En hälsofrämjande insats får större effekt om chefen och medarbetarna har samma bild av arbetsmiljön, visar en ny studie. Det är faktiskt bättre att vara överens om att arbetsklimatet är dåligt, än att ha olika syn på utgångsläget.
Många satsningar för att förbättra arbetsmiljön når inte målen. Det är viktigt att förstå vad som ligger bakom misslyckandena, och dra lärdom av dem, menar Henna Hasson, professor i implementering, Karolinska institutet.
Spelar det till exempel någon roll om arbetsgruppen och chefen har olika uppfattning om arbetsmiljön då en hälsofrämjande insats drar igång? Det har Henna Hasson undersökt, tillsammans med Susanne Tafvelin, lektor i psykologi, Umeå universitet.
Det korta svaret på frågan är: Ja.
Samsyn är avgörande
– Om arbetsgruppen och ledaren har samma bild av utgångsläget verkar man få ett bättre utfall av hälsofrämjande insatser, säger Henna Hasson.
Forskarna har använt data från studier av ett stort antal svenska och tyska arbetsmiljöinsatser. De har intresserat sig för skillnader i hur chefer och medarbetare ser på arbetsmiljön, till exempel arbetsklimat, arbetsorganisation, ledarskap och trygghet.
Samsyn är direkt avgörande för att kunna förbättra situationen
– Samsyn är direkt avgörande för att kunna förbättra situationen. Då har man samma bild av vad som behövs, säger Susanne Tafvelin. Det är lättare att bygga en väg om man börjar på samma ställe.
Den bild man är ense om behöver inte vara positiv. Arbetsplatser där chef och medarbetare var överens om att arbetsklimatet var dåligt, fick bättre resultat av sina arbetsmiljöinsatser än de där de tyckte olika.
– Det tyckte vi var intressant, säger Susanne Tafvelin. Om man sitter i samma båt kan det gå bra, även om man har en stor utmaning framför sig.
Riskabelt då chefer är mer positiva
Sex av tio chefer hade en annan syn än medarbetarna på arbetsmiljön, och på sitt eget ledarskap. Det kan få negativa följder för hälsofrämjande interventioner, fortsätter hon.
– Man går i otakt med varandra. Då kanske man förändrar något som egentligen inte är ett problem. Eller så blir något som borde göras inte gjort. Båda sakerna kan bli lika fel.
Omkring en tredjedel av cheferna såg mer positivt på arbetsmiljön och sitt eget ledarskap än vad de anställda gjorde. Det är en riskfaktor, menar forskarna.
– Det sämsta scenariot för hälsofrämjande interventioner var att chefen överskattade arbetsmiljön, jämfört med arbetsgruppens upplevelse av den, säger Henna Hasson.