Sex huvudvägar med 18 strategier för att hantera svårlösta konflikter på jobbet. Det är innehållet i en handbok skriven av Thomas Jordan. Inget enkelt dunderpiller fixar allt, men här är metoderna som enligt forskning fungerar.
Thomas Jordan har i över tjugo år undervisat och forskat om arbetsplatskonflikter. I boken ”Handbok i konflikthantering för organisationskonsulter och personalspecialister” har han sammanställt tretton erfarna konsulters metoder för att hantera särskilt besvärliga konflikter på jobbet.
I boken åskådliggör han konsulternas strategier genom tio utförliga fallbeskrivningar av svåra konflikter och hur man löste dem. Några utspelar sig på arbetsplatser inom kommuner och landsting (numera regioner): en sjukhusenhet, ett boende för personer med kronisk psykiatrisk problematik, en socialförvaltningsenhet och en vårdcentral.
Verktygslåda för olikartade konflikter
Det finns stora skillnader i synsätt mellan de intervjuade konsulterna och det finns ingen enkel gör-så-här-metod som passar alla konflikter på jobbet, konstaterar han.
– Det är lika omöjligt som att förvänta sig att det ska finnas ett enda läkemedel som botar alla sjukdomar. Och ofta är det svårare att identifiera vilken konflikt det är, än att fastställa vilken sjukdom en människa lider av.
Det finns flera förklaringar till att konflikter kan se så väldigt olika ut. För det första beror det på vilka deltagarna är, vilken sorts verksamhet det handlar om, vad som är temat för konflikten och hur upptrappad konflikten hunnit att bli (se faktaruta om konflikttyper). För det andra kan konfliktdeltagarna vara uppdelade i väldigt många konstellationer (se faktaruta om konfliktkonstellationer).
Konfliktlösare behöver en verktygslåda med många olika redskap, som de kan kombinera på olika sätt
– Konfliktlösare behöver därför en verktygslåda med många olika redskap, som de kan kombinera på olika sätt beroende på hur det ser ut i varje enskild konflikt, konstaterar Thomas Jordan. Men i Sverige har det varit mycket uppsplittrat när det gäller att arbeta professionellt med att lösa konflikter. Det har inte funnits någon gemensam uppfattning om vad som är ”god hantverkssed”.
Lösa konflikter på jobbet – sex huvudvägar
De tretton konsulter som medverkar i boken fick välja ut varsitt konfliktfall, med mer än två personer, som de tyckte att de hade lyckats med. Ur det som kom fram i dessa intervjuer har han vaskat fram 18 strategier för lösa problemen. De 18 strategierna är fördelade på sex huvudvägar.
- FÖRLÖSA – Lyssna, Erbjuda förklaringar
- FÖRSKJUTA FOKUS – Fokus på lösningar, Fokus på uppgiften, Fokus på eget bidrag
- STÖDJA – utveckla deltagarnas medvetenhet inom områdena Egenklarhet, Strukturering, Komplexitet, Kontext, Intressenter, Perspektiv
- SKAPA KONTAKT – Dialogisera, Iscensätta samarbete
- KONFRONTERA – om Rollåtagande, Arbetsmiljöansvar, Att göra val
- LÄRA – Förmedla ny kunskap, Utveckla nya färdigheter
Efter denna artikel följer en fördjupande text om de sex strategiområdena och 18 strategierna.
Typiska beteenden vid konflikter på jobbet
Det finns några typiska beteenden och attityder hos konfliktdeltagarna, som konsulter och personalspecialister ofta möter när de blir anlitade för att lösa särskilt svåra konflikter på jobbet. Thomas Jordan beskriver dem så här:
- Konfliktdeltagarna lägger ofta hela skulden för problemen hos sina motparter, och ser negativa personliga egenskaper hos dessa som problemet. Det finns starka negativa känslor mellan parterna. Grundinställningen är att de på andra sidan i konflikten måste ändra sig – eller försvinna.
- Konfliktdeltagarna är många gånger övertygade om att deras eget synsätt är den enda sanna bilden. De ser inte att vad de själva har gjort har bidragit till konflikten. De tar sällan egna initiativ till en konstruktiv dialog. Ofta är de tvärtom ointresserade av dialog. De kan till och med aktivt motsätta sig en dialog.
- Konfliktdeltagarna slirar ibland i sitt beteende och agerar oprofessionellt, genom att pika motståndare i konflikten, göra utfall, skvallra, ignorera och frysa ut dem. Och de är inte medvetna om att de därmed bryter mot normer för hur man uppför sig på en arbetsplats.
- Konfliktdeltagarna har också ofta ett starkt behov av att få en tredje part, som konsulten eller personalspecialisten, att lyssna på deras berättelser om de oförrätter som de anser att de har blivit utsatta för.
Kartläggning, gruppmedling och handledning av chef
Med sådana beteenden och attityder hos konfliktdeltagarna är det en utmaning för den som ska gå in och återställa freden och förbättra den psykosociala arbetsmiljön. Så vad göra? Thomas Jordan beskriver tre huvudsakliga ansatser som de intervjuade konsulterna använder: kartläggning, gruppmedling och handledning av chef.
Kartläggning innebär att konsulten intervjuar parterna och sammanställer en analys av konflikten, ofta med fokus på brister i arbetsorganisationen. Kartläggningen kan man sedan använda som utgångspunkt för att utveckla åtgärdsförslag, gärna tillsammans med parterna.
Gruppmedling kan göras med eller utan förberedande enskilda samtal. Avsikten med att i förväg samtala med varje deltagare för sig är att skapa trygghet och få alla med på noterna. Thomas Jordan menar att sådana samtal oftast är bra, eftersom det stora problemet i en grupp med konflikter vanligen är att gruppens medlemmar inte talar direkt med varandra.
Handledning av chef, tyckte en del av konsulterna var allra viktigast. Konsulten går ju från arbetsplatsen så småningom. Därför behöver chefen verktyg för att hantera konflikter på jobbet och dess orsaker. En del arbetar främst med att handleda chefens arbete med gruppens konflikter. Andra är mer inriktade på att chefen ska minska konfliktriskerna genom att förändra arbetsorganisationen.
Han ser en risk med att enbart lämna kartläggning med förslag till lösningar till chefen. Konflikter kan ibland ha sin grund i att det ”finns chefer på fel ställe och i fel roll”.
– Under kartläggningen har man pratat med alla och väckt förhoppningar. Om allt sedan bara hamnar i skrivbordslådan och inget händer, kommer allt bli ännu sämre än det var innan insatsen.
Här finns en intervju med Thomas Jordan från projektets start.