Bättre arbetsmiljö, större arbetslust och färre sjukskrivningar. Det är några av resultaten sedan Västerås införde lösningsfokuserat arbetssätt i socialtjänsten. ”Det är ett fantastiskt sätt att minska friktion, hot och våld”, säger enhetschefen Maria Rönnlund.
Lösningsorienterat, lösningsinriktat eller lösningsfokuserat arbetssätt – kärt barn har många namn. Det är en modell som används bland annat av socialtjänsten i Västerås.
Det är ett fantastiskt sätt att minska friktion, hot och våld – och att få behålla personalen
Maria Rönnlund, enhetschef för ekonomiskt bistånd i Västerås Stad
– Jag förstår inte hur man inte kan ge sina medarbetare detta. Det är ett fantastiskt sätt att minska friktion, hot och våld – och att få behålla personalen.
Så säger Maria Rönnlund, enhetschef för ekonomiskt bistånd i Västerås Stad. Medan hon pratar visar hon runt i socialtjänstens lokaler. De är stora, ljusa och helt nya. Det var bara något år sedan man flyttade in här.
Innanför den luftiga receptionsdelen finns en låst dörr. Bakom den finns en ordningsvakt.
– Han rör sig omkring. Ibland är han ute i receptionen och ibland här inne, berättar Maria Rönnlund.
Friktionen har minskat
Men några större problem med hot och våld har man inte här. En del av förklaringen kan vara det lösningsfokuserade arbetssättet. Det har gjort att friktionen mellan personal och klienter har minskat, när klienter till exempel har fått avslag på sina ansökningar.
Vi ser att det gör skillnad när det gäller samarbete och samverkan
Ann Rilegård, Förbundschef för Samordningsförbundet Västmanland
– Vi har jobbat länge med det, i över 20 år. Och vi ser att det gör skillnad när det gäller samarbete och samverkan – både i klientarbete men också inom och mellan verksamheter.
Det säger Ann Rilegård, förbundschef för Samordningsförbundet Västmanland. Hon jobbar med att stötta samordningsförbundets medlemmar i det lösningsfokuserade arbetet.
Bland medlemmarna finns Västerås stad och Hallstahammars kommun. Här blir alla socialtjänstens anställda utbildade i arbetssättet. Grundutbildningen är på fyra dagar. I Västerås har man valt att när personalen sedan går tillbaka till jobbet arbetar de tillsammans två och två under två veckor, för att kunna reflektera och fortsätta utvecklas tillsammans.
Fokusera på lösningar
Vad innebär det då att arbeta lösningsfokuserat? Som namnet antyder handlar det om att fokusera på lösningar istället för på problem. Och det går att tillämpa nästan överallt.
När det gäller ett möte mellan en socialsekreterare och en klient handlar det om att inte fastna i problemet. Problemen ser man nästan som ren bakgrundsfakta. ”Ja, så är det. Nu tar vi oss härifrån”.
Socialsekreteraren utgår från att klienten själv sitter på resurser och erfarenheter, och kan hitta den bästa lösningen på sitt eget problem. Socialsekreteraren är på plats för att ställa frågor, peppa och guida.
– Det är ett hoppingivande förhållningssätt. Det visar att du som klient sitter vid ratten, i förarsätet, fortsätter Ann Rilegård.
Boosta klienterna
– Vi fokuserar på det som funkar. Om det till exempel är en person som arbetstränar och som lyckas ta sig till jobbet två av fem dagar. Då fokuserar vi på de dagarna, och pratar om vad som funkade för att de skulle lyckas komma dit de dagarna.
Det säger Hanna Stålarv, enhetschef på Jobbcentrum i Hallstahammars kommun.
Johanna Borg, socialsekreterare och arbetskonsulent i Hallstahammar, fyller i:
– Många av de här människorna bär på så mycket skuld redan, så det är bra att boosta dem i det som fungerar.
Hon fortsätter:
– Jag tycker att det här arbetssättet gör jättestor skillnad. Man blir mer inspirerad och tänker mer gott om människor. Det blir en positivare anda. Och de känner sig sedda.
Jag tycker att det här arbetssättet gör jättestor skillnad
Johanna Borg, socialsekreterare och arbetskonsulent i Hallstahammar
Minskar hot och våld
När man bygger bättre relationer med klienterna minskar man också risken för hot och våld.
– Om jag kommer in i ett rum och är Tarzan generalen så blir resultatet ett helt annat. Men det är svårt att skälla på någon som frågar ”hur tänker du, hur vill du lösa det här?”.
Det säger Bengt Danielsson, socialsekreterare i Västerås, och tidigare skyddsombud.
Det är svårt att skälla på någon som frågar ”hur tänker du, hur vill du lösa det här?”
Bengt Danielsson, socialsekreterare i Västerås
Han säger att hela det första mötet med en klient kan gå åt till att bekräfta personen och skapa en relation.
– Men sedan kan det gå väldigt snabbt.
Används även inom arbetsplatsen
Arbetssättet används inte bara i mötet med klienter. Även till exempel vid omorganisationer.
– Vi kan ha grupparbeten där vi frågar oss själva ”hur vill vi att det ska ut efter omorganisationen? Vad finns redan på plats? Vad har vi för önskat läge? Hur ser vi att vi kan komma dit?”, säger Hanna Stålarv.
Även där hjälper tankesättet till att skapa bättre sammanhållning, framåtanda och förståelse för det som sker.
”Vi har inte råd att inte göra det”
Enhetschefen Maria Rönnlund tycker att arbetssättet borde vara en självklarhet på fler ställen.
– Hur vi har råd? Vi har inte råd att inte göra det.
Hon fortsätter:
– Vi får en massa effekter av det här. Medarbetarna mår bättre och då gör de ett bättre jobb. Vi har färre sjukskrivningar, och jag har lättare att få behålla min personal.
Ann Rilegård ritar upp och förklarar PLUS-modellen, som är en del av det lösningsfokuserade arbetssättet.