I Lunds hemtjänst har man ersatt en del fysiska besök hos brukarna med digitala samtal. Det har ökat tryggheten för brukarna, och minskat stressen för medarbetarna. Och en effekt överraskade båda grupperna.
I Lunds kommun har man under flera år arbetat med digitala lösningar inom äldreomsorgen. 2023 började förvaltningen titta närmare på hemtjänsten, som man kallar hemvård i kommunen. Kunde vissa besök göras på distans utan att kvaliteten för brukaren blev sämre? Till exempel med hjälp av videosamtal.
– I Sverige hade ingen använt videosamtal i hemvården på det sättet tidigare. Men Finland har haft digital hemvård i flera år, och det är därifrån vi har hämtat inspiration. Bland annat med studiebesök i Borgå kommun, säger Patrik Cronqvist som är arbetsledare inom digital hemvård i Lund.
Finland har haft digital hemvård i flera år och det är därifrån vi hämtat inspiration.
Patrik Cronqvist, arbetsledare inom digital hemvård i Lund.
Ny enhet för digital hemtjänst
Ett nytt hemtjänstsområde startades, under ledning av enhetschefen för vård- och omsorgsjouren. Där ingick även samordnare, teamledare, systemtekniker och undersköterska. Tillsammans planerade de för och började genomföra digitala besök.
Tekniken i sig är mycket enkel, och utgörs av en vanlig surfplatta som installeras hemma hos brukaren. Däremot var det inte helt lätt att hitta brukare som var villiga att testa.
– När man är van vid att hemvården kommer hem till en blir man ju bekväm med det. Vissa har också telefonsamtal från hemvården, till exempel som tillsyn. Att istället använda surfplatta kan uppfattas som alltför svårt, berättar Patrik Cronqvist.
Informerade både brukare och personal
Den digitala hemtjänsten gick därför tidigt ut med information både internt och externt. Först och främst behövde det vara tydligt att de digitala besöken är frivilliga för brukarna.
– Det fanns även medarbetare som var skeptiska och inte trodde att deras brukare skulle klara av den här tekniken. Därför deltog vi även på arbetsplatsträffar där vi visade hur enkel surfplattan faktiskt är.
Medarbetare som hade intresse och viss teknikkunskap fick bli ambassadörer för den digitala hemtjänsten. Varje hemtjänstområde fick också en surfplatta för att kunna ta med ut till brukarna för test.
Tack vare informationsinsatserna har det nu blivit lättare att få brukare att pröva tekniken. Särskilt de som står inför att beviljas hemtjänst för första gången.
– Men vi behöver helt klart fortsätta jobba för att fler ska våga ta steget. För när de väl gör det, är de flesta väldigt positiva till hur smidigt det är, säger Patrik Cronqvist.
Larmen har minskat
Idag har 90 av totalt 1 600 brukare digital hemtjänst. Ett konkret resultat från införandet av tjänsten är att larmen via stationära eller mobila trygghetslarm har minskat kraftigt. Vissa brukare larmar ofta på grund av oro och ångest. Efter att de fått hjälp dagligen från den digitala hemtjänsten minskade antalet larm avsevärt.
Det har även haft en positiv inverkan på medarbetarnas arbetsmiljö. Larm utgör en stressfaktor i sig och innebär även att planen för dagen kastas om, vilket orsakar ännu mer stress. Det säger Rasmus Johansson som är undersköterska i hemvårdsområde Torn.
När de nu har videosamtal märker vi att deras oro minskar och även antalet larm.
Rasmus Johansson, undersköterska i hemvården.
– De som larmar ofta för att de är oroliga måste man ju vanligtvis åka ut till och sitta hos en stund, samtidigt som man känner att man skulle behöva åka vidare till andra brukare som väntar. När de nu har videosamtal märker vi att deras oro minskar och även antalet larm. Det gör vår arbetsdag lugnare.
Undersköterskan Kerstin Thomsen plockar ner utrustningen i ryggsäcken i lokalerna hos hemvården Torn i Lund, på väg ut till flera besök hos brukare.
Färre tillsynsbesök
Även tillsynsbesöken har minskat, eftersom flera nu får dessa via den digitala hemvården, antingen som video- eller telefonsamtal.
– Även om tillsynsbesöken är korta i sig, tar det tid att förflytta sig dit och tillbaka, klä av och på sig. Nu kan vi ägna mer tid åt de brukare som exempelvis har fysiska utmaningar. Jag tycker den digitala hemvården har underlättat både för brukarna och oss personal, säger undersköterskan Kerstin Thomsen.
Nu kan vi ägna mer tid åt de brukare som har exempelvis fysiska utmaningar.
Kerstin Thomsen, undersköterska i hemvården.
Petra Widerberg är enhetschef på hemvårdsområde Torn. Hon håller med om att en hel del stress har lyfts bort från personalen. Hon tar duschning som exempel:
– Vissa brukare kan klara sig med en påminnelse om att duscha, via ett videosamtal. Man kan komma överens om att personalen ringer upp inom en halvtimme för att stämma av. Om man inte får svar så åker man dit. Brukaren slipper stressen att vänta på hemvårdspersonal som annars ska sitta utanför badrumsdörren tills man duschat klart.
Den undersköterska som sitter med videosamtalen kan också se om brukaren verkar trött eller inte riktigt hänger med. Då åker en medarbetare ut direkt.
Mer fokuserade samtal digitalt
Beata Nilsson är huvudskyddsombud för Kommunal i Lund och arbetar även som undersköterska i hemtjänsten. Hon tycker att man borde införa digital hemtjänst överallt eftersom det är en enkel teknik som bara innebär fördelar.
E-hemvården rekryterar sin personal internt och tar tillvara den kompetens som finns hos oss.
Beata Nilsson, huvudskyddsombud och undersköterska i hemvården.
– I ett videosamtal kan man prata en stund i lugn och ro, ansikte mot ansikte. Det är viktigt, särskilt för de äldre som saknar anhöriga eller vänner. När vi är hemma hos brukarna ska vi kanske laga mat eller ordna med mediciner och samtidigt småprata. Då är det svårt att vara fokuserad och det kan bli stressande för båda parter.
En del kollegor har uttryckt oro för att digital hemtjänst skulle leda till att man minskar personalstyrkan. Men så har det inte blivit, menar Beata Nilsson:
– E-hemvården rekryterar sin personal internt och tar tillvara den kompetens som finns hos oss. Exempelvis har vi anställda med lång erfarenhet och även andra språk som kan vara till stor nytta i e-hemvården.
Jag tycker att vår arbetssituation blivit lugnare. Med färre larm och avbrott har det blivit lättare att planera arbetet.
Petra Widerberg, enhetschef i den vanliga hemvården.
Petra Widerberg ser bara fördelar med digitala hemtjänsten.
– Jag tycker att vår arbetssituation blivit lugnare. Med färre larm och avbrott har det blivit lättare att planera arbetet.
Forskning följer hur det går
Gabriella Scaramuzzino, docent vid Socialhögskolan vid Lunds Universitet, har sedan 2023 följt införandet av digital hemtjänst i Lund.
Projektet pågår till 2027 och är finansierat av Forte, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd.