För chefer

Hållbar återgång

Här finns praktiskt stöd och goda råd för dig som chef att planera en medarbetares återgång i arbete efter en tids sjukfrånvaro.

Hero bakgrundsbild

Planera

För att en återgång ska fungera på lång sikt är det viktigt att göra en bra planering. Det kan behövas möten och samtal för att bestämma hur första tiden ska se ut när det gäller arbetsuppgifter, krav, arbetstider och prioriteringar. Ibland behövs en stegvis återgång, där medarbetaren först gör korta besök eller arbetar med några få arbetsuppgifter. Efter ett tag kan kraven öka och så småningom även arbetstiden.

Ta stöd från hr vid behov

Om det behövs kan du ta hjälp från andra experter som exempelvis hr.

Sök bidrag

Som arbetsgivare kan du ansöka om arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd från Försäkringskassan och rehabiliteringsstöd från Afa Försäkring.

Planera tillsammans

När du och din medarbetare planerar återgången, så fundera över om arbetsträning kan vara en bra idé den första tiden. Bestäm också hur och vem som ska informera kollegorna.

Ditt ansvar som chef

Arbetsgivaren har alltid det yttersta arbetsmiljöansvaret och du som chef får i regel ansvar för specifika arbetsmiljöuppgifter i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Du har en viktig roll i det förbyggande arbetsmiljöarbetet och även under en medarbetares sjukfrånvaro samt när någon ska återgå i arbetet.

Tillbaka i arbete

Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar, och arbetet ska anpassas efter medarbetarens förutsättningar. Det är därför viktigt att följa upp även efter att medarbetaren har återgått i arbete för att undvika ny sjukfrånvaro.

Öka belastning och arbetstid successivt

Lägg till arbetsuppgifter, krav och arbetstid steg för steg – men inte allt på en gång. Ta det långsamt och stanna upp vid varje steg för att säkerställa att det känns hållbart innan nästa steg.

Stäm av med jämna mellanrum

Ha regelbundna avstämningar för att säkerställa att allt går som planerat. Om något inte fungerar, är det bra att åtgärda det direkt.

Tipsa din medarbetare om självskattningen

Föreslå att din medarbetare gör självskattningen för att se om det finns delar i arbetet som kan behöva anpassas. Frågorna i självskattningen rör arbetets kognitiva, emotionella, sociala och fysiska krav. Resultatet kan användas som stöd i samtalet med dig som chef.

Dialog om arbetsanpassningar

Fortsätt att prata med medarbetaren om vad som behövs för att kunna arbeta och ta tillvara på arbetsförmågan, särskilt om hen är deltidssjukskriven eller nyligen varit sjukskriven.

Kartlägg behov av arbetsanpassningar och stöd

Fokusera på medarbetarens styrkor, resurser och vad hen kan bidra med. Ta stöd från hr eller företagshälsovården om det behövs.

Stäm av med jämna mellanrum

Även om din medarbetare är tillbaka, eller på väg tillbaka, kan en fortsatt dialog om arbetsanpassningar behövas för att arbetet ska fungera så bra som möjligt.

Genomför arbetsanpassningar

Även när medarbetaren är på väg tillbaka efter sjukfrånvaro, är det viktigt att regelbundet se över och justera arbetsanpassningar. Det minskar risken för hälsoproblem och olyckor.

Bedöm behovet av arbetsanpassningar

Avgör vad som är möjligt att genomföra med tanke på verksamheten och andra medarbetare. Ta stöd av hr eller företagshälsovården vid behov.

Informera din medarbetare

Berätta för medarbetaren vilka arbetsanpassningar som kan göras och hur länge de kan prövas.

Stäm av med jämna mellanrum

Utvärdera och justera anpassningarna utifrån medarbetarens situation.

Extern utredning

Om tidigare arbetsanpassningar inte fungerat kan en extern arbetsförmågebedömning vara ett steg för att komma vidare.

Bedöm och beställ en arbetsförmågebedömning

Om det behövs, prata med hr och beställ en arbetsförmågebedömning för att få hjälp med att kartlägga medarbetarens förmåga att arbeta.

När återgång inte är möjlig

Ibland, trots arbetsanpassningar, kan arbetsförmågan vara nedsatt och det kan vara en stadigvarande nedsättning. Om alla skäliga rehabiliteringsmöjligheter har provats och det inte går att fortsätta med nuvarande arbete, måste man titta på omplacering till annat arbete hos arbetsgivaren. En omplaceringsutredning görs för att undersöka om det finns något annat arbete hos arbetsgivaren som skulle fungera.

Säkerställ att alla möjligheter har prövats

Om de alla skäliga rehabiliteringsmöjligheter och arbetsanpassningar har prövats och det ändå inte har fungerat – ta hjälp av hr.

Samla all dokumentation om processen

Om medarbetarens arbetsförmåga bedöms vara stadigvarande nedsatt, ska det dokumenteras på ett tydligt sätt.

Omplacering inom enhet eller organisationen

Gör en omplaceringsutredning för att se om det finns annat arbete inom enheten eller organisationen som passar medarbetaren.

Omreglering av anställning

Om medarbetaren får sjukersättning (25, 50 eller 75 procent) har hen rätt att få anställningen omreglerad utifrån den kvarvarande arbetsförmågan. Om anställningen omregleras ska medarbetaren informeras senast en månad i förväg.

Om medarbetaren blir beviljad sjukersättning så har arbetsgivaren en möjlighet att omreglera anställningsavtalet. Många arbetsgivare omfattas av kollektivavtal som reglerar hur en sådan omreglering av anställningsavtalet går till.

Om det inte finns några möjligheter för fortsatt arbete hos arbetsgivaren är det vanligt att omställning diskuteras. Detta är också något som många arbetsgivare har reglerat i sina kollektivavtal.

När återgång inte är möjlig

Om det inte finns något annat arbete att omplacera medarbetaren till, och alla alternativ har utretts noga, kan nästa steg vara uppsägning. Detta regleras i Lagen om anställningsskydd, LAS.

Stödmaterial för chefer

Behöver du ett praktiskt stöd med tips och råd om vad som kan vara bra att tänka på i samtalet med din medarbetare? Eller ett samtalsstöd vid ett möte där fler aktörer än du och din medarbetare medverkar? Kika här.