Bra kontakt mellan chefen och fackliga representanter – det lägger grunden till välfungerande samverkan i kristider, visar forskning. Nu finns en guide om hur man får det att funka i praktiken.
– Jag blev förvånad över hur viktigt det är med samverkan. När man har det på plats innan blir det så himla mycket lättare att ta sig igenom en kris.
Det säger Mattias Elg, professor i kvalitetsteknik vid Linköpings universitet. Han är en forskarna bakom ”En guide för partssamverkan vid kriser och osäkerheter”.
Forskning från pandemin
Guiden bygger på forskning som skedde under den första fasen av pandemin.
Du kan läsa mer om forskningen i denna artikel.
Pandemin tvingade många organisationer att snabbt ställa om på olika sätt. Vissa, såsom sjukvården, var tvungna att växla upp. Andra, såsom vissa delar av industrin, växlade ner på grund av minskad efterfrågan. Många ställde om till distansarbete, distansundervisning, och så vidare.
Forskarna har studerat hur de olika organisationerna har klarat omställningarna och vad det berodde på. I det arbetet har de intervjuat 63 medarbetare, fackliga representanter och chefer i 20 olika organisationer. Bland dem kommuner, sjukvård och en utbildningsorganisation, men även industriföretag.
Tvingas improvisera
– Även om man byggt upp bra rutiner och arbetssätt så tvingas man ändå att göra förändringar och improvisera när det händer en sådan här sak.
Det säger Ulrika Harlin, forskare vid RISE, som också har varit med och tagit fram guiden. Och när man behöver improvisera, då är förtroendefulla relationer med fackliga representanter jätteviktiga.
– I organisationer där de hade byggt upp en bra samverkan, då trädde de in i en informell roll som brobyggare mellan krisledning och medarbetare. De hade flera funktioner: kunde lyfta konsekvenser men också förankra.
Extra viktigt när det måste gå snabbt
Rollen som brobyggare blir extra viktig när förändringar måste ske snabbt. Då man inte hinner ta med hela arbetsgrupper i beslutsfattandet.
– Ju mer radikalt och snabbt man måste jobba desto svårare blir det att ha med alla hela tiden. Då måste representanter för de olika perspektiven kliva in och representera i stället, säger Mattias Elg.
En annan styrka är att fackliga representanter – och skyddsombud – har örat mot marken. De kan upptäcka sådant som pyr i arbetsgruppen innan det har hunnit bli riktiga problem.
– Vissa kanske upplever orättvisa över att behöva jobba på plats medan andra kan jobba hemifrån. Det kan också vara oro för ohälsorisker, frustration över brist på aktuell information och så vidare. Allt det kan skapa bristande förtroende. Det är viktigt att kunna fånga dessa signaler tidigt innan det blir stora problem, säger Ulrika Harlin.
Relationen måste byggas innan
Men då måste det finns en relation sedan tidigare.
– Det behöver finnas på plats innan. Man kan inte skapa relationerna mitt i en omorganisation, säger Mattias Elg. Han avslutar med ett tips till arbetsgivare:
– Ta en fika med din fackrepresentant i morgon. Och ta gärna med guiden, som ett stöd för dialogen.