Vad är en skyddskommitté? 

17 november 2025 Lästid: 3 min
Sammanfattning av artikeln

Skyddskommittén är ett rådgivande organ, en grupp, som samverkar i frågor om arbetsmiljön.

Det är arbetsgivaren och de fackliga organisationerna som väljer vilka som ska ingå i skyddskommittén.

Skyddskommitténs uppdrag styrs av arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen.

Lär dig mer om skyddskommittén i verktyget Skyddskommittékollen.

Fyra leende personer går mot kameran i en korridor.
Skyddskommittén är ett rådgivande organ och forum för samverkan i arbetsmiljöfrågor. Den ska finnas på alla arbetsställen med 50 arbetstagare eller fler.

Foto: Johner bildbyrå

Sammanfattning av artikeln

Skyddskommittén är ett rådgivande organ, en grupp, som samverkar i frågor om arbetsmiljön.

Det är arbetsgivaren och de fackliga organisationerna som väljer vilka som ska ingå i skyddskommittén.

Skyddskommitténs uppdrag styrs av arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen.

Lär dig mer om skyddskommittén i verktyget Skyddskommittékollen.

Skyddskommittén har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Här får du en snabb inblick i vad en skyddskommitté är, vilka roller som ingår och vilket uppdrag den har.

Arbetsmiljöarbetet pågår på många sätt hos en arbetsgivare. För dig som arbetar inom kommun, region eller kommunalt företag är arbetsplatsträffen, APT, och personalmötet ett exempel på möten där arbetsmiljön tas upp och ni jobbar med frågan. Sen finns ju skyddsombudet och chefen, som också samverkar om arbetsmiljön.

I organisationen finns även en skyddskommitté. I alla fall ska det enligt lag finnas en sådan på ställen där det regelbundet arbetar minst 50 arbetstagare eller fler, och även i mindre organisationer om arbetstagarna vill det. Men vad är då en skyddskommitté, vilket uppdrag har den och vilka roller ingår? Det får du lite mer koll på nu.

Vad gör en skyddskommitté?

Skyddskommittén är ett rådgivande organ och ett forum för samverkan i arbetsmiljöfrågor. Den ska delta i planeringen av arbetsmiljöarbetet på jobbet. Uppdraget är att utveckla arbetsmiljöarbetet genom samverkan.

Skyddskommitténs uppdrag styrs av arbetsmiljölagen. Det uppdraget har även samverkansgrupper, som finns där man valt att teckna lokalt samverkansavtal.

De frågor som skyddskommittén arbetar med bestäms i arbetsmiljölagen.

6 områden som skyddskommittén arbetar med:

  1. Planerar och beslutar om företagshälsovårdens uppdrag och inriktning
  2. Deltar i planering av nya eller ändrade lokaler, anordningar, arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsorganisation
  3. Planerar hur man på ett säkert sätt kan använda ämnen som kan orsaka ohälsa eller olycksfall
  4. Säkerställer att verksamheten gör riskbedömningar och planerar, genomför och följer upp handlingsplaner för arbetsmiljöarbetet
  5. Ser till att det finns utbildning om arbetsmiljö till arbetstagare, chefer och skyddsombud
  6. Följer upp att arbetsgivaren har rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering, och följer de lagar och föreskrifter som gäller.

    Som stöd och underlag använder skyddskommittén bland annat riktlinjer och policys för arbetsmiljön, medarbetarundersökningar, statistik om sjukfrånvaro och den årliga uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

    De är med i skyddskommittén

    Skyddskommittén är alltså en motor i arbetet för bättre arbetsmiljö. Den är ett rådgivande organ, medan det är arbetsgivaren som fattar beslut som rör arbetsmiljön och har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön.

    Vilka som ska vara med i skyddskommittén är bestämt i arbetsmiljöförordningen som kompletterar arbetsmiljölagen och innehåller regler för arbetsmiljöarbetet. Ledamöterna, det vill säga de som är med i skyddskommittén, representerar arbetsgivaren respektive arbetstagarna. Skyddskommittén kan också ta in experter eller stödfunktioner, till exempel från företagshälsovården.

    Arbetsgivaren utser sina representanter och arbetstagarnas organisationer utser vilka som ska företräda dem. Den som utses att representera arbetsgivaren ska ha ledande ställning.

    Arbetstagarnas representanter ska vara:

    • ledamot i styrelsen för lokal fackförening
    • skyddsombud
    • elev- eller studerandeskyddsombud, där det är aktuellt.

    Arbetsgivaren bestämmer vilka som ska vara ordförande och sekreterare i skyddskommittén. Den som är ordförande ska ha mandat att fatta beslut. Men skyddskommittén kan också själv bestämma vilka som ska vara ordförande och sekreterare, om arbetsgivaren går med på det.

    Enligt arbetsmiljölagen bör skyddskommittén sammanträda minst en gång var tredje månad.

    Då ska det finnas en skyddskommitté

    Jobbar du på ett arbetsställe, där minst 50 arbetstagare arbetar regelbundet? Då ska det enligt arbetsmiljölagen finnas en skyddskommitté hos er. Det finns många slags arbetsställen, till exempel ett sjukhus, en förvaltning, ett kontor eller ett kommunalt företag. På en del arbetsställen kan det finnas en eller flera lokala skyddskommittéer som hanterar lokala frågor, och en centralt placerad skyddskommitté.

    När det finns samverkansavtal

    De allra flesta kommuner och regioner, och många kommunala företag, har samverkansavtal. Hos de som har samverkansavtal är samverkansgruppen även skyddskommitté, om parterna är överens om det. Det betyder att skyddskommitténs uppdrag ingår i samverkansgruppen.

    Skillnaden mellan skyddskommitté och samverkansgrupp är att skyddskommitténs uppdrag utgår från arbetsmiljölagen, AML, och arbetsmiljöförordningen. Samverkansgruppen har ett bredare uppdrag i och med att den även hanterar verksamhetsfrågor utifrån medbestämmandelagen, MBL.

    Utbildning för skyddskommittéer

    Alla som är med i en skyddskommitté har rätt till utbildning för uppdraget. Nu finns ett nytt stöd för det: Skyddskommittékollen.  Läs mer om den i faktarutan nedan.

     

    Visste du att...

    Allt som en skyddskommitté ska göra tas inte upp i den här artikeln, som är till för att ge en inblick men inte fullständig kunskap.

    Se gärna en film i verktyget Skyddskommittékollen för att lära dig mer om skyddskommitténs mandat och hur de får kunskap om arbetsmiljön i organisationen.

    Bra att veta om skyddskommittén

    Skyddskommittén hanterar vanligtvis inga individärenden i sitt uppdrag. Alla ledamöter i skyddskommittén har dock tystnadsplikt om man tar del av känsliga personuppgifter, exempelvis kopplade till rehabiliteringsärenden.

    Skyddskommittékollen – nytt stöd för skyddskommittéer

    I verktyget Skyddskommittékollen lär du dig mer om vad skyddskommittén gör och vilket ansvar den har.

    Skyddskommittékollen innehåller

    • korta filmer
    • kunskapstester
    • kartläggning

    Verktyget gör att ni som är med i skyddskommittén…

    • stärker samverkan i arbetsmiljöfrågor
    • får gemensam koll på uppdrag, frågor och mandat
    • jobbar effektivt tillsammans.

    Tre personer har möte runt ett kontorsbord i ett kontorsrum. De tittar på varandra, samtalar och ler

    Skyddskommittékollen vänder sig även till samverkansgrupper, som finns där man valt att teckna lokalt samverkansavtal.

    Kika på Skyddskommittékollen!

     

    Få snurr på arbetsmiljöarbetet i vardagen

    Tycker ni att systematiskt arbetsmiljöarbete är komplext och omfattande? Sänk trösklarna och kom i gång med hjälp av SAM-verkstan – chefens och skyddsombudets gemensamma verktyg.

    I SAM-verkstan får ni hjälp att:

    • Stärka samarbetet mellan chef och skyddsombud
    • Involvera arbetsgruppen
    • Kartlägga nuläget
    • Sortera och använda Suntarbetslivs utbud för systematiskt arbetsmiljöarbete
    • Följa upp hur arbetet går i vardagen

    Två kvinnor som samtalar utomhus och ler mot varandra.SAM-verkstan är chefens och skyddsombudets gemensamma verktyg för att få i gång det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) i vardagen.

    Börja utforska SAM-verkstan!

    Anna Norrby.
    Text: Anna Norrby
    Kontakt: [email protected]