Distansarbete i praktiken – checka in, håll fokus, skapa idéer

18 mars 2025 Lästid: 4 min
Sammanfattning av artikeln

Forskaren Jason Martin har varit med och tagit fram en guide för ledarskap på distans.

I guiden finns också många tips för hur man får bra och produktiva digitala möten.

Bland tipsen finns:

Sätt upp tydliga regler innan mötet, tex att ha kameran på och mikrofonen av.

Se till att mötesledaren aktivt jobbar med att involvera alla deltagare, även de på distans.

Se till att tekniken fungerar, med mikrofoner och kameror som gör att alla syns och hörs.

En grupp människor som sitter runt ett konferensbord och har ett hybridmöte med människor på en skärm.
Det kräver mer att skapa ett kreativt möte där alla är delaktiga, när vissa deltagare är med på distans. Guiden innehåller tips till mötesledaren.

Foto: Johnér bildbyrå

Sammanfattning av artikeln

Forskaren Jason Martin har varit med och tagit fram en guide för ledarskap på distans.

I guiden finns också många tips för hur man får bra och produktiva digitala möten.

Bland tipsen finns:

Sätt upp tydliga regler innan mötet, tex att ha kameran på och mikrofonen av.

Se till att mötesledaren aktivt jobbar med att involvera alla deltagare, även de på distans.

Se till att tekniken fungerar, med mikrofoner och kameror som gör att alla syns och hörs.

Digitala möten kan vara kluriga. Hur ser man till att alla deltagare är aktiva? Och hur får man igång kreativiteten? Det är några av frågorna som besvaras i guiden ”Närhet på distans”, med en lång rad tips och trix för distansarbete.

– Vi har gift ihop forskning och verklighet.

Jason MartinDet säger forskaren Jason Martin, universitetslektor på Linköpings universitet. Han är en av forskarna bakom ”Närhet på distans – en guide för ledarskap på distans med stöd av digitala arbetssätt”.

Guiden vänder sig till ledare med medarbetare som helt eller delvis jobbar på distans. Men den vänder sig också till medarbetarna själva.

– Den kan vara till nytta för andra intressenter också, som jobbar med arbetsmiljö. Skyddsombud kan till exempel använda guiden som ett verktyg för att ställa krav på arbetsplatsen.

Forskningsbaserade tips för distansarbete

I guiden finns praktiska, forskningsbaserade tips för hybrid- och distansarbete. Många av dem handlar om hur man kan få bättre möten. Bland dem finns:

  • In- och utcheckningar
  • Tips för hybridmöten
  • Tips för pulsmöten
  • Att möjliggöra aktivt deltagande
  • Att möjliggöra kreativitet
  • Att bygga nätverk

– Jag är särskilt nöjd med verktygen kreativitet, aktivt deltagande och bygga nätverk. Det är svårt på distans – men det går. Att vi fångade upp det och kunde begreppsliggöra det är jag glad över.

Främja kreativitet

Vad finns det då man kan göra för att till exempel främja kreativitet på distans? Så här står det i guiden, något förkortat:

”Ett grundläggande förhållningssätt för att möjliggöra kreativitet är att bejaka skillnader mellan individuella perspektiv i gruppen. I sådana processer är en alltför tidig samsyn direkt skadlig för kreativitet och idéutveckling. För att maximera kreativitet handlar det generellt om att börja ostört i de individuella perspektiven innan man låter den kollektiva uppfattningen påverka.”

I guiden finns det sedan ett praktiskt exempel på en övning som kan göras på distans, som kallas ”open space”.

Den börjar med en individuell reflektion kring ett ämne, där varje deltagare skriver digitala postit-lappar. Efter det samlar mötesledaren ihop allas lappar och delar in dem i kategorier. Varje kategori får ett eget digitalt grupprum. Deltagarna får sedan gå in i det grupprum som de tycker verkar mest intressant och diskutera vidare. En gemensam reflektion avslutar övningen.

Aktivt deltagande även vid distansarbete

En annan utmaning vid distansarbete är att se till att alla deltagare i ett möte är aktiva. Här är några tips från guiden:

Sätt upp tydliga riktlinjer innan mötet. Till exempel:

  • Under digitala möten förväntas du att avstå från att hantera mejl, surfa, vara aktiv på sociala medier etc.
  • Det förväntas att kameran är på under digitala möten.
  • Använd chatten eller funktionen ”räck upp handen” om du vill kommentera när någon annan pratar.

Säkerställ att tekniken används på ett bra sätt:

  • Om mötet är helt online är det viktigt att alla har bra utrustning samt att ”mute” på mikrofonen används om man inte pratar.
  • I hybridmöten är det bra om en konferenshögtalare/mikrofon står centralt i rummet och att mikrofonen aktivt riktas mot den som talar.
  • För att skapa en känsla av att alla är med i hybridmöten är det viktigt att ha en kamera som fångar deltagarna på plats, men även att ha en skärm (eller helst skärmar) i rummet som visar deltagarna som är med digitalt.

Se till att det finns någon som tar kommandot över mötet:

  • Den som leder mötet tar ansvar för att fördela ordet och aktivt efterfråga input från deltagare som är online (oavsett om alla är online eller om det är ett hybridmöte).

Förvånansvärt lite reflektion kring mjuka ämnen

En sak förvånade Jason Martin under arbetet med forskningen: bristen på reflektion över hur annorlunda det är att vara ledare på distans.

– De mjuka frågorna, som hur man ska nå fram genom en skärm, fanns det ganska lite reflektion kring.

Det är nämligen stor skillnad mellan att leda ett möte genom en skärm eller fysiskt, menar han. Det krävs så mycket mer för att det digitala inte ska bli ett ”torrt, platt möte”.

– Att känna av stämning, fånga upp när något händer i rummet, det försvinner. Man måste förbereda sig bättre, driva aktiviteter framåt, kompensera för sådant som sker automatiskt i ett fysiskt rum. Deltagarna har mycket svårare att behålla fokus, lättare att zooma ut, och risken finns att mötet då blir bortkastad tid.

Fortfarande relevant

Mycket av forskningen bakom guiden skedde under covid, när många snabbt övergick till distansarbete. För många är distansarbetet vardag idag, men Jason Martin tycker att guiden fortfarande är relevant.

– Vi ville att guiden skulle ha ett långt liv, och inte vara covid-fokuserad. Vissa länkar till digitala verktyg kommer så klart att bli inaktuella men vi har sett till att hålla råden generella. Jag går själv ofta tillbaka och bläddrar i guiden för att till exempel påminna mig om tipsen för digitala möten.

Kort om forskningen

Guiden gäller inte bara digitala möten. Här finns även avsnitt som till exempel arbetsmiljöarbete och trafikregler för kommunikation.

Forskningen bakom guiden kommer från två olika forskningsprojekt som delvis haft överlappande frågeställningar.

Mycket av forskningen skedde under pandemin, när många hastigt gick över till distansarbete.

Forskarna studerade tre olika arbetsplatser, varav en kommun. De var även på ett konsultbolag och ett industribolag.

Forskarna gjorde observationer och intervjuer för att se vad som funkade och inte. Därefter skapade de en första version av guiden, och lät arbetsplatserna testa den. Utifrån det har de sedan skapat den här versionen som finns öppen för vem som helst att använda.

Här hittar du guiden!

Använd verktyget "Distansarbete helt eller delvis"

En grupp människor med orange och blå färger. Ikon och stiliserad bild.Suntarbetslivs verktyg ”Distansarbete helt eller delvis” passar perfekt att använda på en arbetsplatsträff eller ett personalmöte.

Med hjälp av verktyget får ni tillsammans prata om hur ni kan få distans- och hybridarbete att fungera så bra som möjligt.

Här får ni ta ställning till frågor som:

  • Vilka för- och nackdelar ser du med distansarbete kontra arbete på plats? Ta med olika perspektiv såsom olika aspekter av arbetsmiljö och verksamhet.
  • Behöver alla vara på plats vissa dagar för gemensamma möten som behöver hållas på plats? Hur blir
    det om några är med på distans?
  • Vilka riktlinjer ska vi ha för kommunikation? Mejl, telefon, chatt, videomöten med mera?
  • Hur blir arbetsbelastningen när vi jobbar på distans? Tar vi fler eller färre pauser? Det som är naturliga avbrott på jobbet – får vi dem även på distans?
  • Hur blir arbetsbelastningen för dem som är på arbetsplatsen när några är på distans?
  • Blir det fler eller färre möten när vi jobbar på distans? Hur påverkar det arbetsbelastningen?

Klicka här för att komma till verktyget. 

Eller klicka här för att komma direkt in till frågorna.

In- och utcheckningsfrågor

I guiden finns också förslag på ett antal in- och utcheckningsfrågor, som kan användas till exempel på digitala möten:

Mer formella in- eller utcheckningsfrågor:

  • Vilken känsla går du in i denna dag/ detta möte med?
  • Vad förväntar du dig av mötet idag?
  • Vad är den bästa delen med ditt arbete?
  • Vilket ord borde vi använda mer under dagen idag?
  • Vilket ord borde vi använda mindre idag?
  • Vad är din största utmaning just nu?
  • Vad är något du skulle vilja veta mer om?
  • Hur kan du bidra till att ditt team ska ha en bra dag?
  • Vad kännetecknar en bra kollega?
  • Vad definierar bra samarbete för dig?

Mer informella in- eller utcheckningsfrågor:

  • Nämn en sak kan du inte leva utan?
  • Vad gjorde dig senast väldigt glad?
  • Hur skulle din bästa kompis beskriva dig med tre ord?
  • Vad är du tacksam över just nu?
  • När känner du dig yngre än vad du egentligen är?
  • När känner du dig äldre än vad du egentligen är?
  • Vilken årstid är din favorit? Berätta varför!
  • Om du bara fick äta en sak för resten av livet, vad skulle det vara?
  • Vad är det konstigaste du har ätit?
  • Vad tror du är den största missuppfattningen om dig?
  • Vilket djur kan du likna ditt humör idag med?

Porträtt av medarbetaren Anna Wettergård
Text: Anna Wettergård
Kontakt: [email protected]