Samverkan: nyckeln till att ta sig genom kriser

12 augusti 2025 Lästid: 2 min
Sammanfattning av artikeln

Att ha en väl fungerande samverkan mellan chef och fackliga representanter är jätteviktigt.

Det kan hjälpa en organisation att ta sig genom en kris.

Men samverkan måste byggas innan krisen uppstår.

Det är några av lärdomarna från en studie som genomfördes under coronapandemin.

Nu finns en guide för att bygga upp samverkan.

En grupp människor som sitter och står runt ett bord.
En väl etablerad samverkan är nyckeln till att kunna ta sig genom en kris på ett bra sätt. För att den ska fungera måste relationerna vara skapade redan innan, menar forskare.

Foto: Johnér bildbyrå

Sammanfattning av artikeln

Att ha en väl fungerande samverkan mellan chef och fackliga representanter är jätteviktigt.

Det kan hjälpa en organisation att ta sig genom en kris.

Men samverkan måste byggas innan krisen uppstår.

Det är några av lärdomarna från en studie som genomfördes under coronapandemin.

Nu finns en guide för att bygga upp samverkan.

Bra kontakt mellan chefen och fackliga representanter – det lägger grunden till välfungerande samverkan i kristider, visar forskning. Nu finns en guide om hur man får det att funka i praktiken.

– Jag blev förvånad över hur viktigt det är med samverkan. När man har det på plats innan blir det så himla mycket lättare att ta sig igenom en kris.

Det säger Mattias Elg, professor i kvalitetsteknik vid Linköpings universitet. Han är en forskarna bakom ”En guide för partssamverkan vid kriser och osäkerheter”.

Forskning från pandemin

Guiden bygger på forskning som skedde under den första fasen av pandemin.

Du kan läsa mer om forskningen i denna artikel.

Pandemin tvingade många organisationer att snabbt ställa om på olika sätt. Vissa, såsom sjukvården, var tvungna att växla upp. Andra, såsom vissa delar av industrin, växlade ner på grund av minskad efterfrågan. Många ställde om till distansarbete, distansundervisning, och så vidare.

Forskarna har studerat hur de olika organisationerna har klarat omställningarna och vad det berodde på. I det arbetet har de intervjuat 63 medarbetare, fackliga representanter och chefer i 20 olika organisationer. Bland dem kommuner, sjukvård och en utbildningsorganisation, men även industriföretag.

Tvingas improvisera

– Även om man byggt upp bra rutiner och arbetssätt så tvingas man ändå att göra förändringar och improvisera när det händer en sådan här sak.

Det säger Ulrika Harlin, forskare vid RISE, som också har varit med och tagit fram guiden. Och när man behöver improvisera, då är förtroendefulla relationer med fackliga representanter jätteviktiga.

– I organisationer där de hade byggt upp en bra samverkan, då trädde de in i en informell roll som brobyggare mellan krisledning och medarbetare. De hade flera funktioner: kunde lyfta konsekvenser men också förankra.

Extra viktigt när det måste gå snabbt

Rollen som brobyggare blir extra viktig när förändringar måste ske snabbt. Då man inte hinner ta med hela arbetsgrupper i beslutsfattandet.

Porträtt av Mattias Elg.– Ju mer radikalt och snabbt man måste jobba desto svårare blir det att ha med alla hela tiden. Då måste representanter för de olika perspektiven kliva in och representera i stället, säger Mattias Elg.

En annan styrka är att fackliga representanter – och skyddsombud – har örat mot marken. De kan upptäcka sådant som pyr i arbetsgruppen innan det har hunnit bli riktiga problem.

– Vissa kanske upplever orättvisa över att behöva jobba på plats medan andra kan jobba hemifrån. Det kan också vara oro för ohälsorisker, frustration över brist på aktuell information och så vidare. Allt det kan skapa bristande förtroende. Det är viktigt att kunna fånga dessa signaler tidigt innan det blir stora problem, säger Ulrika Harlin.

Relationen måste byggas innan

Men då måste det finns en relation sedan tidigare.

– Det behöver finnas på plats innan. Man kan inte skapa relationerna mitt i en omorganisation, säger Mattias Elg. Han avslutar med ett tips till arbetsgivare:

– Ta en fika med din fackrepresentant i morgon. Och ta gärna med guiden, som ett stöd för dialogen.

Verktyg och stöd

Det här är samverkan

Samverkan är ett förhållningssätt och en metod för att utveckla verksamhet, arbetsplats och arbetsmiljö.

Det bygger på att alla medarbetare, fackliga företrädare, skyddsombud och chefer tillsammans bidrar i utvecklingen.

Samverkan är reglerade i olika lagar.

Samverkan mellan chef och skyddsombud regleras i Arbetsmiljölagen.

Samverkan mellan chef och facklig representant regleras i Medbestämmandelagen.

Så här fungerar guiden

Guiden är tänkt att fungera som en samtalsstartare. Med hjälp av den kan arbetsgivarens representanter sätta sig ner med fackliga representanter och se vad som finns på plats och vad som behöver förbättras inför nästa kris – eller inför nästa gång förändringar måste ske snabbt inom en organisation.

Här finns kapitel på olika teman, såsom:

  • Hantering av snabba upp- och nerväxlingar
  • Ta höjd för osäkerheter
  • Facklig partssamverkan (det vill säga samverkan mellan fack och arbetsgivare)
  • Tekniska resurser
  • Organisatorisk resiliens (förmågan att klara kriser och större förändringar)

För att förklara guiden kan vi kika närmare på kapitlet om facklig partssamverkan. Här står det bland annat beskrivet vissa svårigheter som fanns under pandemin på temat. Såsom:

  • Försvårad medlemskontakt, förhandlingsarbete och interaktion med skyddsombud, medarbetare, ledning.
  • Att fackliga parter inte alltid inkluderades tidigt nog i beslut och krisåtgärder.
  • Strukturella hinder, till exempel på grund av regelverk.
  • Hög arbetsbelastning.

På det följer reflektionsfrågor, att diskutera i samverkan:

  • Hur kan vi säkerställa att fackliga parter involveras tidigt i beslutsprocesser?
  • Vilka strukturer kan vi förbättra för att hantera framtida kriser eller osäkerheter mer effektivt?

Här hittar du hela guiden: En guide för partssamverkan vid kriser och osäkerheter

Ta hjälp av SAM-verkstan

En ikon som visar tre personer under ett tak.SAM-verkstan är chefens och skyddsombudets gemensamma verktyg för att få i gång det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) i vardagen.

Arbetsmiljöarbete kan upplevas som komplext och omfattande. Många vet vad som ska göras men inte riktigt hur. I SAM-verkstan kan chef, skyddsombud och medarbetare jobba praktiskt med aktiviteter för att göra det systematiska arbetsmiljöarbetet till en del av vardagen. Då börjar SAM-hjulet att snurra vilket skapar goda förutsättningar för bättre arbetsmiljö och kvalitet i verksamheten.

Använd SAM-verkstan för att:

  • Stärka chefens och skyddsombudets samarbete
  • Göra arbetsmiljöarbetet levande i vardagen
  • Få inspiration för varje steg i SAM-hjulet
  • Få mer struktur och fart i arbetsmiljöarbetet
  • Kartlägga och utveckla ert SAM-arbete
  • Engagera fler i arbetsmiljöarbetet

Börja utforska SAM-verkstan här!

Porträtt av medarbetaren Anna Wettergård
Text: Anna Wettergård
Kontakt: [email protected]