För medarbetare

Förebygg sjukfrånvaro

Här finns praktiskt stöd och goda råd för dig som är medarbetare och känner att arbetsförmågan och orken sviktar.

Hero bakgrundsbild

Tidiga signaler

Om du uppmärksammar tecken på att du inte mår bra eller har nedsatt arbetsförmåga är det viktigt att ta det på allvar och prata med din chef. I bästa fall kan man undvika sjukfrånvaro genom att göra arbetsanpassningar på jobbet under en kortare eller längre period.

Fundera över din situation

Fundera på vad du själv kan göra och vilket stöd din chef kan ge dig för att det ska fungera bättre på arbetet. Vad skulle hjälpa dig just nu?

Boka samtal med din chef

Boka ett möte med din chef och berätta hur du mår. Om du vill ha någon med dig på mötet kan du kontakta ditt skyddsombud eller någon annan du litar på.

Testa balansen mellan krav och arbetsförmåga

I det här testet graderar du hur du upplevt kraven i ditt arbete den senaste tiden, och hur din förmåga känns i relation till dessa krav. Gör Självskattningen för att se om det finns delar i arbetet som kan behöva anpassas. Frågorna i självskattningen rör arbetets kognitiva, emotionella, sociala och fysiska krav. Resultatet kan användas som stöd i samtalet med din chef.

Din roll som medarbetare

Som medarbetare ska du få förutsättningar för att aktivt kunna delta i arbetsmiljöarbetet, även om du inte har ett formellt ansvar. Du är också skyldig att medverka i din rehabilitering och kommunicera dina behov av arbetsanpassning, så den arbetsförmåga du har kan tas till vara på bästa sätt.

Dialog om arbetssituation

Du och din chef kan tillsammans gå igenom din arbetssituation för att se om det finns något ni kan ändra för att minska risken för sjukfrånvaro och ta till vara på din arbetsförmåga. Det kan till exempel vara hjälp från företagshälsovården eller att anpassa arbetsuppgifterna.

Berätta vad du behöver

Prata med din chef om vad du tror skulle hjälpa dig att undvika sjukskrivning.

Ta hjälp

Ditt skyddsombud, eller någon annan du litar på, kan vara bra att bolla med eller ha med som stöd på mötet med din chef.

Följ upp

Stäm av med din chef en tid efter ert första samtal om hur allt fungerar och om något eventuellt behöver justeras.

Genomför arbetsanpassningar

Arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön och ska anpassa arbetet efter dina förutsättningar. Om det går att göra något för att minska risken för ohälsa och ta hand om din arbetsförmåga, ska det göras, om det är möjligt och skäligt.

Prova arbetsanpassningar och stöd

Prova de arbetsanpassningar och stöd som du och din chef kommit överens om.

Ta tid för återhämtning

Ge dig själv tid och fundera över vad du behöver för att vara hållbar på arbetet.

Följ upp

Stäm av med din chef en tid efter ert första möte för att se om allt fungerar eller om något behöver ändras.

Ta hjälp av andra

Om arbetsanpassningar och stöd från arbetsgivaren inte räcker, kan det behövas hjälp utanför organisationen, exempelvis från företagshälsovården.

Prata med din chef

Om du tror att stöd från företagshälsovården kan hjälpa, prata med din chef om det.

Ta hjälp

Om du tror att stöd från företagshälsovården kan hjälpa, prata med din chef om det.

Stödmaterial för medarbetare

Behöver du ett praktiskt stöd med tips och råd om vad som kan vara bra att tänka på i samtalet med din chef. Eller ett samtalsstöd vid ett möte där fler aktörer än du och din chef medverkar? Kika här.