AI i socialtjänsten: "Stenåldern att behöva skriva igen"

3 mars 2025 Lästid: 5 min
Sammanfattning av artikeln

Helsingborgs stad testar AI för transkribering och dokumentation vid klientmöten.

20 socialsekreterare ingår i en grupp testanvändare.

En utvärdering efter tre månader visar att användarna kan spara tid. Men det är viktigt att bli vän med tekniken och förstå hur AI fungerar.

En annan fördel är att slippa anteckna, vilket gör samtalen med klienterna bättre.

Socialsekreterare, kvinna, sitter vid bord med mobiltelefon och testar AI för transkribering i socialtjänsten, klient syns bakifrån.
Med AI som hjälp vid transkribering spar socialsekreterarna tid och får bättre kvalitet på själva samtalet när de slipper sitta och anteckna samtidigt. På bilden Marie Cederberg.

Foto: Johan Nilsson /TT

Sammanfattning av artikeln

Helsingborgs stad testar AI för transkribering och dokumentation vid klientmöten.

20 socialsekreterare ingår i en grupp testanvändare.

En utvärdering efter tre månader visar att användarna kan spara tid. Men det är viktigt att bli vän med tekniken och förstå hur AI fungerar.

En annan fördel är att slippa anteckna, vilket gör samtalen med klienterna bättre.

En alldeles egen sekreterare, som skriver ner och sammanfattar hela möten. Med artificiell intelligens kan det bli verklighet.
Socialsekreterare i Helsingborgs stad testar AI för transkribering vid klientmöten. Resultaten är spännande.
Men hur har de angripit det svåraste?

– Det märks jättetydligt att det blir mycket bättre samtal. Och jag sparar tid.

Det säger Oscar Lundström, socialsekreterare sedan tolv år. Han handlägger ekonomiskt bistånd och utvecklar även AI för transkribering och dokumentation i socialtjänsten i Helsingborgs stad.

Han är en av tjugo socialsekreterare i kommunen som pilottestar en svensk AI-tjänst. Tjänsten spelar in klientmötena, transkriberar samtalet ord för ord och sorterar och sammanfattar sedan innehållet. Som en sekreterare ungefär.

Tidsbesparing med AI-transkribering

Ansiktsporträtt Oscar Lundström.

Syftet är att minska den administrativa bördan. Och att förbättra mötena med människor som träffar socialtjänsten.

– Det vanliga är annars att man antecknar samtidigt under mötet. Samtalen är ofta känsliga och personer kan känna stress och att de blir bedömda. Det blir inte bättre av att jag sitter och antecknar samtidigt. Det här försvinner helt när verktyget antecknar, berättar Oscar Lundström.

AI:n ”utbildas” i skrivsätt

I början reagerade testanvändarna på att AI:n sammanfattade alldeles för mycket. Leverantören får regelbundet feedback och lär AI:n hur den ska skriva. Nu finns mallar i verktyget som AI:n kan använda, beroende på typ av samtal och dokumentation.

– Då kommer texten upp med rätt rubriker varje gång, förklarar Oscar Lundström.

Hund med missbruk?

Men det kan bli tokigt. I ett möte en av testarna hade handlade samtalet om någons hund och sedan om någons missbruk. AI tolkade det sedan som att hunden missbrukade.

Vid andra tillfällen har AI övertolkat stämningar. Om en förälder sagt sig vara trött och ha svårt att sova har AI tolkat det som depression.

– Den gissar lite och kan missuppfatta ibland. Det är fortfarande jag som är ansvarig. Lite handpåläggning måste man göra, menar Oscar Lundström.

Arbetssätt som kräver teknik

Närbild datorskärm med AI-verktyg för transkribering, tema AI i socialtjänsten. Men redan nu är tekniken så bra för hans roll att han har svårt att tänka sig något annat arbetssätt.

– Det kändes som stenåldern att behöva skriva igen när jag nyligen hade slut på batteri.

Vad har pilottestarna tyckt varit svårt vid införandet?

– Den tekniska biten. Det är ju inloggning på telefonen och kod till det och på datorn. Hur är det nu jag ska klicka? Det kan vara svårt att komma ihåg. Att spela in sig själv är också obekvämt. Och att inte göra som man alltid har gjort.

Höga krav på AI i socialtjänsten

Marie Cederberg har arbetat som socialsekreterare sedan 1999. De senaste tio åren har hon växlat mellan att vara chef och sakkunnig och arbetar nu som utredare på kvalitetsenheten. Hon fungerar som länk mellan testanvändarna på individ- och familjeenheten och utvecklarna av AI i socialtjänsten.

– Jag blir lite tolk och lägger fram frågor och synpunkter från handläggarna så att AI-tjänsten kan anpassas. Och så stöttar och peppar jag handläggarna och hjälper dem med de verktyg som behövs, till exempel högtalare, säger hon.

AI:n måste kunna lyssna och urskilja flera personers röster, där kanske någon är upprörd och någon gråter.

Tekniken i sig kan ge glädje och mervärde i jobbet.

Ansiktsporträtt Marie Cederberg.

Marie Cederberg, socialsekreterare och sakkunnig

Sätt att minska skrivstress

– De som testar verktyget på individ- och familjeenheten jobbar med barn och unga och är de mest belastade, med mest krävande skrivarbete. Vi vill få socialsekreterarna att stanna kvar och att inte drunkna i administration. Det är arbetsmiljön jag värnar om allra mest, säger Marie Cederberg.

Samtalen som socialsekreterarna har med familjerna tar ofta någon timme. Det blir mycket att skriva ner och mycket att sammanfatta. Nästa dag är det liknande möten igen – och så ligger man ständigt efter med skrivandet.

Kul med outtröttligt bollplank

– Flera säger nu att de inte kan gå tillbaka till hur de jobbat tidigare, säger Marie Cederberg.

Testanvändarna är olika bekväma med tekniken, men skattar tidsvinsten till mellan 10 och 60 procent vid möten, visar en utvärdering tre månader in på piloten.

Ett annat lite oväntat plus med det nya arbetssättet är den ”nya kollegan”.

– En del tycker att det är roligt att prata med AI. Tekniken i sig kan ge glädje och mervärde i jobbet, säger Marie Cederberg.

Bildskärm på laptop visar AI för transkribering i socialtjänsten.

När AI-tjänsten har spelat in och transkriberat samtalet kan den sammanfatta mötet, och användaren kan chatta med AI:n om dokumentet. Foto: Johan Nilsson/TT

Sekretess och dataskydd då?

Och så var det den svåra frågan, som gäller de juridiska utmaningarna.

Ansiktsporträtt Martina Avasoo Barte.Socialsekreterare hanterar känsliga personuppgifter. Verksamheterna behöver förhålla sig till tuffa föreskrifter gällande sekretess och dataskydd. Hur lirar det med generativ AI, som det här handlar om?

– Det här är oprövad mark. Vi har varit extra noga med att säkerställa allt kring de juridiska utmaningar vi stött på längs vägen och har involverat flera olika jurister och dataskyddsombud, säger Martina Avasoo Barte, innovationsledare i socialtjänsten i Helsingborg.

Jurister i olika kommuner tolkar rättsläget helt olika. Dessutom kommer EU-lagstiftning på området.

För att få ännu mer trygghet i en svårnavigerad juridisk fråga har Värmdö kommun, som också utvecklar AI i socialtjänsten, bett tillsynsmyndigheten IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) om ett utlåtande.

Och intresset är jättestort. 40-talet kommuner har redan hört av sig till Helsingborgs stad om AI i socialtjänsten.


Förbättrar närvaro och kvalitet i samtalet

Ett enkelt verktyg som förbättrar samtal och bidrar till högre rättssäkerhet. Så sammanfattar skyddsombudet AI i socialtjänsten.

Daniel Ryderdal är socialsekreterare på familjehemsenheten Helsingborgs stad, skyddsombud, deltar i lokal samverkan på socialtjänsten samt är styrelsemedlem i Akademikerförbundet SSR. Han pilottestar inte själv AI i socialtjänsten men har koll på vad testarna tycker:

Ansiktsporträtt Daniel Ryderdal.– Ett stort plus är att socialsekreterarna kan ha fokus på samtalet i stället för att anteckna.

Efter några månaders användning har testarna blivit lite varmare i kläderna. Det visar ett utvärderingsmöte.

– Verktyget upplevs som enkelt att komma i gång med. Många uppskattar också att kunna gå tillbaka och lyssna på samtalet. Särskilt i komplexa eller känsliga ärenden så bidrar det till högre rättssäkerhet, säger Daniel Ryderdal.

Det råder stort engagemang och stor entusiasmen inför verktyget, och många vill att det ska utvecklas.

– Det grundar sig i en mångårig frustration över vad socialsekreterarjobbet har blivit – en kontrollfunktion där man drunknar i enormt mycket administrativt arbete medan klienterna blir lidande, menar han.

 

Foto: Johan Nilsson/TT Foto på Oscar Lundström: Privat

AI-transkribering – så gör man steg för steg

  1. Lägg telefonen med tjänsten på bordet, eventuellt med extra mikrofon. Eller använd datorn för att spela in.
  2. Tryck på start när mötet börjar och låt tjänsten spela in samtalet.
  3. Tryck på stopp när samtalet slutat. Tjänsten laddar upp och transkriberar samtalet ord för ord med olika talare angivna som talare 1, talare 2, etc.
  4. Gå till datorn, där hela samtalet visas som en chattråd.
  5. Namnge de olika talarna. Ändra i texten om AI-tjänsten missförstått något.
  6. Tala om för tjänsten vad den ska summera och/eller använd mall för att få rätt information sammanfattad. Du kan ställa frågor och diskutera med AI:n.
  7. När allt är klart, klistra in den bearbetade texten där du behöver den, t ex i ett journalsystem.

Artiklar: Forskning

Så testar Helsingborg AI i socialtjänsten
  • 20 socialsekreterare testar ett AI-verktyg vid klientmöten. Hälften jobbar på Arbetsmarknadsförvaltningen med ekonomiskt bistånd och hälften på Socialförvaltningen med barn och unga.
  • Från varje verksamhet är en av testarna både användare och utvecklare, vilket underlättar användarperspektivet.
  • Projektgruppen har även en utvecklingsgrupp som regelbundet utvecklar programvaran med leverantören Klang.ai.
  • Utvärdering sker löpande genom enkäter och intervjuer, bland annat genom en UX-designer (user experience – fokus på användarvänlighet).
  • En följeforskare från Lunds universitet följer lärprocessen och klienternas upplevelse.

Arbetssättet med AI i socialtjänsten i Helsingborgs stad är en del av ett Vinnovaprojekt där även Uddevalla och Värmdö kommun deltar. Helsingborg är först ut att testa AI för transkribering av klientmöten.

8 tips till andra som testar

  1. Se till att chefer är införstådda och prioriterar att införa det nya arbetssättet.
  2. Ha med de som tycker att AI är spännande och kul, speciellt under testfasen när tekniken utvecklas.
  3. Jobba med prompterna och utbilda användarna i promptning. Att prompta är att ge AI:n instruktioner.
  4. Räkna med dubbelarbete när användarna börjar testa tekniken och även antecknar själva. Det tar tid att bli bekväm med tekniken.
  5. Utrusta alla med rätt hjälpmedel, som mikrofon. Kan behövas för att fånga allt, särskilt vid möten med barn som kan mumla eller tala med handen framför munnen.
  6. Tänk på att huvudsyftet för AI:n är att sammanfatta. Vill du ha med fler detaljer från samtalet behöver AI:n promptas om det eller ha mallar att gå efter.
  7. Skräddarsy tjänsten med mallar för olika slags samtal och för olika roller.
  8. Ha inte för höga förväntningar på vad AI-tekniken kan prestera. Socialsekreterarna måste kontrollera texterna ordentligt efter att AI sammanfattat.

Källa: Intervjupersonerna i artikeln

Prata AI på jobbet

Har ni koll på hur AI och andra digitala tekniker kan stötta i arbetet? Undersök tillsammans!

Figur bestående av ett och nollor står vid en laptop.Ta hjälp av dialogstartaren Digital automation, AI och arbetsmiljö.

  • Se en kort film
  • Reflektera i grupper
  • Bestäm nästa steg

Här är fyra råd från forskningen:

  1. Omvärldsspana och fyll på med kunskap
  2. Engagera medarbetare med olika kompetenser
  3. Ta er tid och tänk igenom innan
  4. Börja med enkla arbetsuppgifter

Porträtt av medarbetare Jeanette Neij
Text: Jeanette Neij
Kontakt: [email protected]