Allt fler busschaufförer och tågvärdar hotas och kränks på jobbet. Forskaren Anna Anund ska ta reda på hur problemet ser ut och vilka som drabbas. Målet är att ta fram en strategi som hjälper såväl personal som arbetsgivare att hantera hot och våld på jobbet.
Det nya forskningsprojektet om hot och våld på bussar och tåg finansieras av AFA Försäkring. Det bygger på en tidigare studie som visade att många bussförare är orimligt trötta på grund av stress. Det är ett tillstånd som påverkar både trafiksäkerhet och chaufförernas hälsa.
Studien visade också att problemet “besvärliga passagerare” kom på tredje plats när förarna fick rangordna vad de upplevde besvärligt i arbetet. På första plats kom “förseningar i tidtabellen” och “köer och andra störningar i trafiken”.
– Utan att ha ställt frågan fick vi in svar som visade att stressen ofta orsakades av hot, våld och kränkningar från arga passagerare. Några exempel var att passagerare skrek och var otrevliga för att de inte fick ta in sitt bagage i bussen eller för att chauffören körde för långsamt, säger Anna Anund, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
För att komma åt problemet måste vi hitta kärnan
Andra studier visar att personal som arbetar ombord på tåg utsätts för liknande situationer. Därför valde Anna Anund att inkludera även deras arbetsmiljö i sin nya studie. Målet är att få ökad insikt i och förståelse för vad som döljer sig bakom begreppet “besvärliga passagerare”.
– För att komma åt problemet måste vi hitta kärnan genom att ta reda på när hoten sker, vem som utsätts och hur hoten och trakasserierna ser ut.
Rutiner för säkerhet skapar bättre arbetsmiljö
Förutom hot, våld och kränkningar ombord på bussar och tåg ska forskarna också studera företagens säkerhetsmedvetande. Det vill säga undersöka om säkerheten ingår i det ordinarie arbetsmiljöarbetet. Vilka rutiner och strategier finns för att hindra och åtgärda brister? Enligt Anna Anund visar erfarenheter från USA och Australien att det gynnar både företag och anställda om arbetsgivaren tar personalens tillbudsrapporter på allvar och visar att de vill ha deras rapporter.
Referensgrupp med fack och arbetsgivare
Studien genomförs under 2016 och 2017. Anna Anund är förvissad om att resultatet ska komma till nytta. Inte minst tack vare den referensgrupp som är knuten till projektet.
Anna Anund är särskilt stolt över att gruppen har representanter för både arbetsgivare (Arriva och Veolia), fackförbund (SEKO och Kommunal) samt flera högskolor och institut.
– Alla har visat stort intresse. Tack vare kopplingen till Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik i Lund (K2) kommer resultatet att spridas via deras olika kanaler och vid VTI:s årliga Transportforum.
Förutom detta kommer forskarnas arbete att publiceras i minst en vetenskaplig artikel.
FOTNOT: Studien inkluderar inte taxiförare och inte hot och våld mellan anställda.