Hemtjänstens larmpatrull avlastar kollegorna

23 augusti 2022 Lästid: 7 min
Larmpatrull hos hemtjänsten i Trollhättan. Nersim Menekske och Kamber Ibisi går mot kameran, förbi en bil.
På väg ut att hjälpa en brukare som behöver snabb hjälp. Kamber Ibisi och Nersim Menekske jobbar med larmpatrullen i Trollhättan, och trivs med sitt nya uppdrag efter många år i den vanliga hemtjänsten.

Foto: Kent Eng

I Trollhättans hemtjänst har man en särskild larmpatrull som tar hand om de flesta larm från brukarna. Det avlastar den vanliga hemtjänsten och gör det lättare för dem att planera sin tid. Och brukarna får hjälp av bland annat de två erfarna undersköterskorna Kamber Ibisi och Nersim Menekske.

En stor tegelbyggnad ligger på området som förut var Trollhättans sjukhus. Här huserar flera av stadens olika hemtjänstenheter. En grå entrédörr utan skyltar som berättar om verksamheten öppnar in till rymliga och ljusa lokaler.

Här finns både mindre kontor och större arbetsrum, och så förstås ett fikarum med kök. I många av rummen samlas just nu grupper av personal runt mötesborden. Det är fredag eftermiddag och dags för avlösning mellan dag- och kvällspersonalen.

Redo för kvällspasset

Larmpatrullen huserar i ett par rum med fönster ut mot parkeringen. Vid ett bord sitter undersköterskorna Nersim Menekske och Kamber Ibisi och gör sig redo för kvällspasset.

Larmpatrull hos hemtjänsten i Trollhättan. Ing-Marie Karlsson administratörVid ett skrivbord alldeles intill finns Ingmarie Karlsson som är administratör för Larmpatrullen. Det är hon som ska jobba med Nersim och Kamber i kväll. Hennes uppgift är att ta emot de larm som kommer in och fungera lite som en spindel i nätet.

Sedan några månader tillbaka har de tre jobbat i den nystartade Larmpatrullen.

Rycker bara ut på larm

Larmpatrull hos hemtjänsten i Trollhättan. Nersim Menekske— Jag trivs jättebra. Den stora skillnaden är att vi inte har några inplanerade besök under våra pass, säger Nersim Menekske.

Han har jobbat inom den vanliga hemtjänsten i sju år och Kamber Ibisi i tio år. Båda två har erfarenhet av att då ha med sig en larmtelefon som plötsligt kan ringa och ställa passets inplanerade besök på ända.

— Jag har haft den här bördan i många år att ständigt bli avbruten av ett larm. Jag ville gärna slippa det, säger Nersim Menekske.

Började med en medarbetarenkät

Varje år gör Trollhättans stad en medarbetarenkät som HR skickar ut till alla anställda. En arbetsgrupp bestående av hemtjänstcheferna brukar analysera personalens svar i början av året. Den här gången såg de att medarbetarna generellt gav bra betyg åt sådant som ledarskap och motivation. Men att arbetet inte var fritt från negativ stress var tydligt.

Mattias Berntsson som är enhetschef för Larmpatrullen berättar att just larmen stack ut.

— Det stressade personalen mycket att ständigt behöva avbryta sin inplanerade besöksrunda för att ta hand om dem.

Och så växte tanken fram att starta upp en enhet som bara hanterar just larmen. Efter förseningar på grund av pandemin startade de upp verksamheten i april i år. Under en startperiod på ett halvår ska de till en början täcka halva Trollhättan.

— Vi behöver lära oss och veta mer innan vi drar igång i hela staden. Ett av målen är att skapa en bra arbetsmiljö för larmpersonalen. Ju mer vi vet om arbetsbelastningen desto bättre kan vi göra det, säger Mattias.

Administratören bedömer insatsen

Medan Nersim och Kamber pratar med Ingmarie vid hennes datorskärm sätter sig Ritva Hallberg vid det runda bordet. Hon är också administratör och har just jobbat färdigt dagpasset.

Ritva Hallberg, administratör Trollhättans larmpatrull— Mellan larmen så är det mycket annat som vi behöver göra. Som administratör programmerar jag nya larm och avslutar gamla. Sedan installerar vi larmen hemma hos brukarna och avinstallerar dem som inte ska användas längre, säger Ritva.

Hon har, liksom alla inom Larmpatrullen, mångårig erfarenhet av att jobba inom hemtjänsten. Som administratör behöver hon kunna bedöma vilken insats den som larmar behöver. Och alla som jobbar i patrullen måste kunna åka på alla typer av larm, säger hon och får medhåll av Kamber.

Kan ta med hjälpmedel i bilen

Ett larm har precis kommit in och Nersim och Kamber gör sig redo för att åka till en kvinna som behöver hjälp. Suntarbetslivs reporter får följa med. Vi går ut till en av hemtjänstens vita bilar på parkeringen utanför kontoret, och åker iväg. Idag har de ingen extra utrustning med sig, men det finns möjlighet att ta med till exempel en bärbar lift, om de ska hjälpa någon upp som har ramlat.

— Det underlättar jättemycket att slippa lyfta och belasta sin egen kropp. Behöver den vanliga hemtjänsten hjälp åker vi ut med liften och hjälper dem, säger Nersim.

Kamber svänger in till ett lummigt område med flervåningshus och parkerar vid entrén till ett av dem. Han och Nersim kliver ur bilen, tar på sig munskydd och går in i huset.

Snart är de tillbaka. Nersim berättar att kvinnans inplanerade besök från hemtjänsten hade kommit lite tidigare, och de kunde hantera situationen utan deras hjälp.

Hanterar inte alla larm

Innan Kamber sätter sig på förarplatsen tar han upp sin mobil och dokumenterar besöket i kvinnans journal. Vissa saker kan de göra på mobilen medan till exempel en fallrapport bara går att göra vid datorn på kontoret.

Det här blev ett kortare besök men ibland åker de så långt som tre mil till enkel väg. Då tar ett besök runt en timme. Det gör att alla dagar är olika och att de träffar nya brukare nästan varje dag.

— Det kan kännas obekant för vissa personer när det kommer en ny larmpatrull men de lär sig efter ett tag. Vi är vana och har rutin att bemöta alla brukare, säger Nersim.

Tillbaka på Larmpatrullens kontor har administratören Ingmarie fått in flera larm. Hon bedömer ändå att antalet är hanterbart. Om det är mycket larm kan hon titta i stadens planeringssystem för att se om det snart finns ett inplanerat besök av hemtjänsten. Då ringer hon den undersköterska som är på väg och hör om han eller hon kan ta larmet.

Det är alltså inte riktigt alla larm som Larmpatrullen hanterar. Men tanken är att de ska avlasta den vanliga hemtjänsten.

Lättnad för den vanliga hemtjänsten

hvuudskyddsombud Mattias Berntsson Arje i TrollhättanMattias Berntsson Ärje, huvudskyddsombud för Kommunal, tycker det är bra att omsorgsförvaltningen har startat Larmpatrullen. Ännu så länge är det dock för tidigt att utvärdera hur väl den har avlastat hemtjänstpersonalen.

— De jag har pratat med har sagt att de är positiva till Larmpatrullen. De tycker att det ska bli skönt att få slippa larmen. Jag hoppas att det blir så och att det kommer personalen till del så att det verkligen blir en lättnad, säger Mattias.

Kamber och Nersim diskuterar med Ingmarie en stund, men säger snart hej då och går ut till bilen igen. Fredagen håller på att gå över i sen eftermiddag och det är många brukare som behöver deras hjälp.

Så här jobbar larmpatrullen

Larmpatrullen är igång från 06:30 till 22:00, uppdelat på två pass.

Bemanning dagtid är 2 – 3 personer, kväll är det 2 personer.

På dagtid installerar och avinstallerar de också larm hos brukare.

Det ingår också 4 administratörer som omväxlande jobbar dag- och kvällspass.

Larmpatrull på prov

I Trollhättan har man valt att ha en start-period på sex månader då man bara täcker halva staden. Under den tiden ska man samla in statistik och utforma Larmpatrullen på bästa sätt.

Till start-perioden gjorde chefen en internrekrytering av erfaren hemtjänstpersonal. De fick tjänstledigt från sin ordinarie anställning i sex månader och har under tiden ersatts av vikarier för att fylla deras platser.

I nästa steg då hela staden ska ingå kommer det att bli en extern rekrytering till Larmpatrullen. Personalen i som nu ingår i Larmpatrullen kommer att få frågan om de vill fortsätta där eller gå tillbaka till den vanliga hemtjänsten.

Text: Teres Hallman