En bra introduktion av semestervikarier kan spara mycket arbete när de nya väl kommer ut på sina arbetsplatser. I Göteborg får alla vikarier inom hemtjänsten en gemensam utbildning under två dagar, och gott om tid för att gå bredvid de första dagarna på arbetsplatsen.
Syrenerna blommar i vitt och violett, sommaren närmar sig med stormsteg och med den en efterlängtad semester. I en lokal vid Selma Lagerlöfs torg på Hisings Backa pågår introduktionsutbildning för semestervikarier. De får se en kort film om social omsorg, och får därefter ett antal frågor att reflektera över i mindre grupper.
– Du kommer till Greta. I trapphuset träffar du hennes granne Anna, som frågar hur det är med Greta. Vad svarar du på det? Vad får du berätta? frågar omsorgshandledare Yasin Said Hussein.
– Det beror på hur Greta mår, föreslår en grupp.
– Man säger ingenting tänker vi, säger en annan grupp.
– Vi får inte säga någonting enligt socialtjänstlagen. För det krävs samtycke, säger Yasin Said Hussein.
Tid för reflektion
Yasin är en av fyra omsorgshandledare, som håller i introduktionen för hemtjänst i området Hisingen2. Omsorgshandledarna har varit med och arbetat fram utbildningsmaterialet, som består av korta filmer där erfarna omsorgshandledare och andra experter berättar om bland annat social omsorg, digitala arbetsverktyg, roller och ansvar, värdegrund och bemötande.
– Möjligheten att reflektera tillsammans och med oss omsorgshandledare är viktig och värdefull, i stället för att enbart se filmerna, säger omsorgshandledaren Linda Dahl.
Deltagarna får också med sig ett stödmaterial med förklaringar till ord och begrepp som de kan behöva i sitt arbete.
Vi är noggranna med att förklara alla ord och begrepp
Patience Sandström, omsorgshandledare
– Vi är noga med att förklara alla ord och begrepp. Jag som har utländsk bakgrund, minns att jag hade svårt för språket när jag började arbeta inom vården, berättar omsorgshandledaren Patience Sandström.
Mentorer tar emot på arbetsplatserna
De två introduktionsdagarna är främst teoretiska. Semestervikarien får också gå bredvid en ordinarie personal, som visar hur omsorgsarbetet går till i praktiken.
– Vi har förberett mentorer som tar emot vikarierna på arbetsplatsen och jobbar aktivt med kompetensblad. Det kommer att finnas fem till åtta mentorer per enhet, säger Linda Dahl.
Mentorerna är i första hand undersköterskor utbildade för att handleda vårdelever under praktik. Alla mentorer får dock en särskild genomgång om handledning av semestervikarierna.
Vid behov finns det utrymme att gå bredvid upp till fem dagar.
Linda Dahl, omsorgshandledare
– Vid behov finns det utrymme att gå bredvid upp till fem dagar, särskilt för de helt nya.
Kompetensbladen handlar detaljerat och steg för steg om vad som är viktigt att tänka på vid olika insatser hos omsorgstagare, till exempel hur man utför hushållsarbete eller hjälper omsorgstagaren att sköta sin kroppsvård.
– Vi börjar ta emot vikarier i juni. Då är vi omsorgshandledare med ute på enheterna, säger Patience Sandström.
Olika bakgrund och erfarenheter
Semestervikarierna har olika bakgrund och erfarenheter. Två av deltagarna den här dagen är Patrik Johansson och Saba Shirazi.
– Jag arbetade inom hemtjänsten drygt ett halvår 2020. Jag har med mig mycket erfarenhet sedan dess, men det är också mycket som har ändrats, till exempel rutinerna kring trygghetslarm. Det är bra att få veta, säger Patrik Johansson.
– Jag har varit i Sverige sen 2015, men aldrig jobbat här. Mitt mål är att bli en riktig sjuksköterska. Introduktionen är jättebra, jag visste till exempel inte vad ska jag göra med en omsorgstagare som dricker alkohol, inte vill duscha, eller om jag ringer på dörren och hen inte svarar, säger Saba Shirazi.
Viktig del av kompetensförsörjning
Två av dem som arbetat med introduktionen är kvalitetsutvecklaren Fredrika Stigsson och sektorchefen Annelie Snis. Annelie har tidigare arbetat med programmet Attraktiv hemtjänst som pågick 2014-2022 i Göteborgs stad. Introduktionen för semestervikarier har hämtat inspiration från det programmet.
– Introduktionsutbildningen ses som ett viktigt led i kompetensförsörjningen av personal till vården. En bra introduktion av nya medarbetare är en prioriterad del för att vi ska bli attraktiva som arbetsgivare, säger Annelie Snis.
– Om semestervikarierna känner sig väl mottagna ökar chansen att vi får behålla dem, säger Fredrika Stigsson.
Planer för att fler ska få introduktion
Det här är andra året man genomför en gemensam introduktion för alla semestervikarier inom hemtjänsten i Göteborgs stad. En utvärdering visade att den gedigna introduktionen förra året uppskattades av både vikarierna och den ordinarie personalen.
Nästa år planerar man för liknande introduktion för alla vikarier inom vård och omsorg i Göteborgs stad. Och redan i höst börjar man med en gemensam introduktion för nyanställda ordinarie medarbetare.
– Ett viktigt syfte med introduktion för såväl vikarier, chefer och andra nyanställda är att alla ska arbeta utifrån värdegrunden i Socialtjänstlagen, så att den enskilde omsorgstagaren får det den har rätt till, säger Annelie Snis.
Forskning pågår
Forskare har redan visat intresse för konceptet med mentorer. Nu pågår ett projekt på Sahlgrenska universitetssjukhuset där man studerar betydelsen av mentorskap för nyanställda inom hemtjänsten.
Mitt tips är att se sommarvikarien som en framtida kollega.
Joakim Svensson, omsorgshandledare
Tillbaka på introduktionen vid Selma Lagerlöfs torg, där omsorgshandledaren Joakim Svensson gör sig redo att visa en film om ansvar och roller.
– Mitt tips är att se sommarvikarien som en framtida kollega. Jag började så, jag fick ett jättebra bemötande och jag valde att stanna kvar, avslutar Joakim Svensson.