För chefer
Förebygg sjukfrånvaro
Här finns praktiskt stöd och goda råd för dig som är chef i arbetet med att förebygga sjukfrånvaro.

För chefer
Här finns praktiskt stöd och goda råd för dig som är chef i arbetet med att förebygga sjukfrånvaro.
Om du själv eller någon i din närhet börjar visa tecken på att må dåligt eller har svårt att orka med arbetet, är det viktigt att ta det på allvar. Ju snabbare man reagerar, desto lättare kan man undvika att personen blir sjukskriven. Ofta kan små justeringar i arbetet hjälpa under en period.
Samla information om frånvaro, förändringar i beteende eller andra tecken på att något inte står rätt till.
Att prata tidigt med medarbetaren kan hjälpa till att förhindra eller förkorta sjukfrånvaro.
Föreslå att din medarbetare gör självskattningen för att se om det finns delar i arbetet som kan behöva anpassas. Frågorna i självskattningen rör arbetets kognitiva, emotionella, sociala och fysiska krav. Resultatet kan användas som stöd i samtalet med dig som chef om din medarbetare vill.
Gå igenom arbetssituationen tillsammans för att se om det finns något stöd eller arbetsanpassningar som kan minska risken för sjukfrånvaro och ta tillvara på den arbetsförmåga som finns. Ett stöd kan till exempel vara kontakt med företagshälsovården. En arbetsanpassning kan vara en individuell åtgärd i den fysiska, organisatoriska eller sociala arbetsmiljön.
Prata med medarbetaren för att se om det finns behov av arbetsanpassningar eller andra åtgärder och undersök om de kan genomföras.
Prata om vad ni ska prova och vilken tidsram som gäller.
Följ upp efter ett tag att ni är på rätt väg för att nå målet. Justera om det behövs och planera vad som ska göras framöver.
Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar, och arbetet ska anpassas efter människors förutsättningar. Om det finns något som kan bidra till att behålla arbetsförmågan och minska risken för ohälsa och sjukfrånvaro, så ska det göras, om det är möjligt och rimligt.
Sök hjälp från hr eller företagshälsovården om det behövs.
Följ upp med jämna mellanrum för att se att ni är på rätt väg. Justera om det behövs och planera för nästa steg.
Om arbetsanpassningar och stöd från arbetsgivaren inte räcker till, kan samarbete med externa aktörer behövas, exempelvis företagshälsovården.
Om du behöver mer information om interna rutiner kring arbetsanpassning, be om hjälp från hr, din chef eller en kollega.
Om samarbete behövs – planera vilka möten som ska hållas, hur ofta och vem som ska delta.
Behöver du ett praktiskt stöd med tips och råd om vad som kan vara bra att tänka på i samtalet med din medarbetare? Eller ett samtalsstöd vid ett möte där fler aktörer än du och din medarbetare medverkar? Kika här.