För chefer

Förebygg sjukfrånvaro

Här finns praktiskt stöd och goda råd för dig som är chef i arbetet med att förebygga sjukfrånvaro.

Hero bakgrundsbild

Tidiga signaler

Om du själv eller någon i din närhet börjar visa tecken på att må dåligt eller har svårt att orka med arbetet, är det viktigt att ta det på allvar. Ju snabbare man reagerar, desto lättare kan man undvika att personen blir sjukskriven. Ofta kan små justeringar i arbetet hjälpa under en period.

Se över nuläget

Samla information om frånvaro, förändringar i beteende eller andra tecken på att något inte står rätt till.

Boka samtal med din medarbetare

Att prata tidigt med medarbetaren kan hjälpa till att förhindra eller förkorta sjukfrånvaro.

Tipsa din medarbetare om självskattningen

Föreslå att din medarbetare gör självskattningen för att se om det finns delar i arbetet som kan behöva anpassas. Frågorna i självskattningen rör arbetets kognitiva, emotionella, sociala och fysiska krav. Resultatet kan användas som stöd i samtalet med dig som chef om din medarbetare vill.

Ditt ansvar som chef

Arbetsgivaren har alltid det yttersta arbetsmiljöansvaret och du som chef får i regel ansvar för specifika arbetsmiljöuppgifter i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Du har en viktig roll i det förbyggande arbetsmiljöarbetet och även under en medarbetares sjukfrånvaro samt när någon ska återgå i arbetet.

Dialog om arbetssituation

Gå igenom arbetssituationen tillsammans för att se om det finns något stöd eller arbetsanpassningar som kan minska risken för sjukfrånvaro och ta tillvara på den arbetsförmåga som finns. Ett stöd kan till exempel vara kontakt med företagshälsovården. En arbetsanpassning kan vara en individuell åtgärd i den fysiska, organisatoriska eller sociala arbetsmiljön.

Undersök

Prata med medarbetaren för att se om det finns behov av arbetsanpassningar eller andra åtgärder och undersök om de kan genomföras.

Kommunicera

Prata om vad ni ska prova och vilken tidsram som gäller.

Stäm av med jämna mellanrum

Följ upp efter ett tag att ni är på rätt väg för att nå målet. Justera om det behövs och planera vad som ska göras framöver.

Genomför arbetsanpassningar

Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar, och arbetet ska anpassas efter människors förutsättningar. Om det finns något som kan bidra till att behålla arbetsförmågan och minska risken för ohälsa och sjukfrånvaro, så ska det göras, om det är möjligt och rimligt.

Genomför arbetsanpassningar och stöd

Sök hjälp från hr eller företagshälsovården om det behövs.

Stäm av med jämna mellanrum

Följ upp med jämna mellanrum för att se att ni är på rätt väg. Justera om det behövs och planera för nästa steg.

Ta hjälp av andra

Om arbetsanpassningar och stöd från arbetsgivaren inte räcker till, kan samarbete med externa aktörer behövas, exempelvis företagshälsovården.

Undersök interna rutiner och riktlinjer

Om du behöver mer information om interna rutiner kring arbetsanpassning, be om hjälp från hr, din chef eller en kollega.

Bedöm behovet av samarbete

Om samarbete behövs – planera vilka möten som ska hållas, hur ofta och vem som ska delta.

Stödmaterial för chefer

Behöver du ett praktiskt stöd med tips och råd om vad som kan vara bra att tänka på i samtalet med din medarbetare? Eller ett samtalsstöd vid ett möte där fler aktörer än du och din medarbetare medverkar? Kika här.