Visst är det speciellt att kunna delta på ett arbetsmiljöevent som Gilla jobbet. Men viktigast är ändå det som händer efteråt på den egna arbetsplatsen. Oavsett om ni var där eller inte – nu kan ni arbeta vidare med stöd av Gilla Jobbet på webben.
Trycket var stort på årets Gilla jobbet. Det ledde till att programmet blev dubblerat för att så många som möjligt skulle få plats. Hela 2 100 deltagare från både privata arbetsgivare och kommuner och regioner deltog och tillsammans gjorde de 5 750 seminariebesök.
Förebyggande lockade många
Många av seminarierna handlade om hur man på olika sätt kan arbeta förebyggande och i det även dra nytta av hur den mänskliga hjärnan fungerar.
Deltagarnas val visar vilka områden inom arbetsmiljön som engagerade särskilt stort i år:
- ledarskap
- organisatorisk och social arbetsmiljö
- arbetsmiljöekonomi
- mobbning och hot och våld.
– Vi ser att deltagarna prioriterade att lära sig mer om främjande och förebyggande arbete. Det pågår ett skifte till att jobba mot ett önskat läge, och det är rätt väg att gå för att skapa friska arbetsplatser, säger Krister Torssell, VD på Suntarbetsliv som är en av arrangörerna av Gilla Jobbet.
Se seminarierna på webben
Tolv av de 29 unika seminarierna blev filmade. De ligger nu på webben att se på för alla som vill hålla sig uppdaterade eller bara få inspiration i arbetsmiljöarbetet på sin egen arbetsplats. Filmerna passar särskilt bra för chefer, skyddsombud och HR – målgrupperna för Gilla jobbet.
Skjuts för samverkan
Arrangörerna konstaterar också att chefer och skyddsombud från flera håll anmälde sig och deltog tillsammans på Gilla jobbet och de olika seminarierna.
– Vi hoppas och tror att de som gick tillsammans fick en värdefull skjuts framåt i sin samverkan, säger Petra Lundberg i projektgruppen för Gilla jobbet.
I mars-april 2020 arrangerar Gilla Jobbet regionala konferenser på sex orter runt om i landet. Anmälan öppnar i januari.