Säkrare resor för hemtjänsten – 10 enkla tips

7 maj 2024 Lästid: 3 min
Sammanfattning av artikeln

De som arbetar inom hemtjänst och hemsjukvård råkar ofta ut för trafikolyckor, både med bilar och cyklar. Det visar en ny rapport.

Enligt rapporten har en femtedel av dem som kör bil haft en olycka under arbetstid.

Nästan hälften av dem som cyklar har varit inblandade i en cykelolycka.

Många olyckor skulle kunna undvikas genom att se till att fordonen är säkra och att lägga in restiden i arbetsschemat.

Personalen behöver även rätt utrustning, som reflexer och cykelhjälm.

 

Kvinna som cykelpendlar till jobb sätter på sig cykelhjälm utanför kontorsbyggnader
En del trafikolyckor i tjänsten kan undvikas med enkla medel, visar en ny rapport. Personlig cykelhjälm är ett av flera tips. Många vill inte dela hjälm med andra.

Foto: Johner bildbyrå / Jens Lindström

Sammanfattning av artikeln

De som arbetar inom hemtjänst och hemsjukvård råkar ofta ut för trafikolyckor, både med bilar och cyklar. Det visar en ny rapport.

Enligt rapporten har en femtedel av dem som kör bil haft en olycka under arbetstid.

Nästan hälften av dem som cyklar har varit inblandade i en cykelolycka.

Många olyckor skulle kunna undvikas genom att se till att fordonen är säkra och att lägga in restiden i arbetsschemat.

Personalen behöver även rätt utrustning, som reflexer och cykelhjälm.

 

De som ofta ger vård och omsorg i andras hem råkar ibland ut för trafikolyckor. Men olyckorna kan motverkas med enkla medel. Det visar en ny rapport som undersökt trafiksäkerheten för anställda inom hemtjänst och hemsjukvård.

Av dem som kör bil har var femte varit med om en bilolycka under arbetstid. Vanligast är krockar med djur eller med andra fordon. Av dem som främst cyklar i jobbet har närmare hälften råkat ut för en cykelolycka. De har till exempel kört omkull när det varit halt eller krockat med en annan cykel.

Det visar en rapport som bland annat bygger på enkätsvar från drygt 1 300 anställda i hemtjänst och hemsjukvård. Statistik från Arbetsmiljöverket visar också att hemtjänstpersonal hör till de yrkesgrupper som har flest anmälda skador på grund av cykelolyckor under arbetstid.

Cyklar som inte uppfyller lagkraven

Det är vanligt att anställda i hemtjänsten och hemsjukvården cyklar utan cykelhjälm, enligt rapporten. Under vintern cyklar många utan dubbdäck. Var fjärde tjänstecykel är dessutom inte utrustad enligt lagen. Oftast handlar det om att det saknas reflexer för cykling i mörker.

Det borde vara en självklarhet att cykeln uppfyller lagkraven.

 

Anna Anund, docent i trafikmedicin vid VTIPorträtt på Anna Anund

– Det borde vara en självklarhet att cykeln uppfyller lagkraven, säger Anna Anund, docent i trafikmedicin vid Statens väg och trafikforskningsinstitut, VTI och en av forskarna bakom den nya rapporten.

Över hälften av dem som cyklar och besvarat enkäten använder elcykel. Här behövs ett system för laddning av batterierna och även en möjlighet att låsa fast dem när man går in till brukare och patienter, anser Anna Anund.

Elcyklar kan även vara svåra att hantera.

– Elcyklar är tunga. De är svåra att trampa igång utan elen och svårare att hantera på rullgrus. Cyklar man manuellt på dem blir de svårare att hantera i kritiska situationer, konstaterar Anna Anund.

Viktigt att körtiderna läggs in i schemat

Bland de som arbetar inom hemtjänst och hemsjukvård och som kör bil i jobbet svarar över 40 procent att de kör för fort om de är stressade i jobbet. En orsak kan vara att körtiden inte räknas in i arbetsschemat och därför tas från den tid som är avsedd för brukaren.

– Jag är tveksam till minutstyrning när det inte finns tid för förflyttning. Det är viktigt att körtiderna läggs in i schemat och även att man får extra tid om det exempelvis är halt, säger Anna Anund.

Drygt var tionde som besvarat enkäten saknar dubbdäck på tjänstebilen under vintern. Och några av dem kör utan bälte – oftast för att det är en väldigt kort resa.

Ganska enkla åtgärder som behövs

De åtgärder som kan minska trafikolyckorna i hemtjänst och hemsjukvård är ofta ganska enkla, säger Anna Anund.

Det handlar sällan om åtgärder som är svåra att genomföra.

Anna Anund

För bilisterna handlar det till stor del om att se bilen och resorna som en del av arbetsmiljön och den schemalagda tiden. Cyklisterna behöver en stödstruktur för service och underhåll av cyklarna. Det ska inte behöva hamna på den enskilda medarbetaren att se till att det finns cykelbelysning eller att däck är pumpade, påpekar Anna Anund. Utan tydligt ansvar uppstår trafikrisker.

– Det handlar sällan om åtgärder som är svåra att genomföra, säger hon.

Fakta om rapporten

Titel: Hantverkares och omsorgspersonals resor i tjänsten, Fokus på arbetsmiljö och säkerhet

Utgivningsår: 2024

Institution:  Statens väg- och trafikforskningsinstitut, VTI

Författare: Anna Anund, projektledare, My Weidel, Per Henriksson, Karin Brolin, Jonas Ihlström

Finansiering: Afa Försäkring

Metod: Bakom rapporten ligger bland annat enkätsvar från drygt 1 300 anställda i hemtjänst och hemsjukvård. Forskarna har även intervjuat anställda och använt särskilda mätare för att se hur, var och när de åker bil och cyklar i jobbet. Undersköterskor, men även exempelvis sjuksköterskor, vårdbiträden och arbetsterapeuter deltar i undersökningen.

10 tips: Så minskar ni trafikriskerna

Rapporten har en rad förslag på hur man kan minska riskerna vid cykling och bilkörning i tjänsten.

  • Se till att det finns kunskap för att köpa in cyklar och en organisation för att ta hand om cyklarna som fungerar i både teori och praktik.Checklista
  • Det behövs system för laddning av batterier till elcyklar och möjlighet att låsa fast batterierna.
  • Hitta trafiksäkra sätt att transportera tunga matkassar, droppställningar och liknande.
  • Alla anställda bör få en egen cykelhjälm. Många vill inte dela hjälm med andra.
  • Dubbdäck ska på när det blivit vinter och inte bara ett visst datum. Det gäller även cyklar.
  • Det bör finnas hands free-lösningar för gps och telefonsamtal i tjänstebilen.
  • Lägg in körtiderna i schemat och ge extra tid för körningen om det är halt.
  • Stötta bilförarna att hålla hastighetsgränserna till exempel med förarstöd, det vill säga elektronik som hjälper till att hålla rätt hastighet.
  • Genomför introduktionsutbildningar för bilkörning i tjänsten och exempelvis cykling när det är halt.
  • Se resor i arbetet som en del av arbetsmiljön.

Skapa säkrare resor på jobbet

Använd verktyget Arbetsmiljö och trafiksäkerhet, för att skapa säkrare resor för era medarbetare.Illustration med två figurer där den ena håller den andre om axeln och pekar åt vänster.

Materialet kan användas av den som har medarbetare som går, cyklar, åker bil eller använder kollektivtrafik under arbetstid.

Här finns kunskap, vägledningar och checklistor för att se till att alla kan transportera sig på ett säkert sätt.

Börja utforska verktyget här!

 

Text: Michael Nyhaga