Ilska, frustration, nedstämdhet och sorg: den som arbetar med människor kan möta många olika sorters känslor. Risken är stor att ryckas med – och det finns vinster med att lära sig hur man hanterar det.
Tänk dig att du är på jobbet och behöver ge ett negativt besked – säga nej – till en annan människa. Du kanske nekar någon att få ekonomiskt bistånd, behöver omhänderta ett barn, eller besluta att en restaurang ska stänga. Det finns många situationer i arbetslivet som kan utlösa starka negativa känslor.
Lärare, tjänstemän, vård- och omsorgspersonal och receptionister är några av de yrken där det ofta händer.
Affekter kommer utan att vi hinner tänka på dem, och är nödvändiga för vår överlevnad.
I sådana lägen är det lätt att sugas med i samma sinnesstämning som den som blir upprörd – och vips även själv bli arg eller ledsen. När det händer har man drabbats av något som inom psykologin kallas för affektsmitta.
Psykologen Philippa Borgh förklarar vad som händer vid affektsmitta.
Först behöver man skilja på affekt och känsla.
– Känslor är medvetna inre tillstånd medan affekter är reflexmässiga. Affekter kommer utan att vi hinner tänka på dem, och är nödvändiga för vår överlevnad.
Affekt kan liknas vid när man känner en riktigt äcklig doft. Då rynkar man genast på näsan och ryggar tillbaka.
– Affektsmitta har en grundläggande positiv funktion. Den finns där för att vi ska förstå varandra bättre. Den får oss att handla och göra något åt faror och problem.
Vi människor speglar varandra
Det är också så att människor, oftast helt omedvetet, speglar varandra. Speglingen och affektsmittan går på sätt och vis hand i hand.
– Om man sitter bredvid någon som gäspar händer det ofta att man själv gör samma sak. Gäspningen smittar, men inte tröttheten. Det som smittar är små muskelspänningar i ansiktet hos den andra personen.
– Samma sak händer när någon ler mot dig. Då ler du också.
Och från leendet är steget kort till att faktiskt bli glad. Men de här speglingarna sker även när någon ser arg eller rädd ut.
Affektsmitta kan verkligen ställa till det i arbetslivet.
– När vi hamnar i laddade situationer i arbetet kan det vara svårt att hålla reda på vilka känslor som tillhör mig och vad jag har smittats av känslomässigt.
Risken finns också att affektsmittan skapar osäkerhet i gränssättning.
– Du kan börja slira i ditt beslutsfattande.
Men det finns sätt att jobba medvetet med affektsmitta.
Strategier som kan skydda mot affekter
Redan lite kunskap om affektsmitta ger viss beredskap för att inte ryckas med. Man kan till exempel lära sig att skilja mellan att känna sympati och empati.
Tänk dig att du bygger och vårdar en empatisk vägg som skyddar mot affekter, föreslår Philippa Borgh.
– Då kan du bli mer robust och upprätthålla ditt uppdrag med professionalitet och integritet. Du mår också bättre.
Andas långsammare
Om situationen ändå blivit spänd: ta ett djupt andetag.
– Sträck på dig och andas långsammare, djupare – då kommer du åt det parasympatiska nervsystemet som är lugnande, i stället för den ytliga ”toppandningen” som gör att man är beredd på kamp eller flykt.
– Vill vi ha lugn så skapar vi lugn. Det är inte lätt, men det går att öva på.
Lågaffektivt bemötande – en metod för att skapa lugn
Inom vård och omsorg använder en del verksamheter, särskilt inom området funktionshinder, ett synsätt och en metod som kallas lågaffektivt bemötande.
Kunskap om affektsmitta ingår i metoden, som i korthet går ut på att förebygga hot och våld genom att dämpa känslouttryck och skapa ett lugn.
I artikeln Lågaffektivt bemötande – så undviker du hot och våld kan du läsa mer om den metoden.
Stressig arbetsmiljö kan trigga affektsmitta
Affektsmitta kan uppstå i vitt skilda situationer i arbetet, och även spridas vidare i arbetsgruppen. En del yrken har handledning då man går igenom ärenden, hur man ska göra med dem och vilka känslor det väckt, men andra har inte det.
Stress på jobbet och konflikter i arbetsgruppen kan också leda till affektsmitta, som i sin tur skapar ännu mer stress. Philippa Borgh ger några exempel från funktionshinderområdet:
Om tidsschemat är tajt vid en matsituation kan man som personal känna sig stressad och irriterad.
– Personen som hen stödjer kan då bli orolig, spänd eller vägra äta.
Eller om två i personalen smågrälar i korridoren: Då kan en person med kognitiva svårigheter ”snappa upp” stämningen och reagera med oro eller aggressivitet.
Prata om affektsmitta på ert jobb
Det finns många goda skäl att avsätta en stund för att i arbetsgruppen prata om affektsmitta.
–Ta upp ämnet affektsmitta på en arbetsplatsträff, tipsar Philippa Borgh. Berätta vad det är, och gå igenom ett par frågor som gruppen kan resonera kring.
Psykologens tips på frågor att använda:
Känner vi igen oss i det här med affektsmitta?
Hur påverkar det oss?
Hur kan vi göra för att affektsmitta inte ska få negativ påverkan på oss?
Vad gör vi om vi märker att en kollega påverkas av det?
Man kan också varje dag reflektera kort med varandra om hur arbetsdagen varit, så minskar risken att man känner sig utsugen eller deppig efter jobbet.
–Då kanske man kommer på att man känner sig låg för att man träffat flera arga eller ledsna personer under dagen.
Att få ett vänligt leende på jobbet kan ha den bästa smittoeffekten.
Och sist men inte minst: var vänliga mot varandra på jobbet.
–Visst kan vi känna oss ledsna vissa dagar och vi vill kanske inte gå runt och le när vi inte är på topp. Men att få ett vänligt leende på jobbet kan ha den bästa smittoeffekten.
Artikeln bygger bland annat på ett webbinarium om affektsmitta som Hantera Agera höll i juni 2025.
Foto Philippa Borgh: Elin Vinger Elliot
7 sätt att förebygga affektsmitta
- Skaffa kunskap om affektsmitta (bara genom att läsa den här artikeln är du en bit på väg).
- Var förberedd. Fatta ett medvetet beslut i förväg om hur du ska agera i en situation som kan bli svår.
- Arbetskläder kan ge ett visst mentalt skydd och göra det lättare att behålla yrkesrollen.
- Skicka vänlighetssignaler till den andra personen, till exempel genom att le.
- Känn med den andra men inte som den andre.
- När du möter någon med starka känslor, och känner likadant själv, fråga dig: ”Är det här något jag känner själv eller kommer det från någon annan?”
- Var fullt uppmärksam med energi och utan anspänning. Sträck på dig. Andas lugnare och djupare.