Implementering i praktiken – så gör ni förändringen möjlig

16 december 2025 Lästid: 3 min
Sammanfattning av artikeln

Implementering betyder att införa nya sätt att jobba i en organisation.

Implementeringen har fyra faser:  Utforska, förbered, testa och följ upp om det fungerar.

Planera en implementering noggrannt, och se till att medarbetarna är delaktiga i planeringen.

Det råder organisationspsykologen Emma Cedstrand.

 

En kvinna i ett möte om implementering sätter post-it-lappar på en vägg.
Implementering handlar om att införa nya arbetssätt. Missa inte det viktiga förberedande arbetet. Börja med att kartlägga noga vad ni behöver förändra.

Foto: Johnér bildbyrå

Sammanfattning av artikeln

Implementering betyder att införa nya sätt att jobba i en organisation.

Implementeringen har fyra faser:  Utforska, förbered, testa och följ upp om det fungerar.

Planera en implementering noggrannt, och se till att medarbetarna är delaktiga i planeringen.

Det råder organisationspsykologen Emma Cedstrand.

 

Det är ingen idé att genomföra arbetsmiljöåtgärder om förändringen inte får fäste nere på golvet. Så här ser man till att få till förändringar som slår igenom – och håller över tid.

Har ni köpt in ergonomiska hjälpmedel som sedan samlar damm i ett förråd? Det är ett exempel på en arbetsmiljöåtgärd som faller. Inte för att idén var dålig, utan för att implementeringen brast.

Emma Cedstrand.– Det räcker inte att man föreskriver en verksam medicin – det gäller också att få människor att ta den.

Organisationspsykologen Emma Cedstrand inleder ett seminarium om implementering, vid Centrum för arbets- och miljömedicin, med en liknelse mellan medicin och arbetsmiljöåtgärder.

Skilj på vad ni gör – och hur ni får det att hända

Hon poängterar att man måste skilja på arbetsmiljöåtgärder – eller interventioner som de också kan kallas – och implementering. Det räcker inte att besluta om en förändring. Den måste också få fäste i det dagliga arbetet.

– Det går inte att överskatta vikten av en god implementering. Se till att planera den noggrant!

Om vi återgår till exemplet med lyfthjälpmedlen. För att få dem att användas i vardagen behöver man aktiva och planerade åtgärder. Exempel på sådana åtgärder – allt från regler till utbildning  – kommer längre ner i den här texten.

Och man måste anpassa åtgärderna efter förutsättningarna på just den här arbetsplatsen.

– Det är sällan en metod passar på alla arbetsplatser.

Fyra faser av implementeringsprocessen

En implementeringsprocess kan ställas upp i fyra faser.

  1. Utforskande. Ta reda på användarnas behov. Vem har vilket behov? Använd arbetsmiljökartläggningar, medarbetarundersökningar och så vidare.
  2. Förberedande. Se till att säkra resurser. Undersök hinder för implementeringen. Gör en plan.
  3. Inledande användning. Introducera, prova, följ upp och förändra det som behövs.
  4. Vidmakthållande. Sprid till en större del av verksamheten, följ upp och anpassa eventuellt implementeringen eller åtgärden. Uppmuntra användningen.

Emma Cedstrand säger att enligt en utvärdering som en kollega till henne har gjort, så läggs den mesta av tiden på fas tre. Men för att lyckas är det viktigt att inte hoppa över de första två faserna.

Gör analysen med COM-B-modellen

En modell som man kan använda för analysen kallas för COM-B. Enligt den behövs tre saker för att beteende ska kunna förändras:

  • Kompetens: Finns det relevanta kunskaper och färdigheter? Till exempel vad du ska göra och hur.
  • Motivation: Är vinsten tydlig? Till exempel att arbetet blir enklare.
  • Möjlighet: Finns det resurser? Till exempel ekonomi, material, mandat, stöd och teknik.

Emma Cedstrand föreslår att ta med modellen till sin arbetsgrupp och diskutera implementeringen tillsammans. Antingen visar man upp modellen för gruppen eller så har man bara den i bakhuvudet när man diskuterar hinder och möjligheter.

Välj strategi för implementeringen

Utifrån COM-B-analysen gör man sedan sin plan, och väljer strategier för implementeringen. Strategierna kan vara:

  • Träning
  • Utbildning
  • Tvingande strategier
  • Incitament
  • Förändring av den fysiska miljön
  • Övertalande / övertygande strategier
  • Restriktioner
  • Aktivering / möjliggörande
  • Modellinlärning, det vill säga att lära av någon annan som gör det som vi ska göra.

Involvera medarbetarna

Det är viktigt att hela tiden involvera medarbetarna, eller representanter för dem.

– Det är såklart avgörande för att kunna skräddarsy insatser och anpassa dem till målgruppen.

Däremot, avslutar Emma Cedstrand, behöver inte alla vara med i alla delar av processen.

– Min erfarenhet är att det fungerar väldigt bra att ha med representanter för medarbetarna. Fundera också över vilka delar av processen de ska ha inflytande över. Annars finns det risk att processen blir för tung.

Kort om Emma Cedstrand

Emma Cedstrand är organisationspsykolog på Karolinska Institutet.

Just nu driver hon två forskningsprojekt om implementering av arbetsmiljöförbättringar: inom byggbranschen och inom hotellbranschen.

Kort om COM-B

COM-B-modellen utvecklades av Susan Michie, Maartje van Stralen, and Robert West år 2011. De forskade vid University College London’s Centre for Behaviour Change.

COM-B står för Capability, Opportunity, Motivation och Behaviour.

Här på forskarnas egen hemsida kan du läsa mer om modellen.

Hitta rätt åtgärd i arbetsmiljöarbetet

Symbolisk illustration med en grodd som växer upp ur hand.Hur vet man att man lägger tid och resurser på rätt saker i arbetsmiljöarbetet? Ta hjälp av Suntarbetslivs dialogstöd Hitta rätt åtgärd!

  • Börja med att undersöka och analysera
  • Sätt ord på vilka utmaningar ni har, och välj rätt åtgärd utifrån det
  • Dokumentera och följ upp

I dialogstödet finns exempel på frågor ni kan utgå ifrån, och hur ni kan gå tillväga för att komma igång med arbetet.

Utforska dialogstödet Hitta rätt åtgärd

Anna Wettergård.
Text: Anna Wettergård
Kontakt: [email protected]