Besökare som inte vill betala för sig, som stjäl eller som tar illa upp när de blir tillsagda hur de ska sortera. Det är några exempel på situationer som kan leda till att medarbetare på återvinningscentraler utsätts för hot och våld. Här finns tipsen för hur man kan skapa en tryggare arbetsmiljö.
Situationer med hot och våld är dessvärre ganska vanliga på återvinningscentraler runt om i landet. I en ny undersökning från branschorganisationen Avfall Sverige svarade 41 procent av återvinningscentralerna att deras personal utsatts för hot och våld under 2023.
– Personalen tvingas bli lite hårdhudade; de får tåla en hel del som de inte ska behöva ta. En vanlig situation är att en besökare ombeds att betala, men säger att ”det är inte jag intresserad av”. Det kan eskalera ganska fort.
Det säger Camilla Nilsson, rådgivare för återvinningscentraler på Avfall Sverige, som har beställt den rapport som undersökningen är en del av.
Rättelse vid felsortering vanligaste situationen
I undersökningen fick återvinningscentralerna svara på i vilka scenarier som hot och våld uppstått. Så här fördelade sig svaren (man fick välja mer än ett alternativ):
- Rättelse vid fel sortering – 26 %
- Rättelse när kunder inte följer anvisningar, t.ex. ”Töm säcken” – 22 %
- Konfrontation i samband med stöld/stöldförsök – 16 %
- Otillåten inpassering – 11 %
- Kund vill inte betala för sig – 11 %
- Vid återbruksverksamheten – 7 %
- Bråk mellan kunder – 5 %
- I samband med stängning – 2 %
I rapporten lyfts det fram att det sannolikt finns ett stort mörkertal vad gäller de här situationerna. Rapportförfattarna skriver att personal ofta vänjer sig vid hotfulla och våldsamma situationer och inte berättar om alla händelser.
Anmäl och följ upp
Camilla Nilsson uppmanar medarbetare att rapportera allt som händer. Både i det egna incidentrapporteringssystemet och till polisen och Arbetsmiljöverket i allvarligare fall.
– Anmäl, anmäl, anmäl! Polisen, Arbetsmiljöverket och så vidare sätter inte resurser på det som de inte ser existerar. Den egna incidentrapporteringen är också jätteviktig för att kunna se mönster och följa upp åtgärder.
Anmäl, anmäl, anmäl! Polisen, Arbetsmiljöverket och så vidare sätter inte resurser på det som de inte ser existerar.
Camilla Nilsson, rådgivare för återvinningscentraler på Avfall Sverige
Polisanmälningar kan kännas svåra, och många i undersökningen svarar att det inte känns som att det är någon idé att göra dem. Men det finns sätt att öka medarbetarnas vilja att polisanmäla.
– Man kan till exempel ha som rutin att chefen eller någon annan ur personalen alltid hjälper till med anmälningar, eller att det finns färdiga mallar. Det gäller att medarbetaren vet att hela företaget står bakom mig om jag väljer att gå vidare.
Minska köbildning
54 procent av återvinningscentralerna svarade i undersökningen att de genomfört åtgärder i syfte att förebygga eller minska mängden hot och våld.
”Den överlägset mest förekommande åtgärden är utbildning i konflikthantering. Även överfallslarm och ökad bemanning per öppettimme är vanliga åtgärder”, skriver rapportförfattarna.
Men det finns ingen universallösning, säger Camilla Nilsson.
– Det beror på vad man har för resurser. En effektiv åtgärd kan ibland vara att bygga om för att minska köbildning och stress, men det resurserna finns ju inte alltid.
Automatiska betalning och tydlig kommunikation
Det finns också lite enklare åtgärder som kan vara effektiva.
– Ett sätt att undvika konflikter vid betalning är att övergå till automatisk fakturering, istället för att personalen ska gå fram med en kortläsare, säger Camilla Nilsson.
Hon fortsätter:
– När besökare försöker ta saker från återbruk kan det också uppstå konflikt. Det är jätteviktigt att kommunicera var det är okej att plocka och var det inte är det.
Utbilda och arbeta med kulturen
– En annan åtgärd är att investera i mänskliga resurser. Bygg upp personalen mentalt, och ge dem utbildning.
Dessutom gäller det att arbeta med kulturen på arbetsplatsen.
– Skapa nolltolerans för hot och våld. Ha inte en kultur där det sitter i väggarna att ”det här får man tåla”. Ha istället en kultur där ni står bakom varandra, uppmuntrar varandra att inse vad som är fel och vad man inte ska stå ut med på sin arbetsplats. Lyft på arbetsplatsträffen att ”vi gör det här tillsammans”.
Arbeta löpande och systematiskt
Det gäller att arbeta löpande och systematiskt med alla insatser som görs.
– Har antalet hot och våld ökat? Kolla vad det kan bero på. Kan det vara ökade priser, ändringar i inpasseringar eller något annat? Gör utvärderingar före och efter olika insatser, och risk- och konsekvensanalyser inför alla större förändringar.
Camilla Nilsson vill ändå avsluta med ett positivt medskick.
– Arbetsgivare är medvetna om sitt ansvar här, och de tar sitt ansvar. De har en hel palett med åtgärder som de arbetar med. De utbildar sin personal i konflikthantering, ser till att de har det skyddet de behöver i form av överfallslarm, walkie talkies, väktare och så vidare. Men det finns fortfarande en bit kvar att gå. Det är också viktigt att vi som besöker återvinningscentralen tar vårt ansvar – vi är deras arbetsplats.
Fotnot: Bilden på Camilla Nilsson är tagen av Andreas Offesson.
Visste du att...
I Sverige finns runt 600 återvinningscentraler.
Av de som svarade på enkäten uppgav 41 procent att personalen på deras återvinningscentral utsatts för hot och våld under 2023.
Merparten, 54 procent av svaranden, uppger att de infört åtgärder i syfte att förebygga och/eller minska fall av hot och våld.