Att göra sin röst hörd, och att någon lyssnar och återkopplar är ett basalt mänskligt behov. På arbetsplatsen är det en förutsättning för en fungerande verksamhet. Kommunikationen är ständigt i gång. Men hur vet vi att den leder till någon effekt? Det ska forskare nu undersöka.
– Bra kommunikation handlar om att kunna kommunicera både om problem och det som är bra eller under utveckling, säger Lotta Dellve, projektledare och professor i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Det är vård- och omsorgsverksamheter i några kommuner och regioner som kommer att studeras med hjälp av enkäter och intervjuer. I stället för att enbart lyfta problem och orättvisor kommer man att fokusera på de lösningar som kommunikationen förväntas leda till.
– Även där man kommunicerar väl i vissa fall, så kommer man inte alltid fram till problemlösningen, berättar hon.
Kommunikation kan fastna
När kommunikationen fastnar någonstans i flödet eller när en tystnadskultur har fått fäste, går man miste om de goda effekter som en väl fungerande kommunikation ger.
– Det blir ett spel för gallerierna när man rapporterar duktigt och sen händer ingenting, säger Lotta Dellve.
Hon vill ta kommunikationen ett steg längre, så att den leder till handling och åtgärder.
– Det är viktigt för alla inblandade, fortsätter hon.
Vill undersöka hur chefer kommunicerar
Studien kommer bland annat att kartlägga vad, hur, när och varför man kommunicerar i verksamheter inom vård och omsorg. Vilka tecken visar att man har blivit lyssnad till och vad krävs för att kunna lyssna? Olika former av kommunikationsflöden ska identifieras.
– Vi vill titta på den arbetsledande chefens förutsättningar och hur de kommunicerar både uppåt i organisationen och med sina medarbetare, berättar Lotta Dellve.
– Skyddsombudens roll är också mycket viktig och det är ofta de som initierar insatser, säger hon.
Vi hoppas kunna visa på flera sätt att skapa en väl fungerande kommunikation.
Lotta Dellve, professor i arbetsvetenskap
Att rapportera om problem kan ge ny kunskap
Projektet ska även studera digitala kanaler för kommunikation. Ett exempel är rapportering och kommunikation i ett informationssystem om arbetsmiljö, det så kallade IA systemet. Det är ett webbaserat system för rapportering av avvikelser i arbetsmiljön, exempelvis en olycka eller ett tillbud som kunde ha lett till en olycka. Rätt använt ger IA systemet kunskaper och underlag för ett lärande och förebyggande arbete.
Forskningen förväntas ge kunskaper om hur man rapporterar och kommunicerar om idéer och problem. Likaså om andra förutsättningar som behövs för att kommunikationen ska flöda inom organisationen.
– Vi hoppas att kunna visa på flera sätt att skapa en väl fungerande kommunikation. Och att det blir hjälpsamt för arbetsplatser som vill jobba vidare med den här frågan, avslutar Lotta Dellve.