det arbetsuppgifter som skulle kunna anpassas för att utföras på distans?

Här hittar du det fler frågor för dialog om distansarbete.

Text: Michael Nyhaga
Kontakt: [email protected]