Hur kan sjuksköterskor ge bra vård och samtidigt vara effektiva? Och hur kan vårdens organisationer stödja dem i detta? Det ska Marianne Törner från Göteborgs universitet undersöka – bland annat genom att lyssna på erfarenheter från över 3000 sjuksköterskor.
Värdekonflikter är vanliga inom de flesta yrken. Inom vården leder dessa konflikter ofta till en etisk eller moralisk stress.
– Andra forskare har visat att sådan stress kan få vårdpersonal att må så dåligt att de till och med väljer att lämna yrket, säger Marianne Törner, forskare vid Göteborgs universitet.
Hennes utgångspunkt är att det inte räcker med bra arbetsmiljö för att medarbetare ska må bra på jobbet.
– Vi måste också känna att vi gör ett bra jobb. De som jobbar inom vården måste dessutom både vara effektiva och ge vård med hög kvalitet.
Undersöker om POS kan vara stöd
Vårdens organisationer behöver därför hitta sätt att stödja medarbetarna så att de lättare kan hantera sådana konflikter utan att den egna hälsan, vårdkvaliteten eller effektiviteten blir lidande, menar Marianne Törner.
I sitt nya forskningsprojekt vill hon undersöka om upplevelsen av stöd från organisationen (POS, Perceived organizational support) kan vara ett sätt att klara detta. Teorierna bakom POS presenterades första gången i mitten av 1980-talet och har hittills använts mycket sparsamt i Sverige. Begreppet finns inte heller på svenska. Enkelt uttryckt handlar det om ett arbetsklimat där medarbetare uppfattar att organisationen verkligen bryr sig om deras välbefinnande och verkligen uppskattar deras arbetsinsats.
– Tidigare forskning tyder på att rättvist och strukturerat ledarskap med fokus på delaktighet är viktigt på individnivå. Nu ska vi ta reda på om det också gäller för ett övergripande organisationsklimat, säger Marianne Törner som blir den första att studera detta.
Enkät till 3000 sjuksköterskor
För att ta reda på hur det förhåller sig kommer över 3000 sjuksköterskor vid fem sjukhus att få svara på enkäter. Efter enkäten ska forskarna djupintervjua ett 30-tal sjuksköterskor och ett 20-tal chefer. De kommer också att träffa sjuksköterskor i mindre grupper för att prata om hur de uppfattar värdekonflikterna på jobbet.
Genom att analysera svaren hoppas hon också kunna se om och hur POS kan påverka effektivitet och vårdkvalitet.
Kan anpassa beslut
Målet är att så konkret som möjligt ta reda på vad i en organisation som gör att sjuksköterskor känner att organisationen bryr sig om deras välbefinnande och uppskattar deras arbete. Djupintervjuerna med cheferna ska visa vad dessa kan göra för att tillfredsställa sina medarbetares behov.
– Om ett POS-klimat visar sig vara positivt kan cheferna till exempel fråga sig hur olika beslut kommer att påverka medarbetarnas välbefinnande och uppskattning. Därefter kan de eventuellt anpassa beslut och genomförande efter det, säger Marianne Törner.