Tackla konflikten på jobbet med ABC-modellen

25 maj 2022 Lästid: 3 min
Sammanfattning av artikeln

Enligt ABC-modellen har alla konflikter alltid tre sidor: Attityder, Beteende, Conflict.

Konflikter kan handla huvudsakligen om sakfrågor (C), negativa beteenden (B) eller avståndstagande och fiendskap (A).

Var konflikten befinner sig avgör hur den ska tacklas. En konfliktlösare hjälper inblandade till en gemensam beskrivning av vad som hänt och varför.

Två kvinnor som står bredvid varandra i ett rum.
ABC-modellen kan hjälpa oss att analysera en konflikt. Beror den främst på attityder, beteenden eller motsättningar i sakfrågan? Välj lösning därefter!

Foto: Pexels

Sammanfattning av artikeln

Enligt ABC-modellen har alla konflikter alltid tre sidor: Attityder, Beteende, Conflict.

Konflikter kan handla huvudsakligen om sakfrågor (C), negativa beteenden (B) eller avståndstagande och fiendskap (A).

Var konflikten befinner sig avgör hur den ska tacklas. En konfliktlösare hjälper inblandade till en gemensam beskrivning av vad som hänt och varför.

När sakfrågor blir bråk finns mycket att göra. Börja med att ställa diagnos utifrån ABC-modellen. Den hjälper dig förstå konfliktens orsaker och vilken konflikthantering som behövs.

Enligt ABC-modellen, eller konflikttriangeln som den också kallas, är alla konflikter likartade och har alltid tre sidor: Attityder, Beteende och Conflict. Vare sig det handlar om bråk på skolgården eller världskrig. Den här texten handlar om arbetsplatskonflikter.

Modellen är ett sätt att ställa en diagnos och därmed komma fram till vad som behöver göras.

Konfliktforskaren Thomas Jordan presenterar ABC-modellen på webbplatsen Arbetsplatskonflikt. Bakom idéerna ligger också freds-och konfliktforskarna Mats Friberg och Johan Galtung.

ABC-modellens hörn viktiga

Ett sätt att närma sig en konflikt är att fråga sig hur hörnen i konflikttriangeln ser ut.

Triangel med hörnen A ,B och C.I C-hörnet finns sakfrågorna. Oftast handlar det om att parterna har oförenliga mål. Till exempel att någon anser att hen bör ha högre lön eller slippa arbetsuppgifter som ingen annan i gruppen vill utföra.

Den svåraste typen av målkonflikter gäller sådant som inte kan delas, som ett arbetsrum.

Konflikter som handlar om påtagliga sakfrågor kan också gälla föreskrifter och rättesnören. Om någon vill införa nya mötes- eller arbetsregler kan det leda till oenigheter.

I B-hörnet finns beteendet. Oftast är det debatter, gräl, förhandlingar eller skriftväxling. Det kan också vara fientliga handlingar, som att kalla alla utom en viss person till ett möte eller anställa någon utan att fråga kollegorna. I sin mest extrema form urartar konfliktbeteendet till fysiskt våld. Det är ovanligt på arbetsplatser, men förekommer.

I A-hörnet finns attityderna. Det är de inblandades tankar, föreställningar, känslor och önskemål. Oftast har parterna väldigt olika syn på vad som hänt och varför. När konflikten tilltar blir bilderna alltmer olika, parterna får svårare att förstå varandra.

Viktigt få gemensam bild

En av konfliktlösarens viktigaste uppgifter, menar Thomas Jordan, är att hjälpa de inblandade till en gemensam beskrivning av vad som hänt och varför.

En viktig del av A-hörnet, enligt Thomas Jordan, är bilden av motparten. Vid en allvarlig konflikt betraktas motparten som oärlig, beräknande och opålitlig. Personen får alla möjliga negativa egenskaper. Det gäller att förändra den bilden om man vill komma tillrätta med oenigheten.

Hjälp de inblandade till en gemensam beskrivning av vad som hänt och varför.

Porträttbild Thomas Jordan.

Thomas Jordan, konfliktforskare

Konflikt kan lösas med ABC-modellen

Rädsla för att gå miste om sin position, sina arbetsuppgifter eller vad det nu kan vara förekommer ofta i konflikter, enligt Thomas Jordan. Rädslan leder i sin tur till ilska, som ytterligare spär på problemen.

Andra känslor i en konflikt kan vara skuld, skam, antipati, stolthet och avundsjuka.

Med ABC-modellen kan man komma fram till hur en konflikt på jobbet kan lösas, eller åtminstone dämpas. Den som tar tag i problemen kan fråga sig om konflikten huvudsakligen handlar om sakfrågor (C-hörnet), negativa beteenden (B-hörnet) eller avståndstagande och fiendskap (A-hörnet).

Titta under konfliktens yta

Thomas Jordan talar också om isbergsprincipen. Under den synliga delen av en konflikt – klagomålen, förhandlingarna, mejlen – finns en dold agenda. Den består av det som respektive part vet men inte vill visa upp. Oftast sådant man skäms över, man kanske vill få mer makt och fördelar, eller sådant som kan försämra förhandlingsläget.

Längst ned under ytan finns det som är omedvetet för parterna själva. Det kan vara att man retar sig på en person som beter sig som ens förälder gjort, eller att man har ett nedlåtande kroppsspråk utan att inse det själv.

Så utvecklas ofta konflikter

ABC-modellen säger något om hur konflikter utvecklas, menar Thomas Jordan. De börjar ofta med en sakfråga (C-hörnet), blir allt mer känslosamma (A-hörnet) och övergår till sist i rena försök att köra över eller röja undan motparten (B-hörnet).

Välj rätt konflikthantering

Var konflikten befinner sig avgör hur den ska tacklas:

Om B-hörnet är framträdande gäller det att få parterna att gå med på eld upphör och sluta med det destruktiva beteendet.

Sticker A-hörnet ut gäller det att bearbeta parternas känslor och inställning till varandra, ofta med något slags terapeutiskt förhållningssätt.

Är konflikten kvar i C-hörnet räcker det att analysera de inblandades intressen och behov och lägga fram förslag på lösningar som alla kan acceptera.

Fotnot: Texten är en uppdaterad version av en äldre artikel.

Visste du att...

…du kan ta hjälp av AI för att lösa konflikter?

Konfliktexperten Thomas Jordan har skapat tre chattbottar för konflikthantering på arbetsplatsen. Du kan använda bottarna som bollplank och prata direkt med dem.

Läs om hur det fungerar och hur du gör för att börja använda chattbottarna i den här artikeln:

Konflikter på jobbet? Prata med AI!

En kvinna som håller en mobiltelefon i handen.

Fakta om Thomas Jordan

Profil:
Thomas Jordan är docent och tidigare lektor. Han har forskat om konflikter och konflikthantering samt är konsult i konflikthantering.

Organisation:
Tidigare verksam vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapliga institutionen, Göteborgs Universitet

Länktips:
Webbplatsen Arbetsplatskonflikt, som är en digital handbok med konkreta metoder för konflikthantering samt artiklar, undersökningar och fallstudier.

Förebygg konflikter

Suntarbetslivs verktyg OSA-kollen ger stöd i arbetet med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA). Den är viktig för att skapa ett bra arbetsklimat, som även kan förebygga konflikter.

Andra verktyg som kan hjälpa i arbetet är:

Bättre möten
Chefoskopet
Stressdialogen

Vi utvecklar ständigt nya verktyg. Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Skapa ett bra samtalsklimat

Illustration av två personer med en orange pratbubbla.Hur brukar ni prata med varandra på jobbet, och vad är egentligen ett schysst samtalsklimat?

Ta hjälp av OSA-kollens övning Vårt samtalsklimat. Här kommer ni fram till gemensamma spelregler i samtalsgruppen.

Utforska övningen Vårt samtalsklimat!

Text: Michael Nyhaga