5 tips för att minska administrationen

4 mars 2025 Lästid: 2 min
Sammanfattning av artikeln

Administrationen handlar om att dokumentera, hantera fakturor, skapa riktlinjer och handlingsplaner.

Administrationen ökar i många organisationer.

Det riskerar att ta tid från det kärnverksamheten: till exempel att utbilda elever, eller ge vård och omsorg till omsorgstagare och patienter.

Men det finns sätt att minska administrationen.

Det berättade professor Anders Ivarsson under ett webbinarium i februari 2025.

En kvinna i vit vårdarbetsskjorta sitter framför en dator
Det finns sätt att dra ner på administrationen. Titta till exempel på om ni dubbeldokumenterar en del uppgifter, och fundera på om alla behöver dokumentera.

Foto: Johnér bildbyrå

Sammanfattning av artikeln

Administrationen handlar om att dokumentera, hantera fakturor, skapa riktlinjer och handlingsplaner.

Administrationen ökar i många organisationer.

Det riskerar att ta tid från det kärnverksamheten: till exempel att utbilda elever, eller ge vård och omsorg till omsorgstagare och patienter.

Men det finns sätt att minska administrationen.

Det berättade professor Anders Ivarsson under ett webbinarium i februari 2025.

Måste vi ägna så mycket arbetstid åt mejl, dokumentation och möten? Många anställda lägger allt mer av sin arbetstid på administration. Men det finns sätt att frigöra tid till det man egentligen vill göra på jobbet.

En undersökning från Sveriges Lärare visar att lärare ägnar en tredjedel av sin arbetstid åt möten och administration. I en tidstudie från 2019 ägnade läkare på vårdcentraler mindre än en tredjedel av arbetstiden åt direkta patientuppgifter. Resten gick till exempelvis e-posthantering och möten.

Andra yrkesgrupper i kommuner och regioner anser också att de ägnar för mycket tid åt administration, visar forskning.

Idén är att kärnverksamheten blir undanträngd.

Anders Ivarsson, professor vid Södertörns högskola, forskar om administration.

Anders Ivarsson Westerberg, professor i offentlig förvaltning

– Idén är att kärnverksamheten blir undanträngd och att man inte kan utföra sin arbetsuppgifter som man skulle vilja, säger Anders Ivarsson Westerberg, professor i offentlig förvaltning vid Södertörns högskola under en webbföreläsning om administration. Föreläsningen arrangerades av Institutet för Stressmedicin.

Flera orsaker till ökningen

Enligt Anders Ivarsson Westerberg har administrationen ökat generellt i samhället under de senaste decennierna. Han pekar på flera orsaker till den utvecklingen:

  • Det administrativa arbetet fördelas ut på verksamheten istället för att utföras av särskild administrativ personal. Alla ska vara sin egen sekreterare och administratör. Sekreterare som yrkesgrupp har nästan försvunnit.
  • Det har tillkommit fler som ägnar sig åt administration på stabsnivå. Till exempel kommunikatörer och samordnare. Det kan leda till bland annat ökade krav på kommunikation och dokumentation.
  • Den ökade styrningen av offentlig sektor innebär mer administration. Här handlar det framför allt om idén att offentliga organisationer kan styras som företag, så kallad New Public Management.
  • Offentlig sektor har konkurrensutsatts. Att vi till exempel kan välja vårdgivare leder till mer administration.
  • Myndigheter ställer högre krav på riktlinjer och handlingsplaner inom olika områden som exempelvis IT-säkerhet.
  • Inte minst hälso- och sjukvården vill gärna friskriva sig från att ha gjort fel. Det kan leda till att man dokumenterar extra mycket för säkerhets skull.

Kan påverka arbetsmiljön negativt

Samtidigt kan den ökade administrationen få negativa konsekvenser, enligt Anders Ivarsson Westerberg:

  • Administrationen kommer i förgrunden istället för att man koncentrerar sig på det praktiska arbete man ska utföra.
  • Verksamheten blir mindre effektiv om resurserna används fel.
  • Administrativt arbete kan enligt forskning leda till stress och utmattning i yrkesgrupper som inte har det som huvuduppgift.
  • Arbetsglädjen kan minska. Om man utbildat sig i ett yrke vill man ägna arbetsdagen åt det istället för administration.

En del administration behövs

Anders Ivarsson Westerberg betonar dock att all administration inte är av ondo och att organisationer måste administreras. Löner ska betalas ut, verksamhetsmål ställas upp, lagkrav uppfyllas och så vidare. Han räknar med att mellan tio och fyrtio procent av arbetet i en organisation behöver bestå av administration.

Problemet med hög administrationsbörda finns inte heller bara i staten, kommuner och regioner.

– Det är mer knutet till stora organisationer, säger han och hävdar att det är verksamhetsstorlek snarare än verksamhetstyp som avgör hur mycket administration en organisation behöver.

Vad är administration?

Exakt vad som är administration är lite oklart och begreppet används ibland olika av forskare och experter.

Enligt Nationalencyklopedin är administration förvaltning, skötsel och ledning av en verksamhet. Det vill säga det som gör att verksamheten flyter på och fungerar.

Det kan exempelvis vara skapandet av riktlinjer och handlingsplaner, dokumentation, arkivering och rapportskrivande.

Myndighetskontakter, hantering av fakturor, löner och personal samt verksamhets- och ekonomistyrning är också administration. Ofta räknas även möten, extern kommunikation och e-posthantering till administrativa arbetsuppgifter.

Så kan ni minska administrationen

1. Titta på:

  • vilken administration som är nödvändig
  • vilken som inte är nödvändig men som effektiviserar verksamheten
  • vilken man kan ta bort, till exempel vara dubbeldokumentering i olika system och arbetsuppgifter som blivit förlegade.

2. Minska styrningen av medarbetarna. Mycket styrning ger mycket administration. Pröva så kallad tillitsbaserad styrning.

3. Gör konsekvensanalyser. Om ni ska införa ett nytt IT-system, titta då först på hur det påverkar medarbetarna och deras arbete.

4. Fundera på om det är bra att alla administrerar istället för att bara ett fåtal gör det. Se om det är möjligt att återanställa sekreterare och administratörer.

5. Skydda organisationen från krav utifrån. Alla önskemål om dokumentation måste kanske inte uppfyllas.

Källa: Anders Ivarsson, professor vid Södertörns högskola.

 Se webbinariet Varför administrerar vi så mycket?”

Hur har ni det på er arbetsplats?

Ung kvinna i blå skjorta skriver i ett block. Illustration till verktyget Vår arbetsmiljö.Verktyget Vår arbetsmiljö hjälper er arbetsgrupp att steg för steg kartlägga er arbetsmiljö.

Vår arbetsmiljö passar för en arbetsplatsträff eller liknande möte och tar ungefär en timme att gå igenom.

Tillsammans går ni igenom områden som påverkar er vardag. Ni skapar samsyn kring:

  • Vad som fungerar bra
  • Vad som kan förbättras
  • Vilka områden som ni vill prioritera

Läs mer och testa Vår arbetsmiljö här

Text: Michael Nyhaga
Kontakt: [email protected]