Aktivitetsmarkör

OSA: organisatorisk och social arbetsmiljö

OSA hand­lar om att alla ska kunna tri­vas, må bra och pres­tera väl på jobbet. En god OSA är arbets­givarens ansvar och före­bygger ohälsa i arbets­livet. Här hittar du stöd för att jobba med OSA på er arbetsplats!

Hero bakgrundsbild

Tre stöd för att jobba med OSA

Hos Suntarbetsliv finns det ni behöver för att uppfylla kraven i OSA-föreskrifterna. Här hittar du några av våra verktyg och utbildningar som vänder sig till chefer och skyddsombud.

Vill du veta lite mer om OSA och om verktygen? Scrolla ner så hittar du tre snabba frågor och svar!

Frågor och svar

Ingen är expert från början! Här nedanför hittar du svar på några enkla frågor kring OSA. Fler svar hittar du till exempel i artikeln vad är OSA? 

För­kortningen OSA står i arbets­livet för organisa­torisk och social arbets­miljö.

Organisatorisk arbetsmiljö handlar om hur arbetet ordnas, styrs, kommuniceras och hur beslut fattas.

Social arbetsmiljö handlar om hur vi samarbetar, samspelar och pratar med varandra på arbets­platsen, även via e-post, chatt och liknande.

OSA regleras i en grupp före­skrifter hos Arbets­miljö­verket. De omfattar tre områden: arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling.

Föreskrifterna (AFS 2015:4) beskriver bland annat att arbetet med OSA ska vara en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Har ni koll på vad OSA innebär så kan det vara lämpligt att börja med verktyget OSA-kollen. Här får ni en bra indikation på vilka områden ni behöver jobba vidare med på just er arbetsplats, och stöd för att skapa en handlingsplan.

Behöver ni en grundkurs i OSA så är OSA-utbildningen en bra plats att börja på. Gå den tillsammans, chef och skyddsombud.

Behöver ni hjälp att komma igång så kontakta Suntarbetslivs vägledningstjänst!