En skyddskommitté ska man ha, det säger lagen. I alla fall om man är fler än 50 på jobbet. Men hur får man till ett riktigt bra arbetssätt i skyddskommittén? Här berättar några som lyckas.
– Ledningen satt i en bubbla och skyddskommittén i en annan. Och utan ledningens engagemang händer det inte mycket.
Det säger skyddsombudet Tanja Pekkanen, förvaltningsadministratör på det kommunala fastighetsbolaget Kraftstaden som ägs av Trollhättans stad. Hon är även lokal facklig företrädare för Vision.
Ledningen satt i en bubbla och skyddskommittén i en annan.
När arbetsbelastningen var hög i företaget tappade skyddskommittén både tempo och handlingskraft.
– Det är då man riskerar att tumma på det som behöver göras.
Så såg det ut hos Kraftstaden för några år sedan. Skyddskommittén brottades med två tydliga utmaningar: svagt samarbete med ledningen och hög arbetsbelastning i organisationen.
Men en del har också fungerat bra: till exempel påpekar Tanja Pekkanen att hon, under sina fem år som skyddsombud och i skyddskommittén, alltid fått den utbildning och tid hon behöver för att vara trygg i rollen.
Så fick de nytt driv i skyddskommittén
Men nu har alltså mycket förändrats, bubblorna finns inte längre.
Att Kraftstadens skyddskommitté fått nytt driv har flera orsaker. Företaget anställde en ny hr-ansvarig i Cimona Sjöstrand. Hon började styra upp det systematiska arbetsmiljöarbetet och blev en av flera nya ledamöter i skyddskommittén. Snart fick företaget även en ny vd med engagemang för arbetsmiljöfrågorna.
Några exempel på vad skyddskommittén gjort sedan sin nystart:
- inventerat chefernas behov av utbildning om arbetsmiljö, och gjort insatser utifrån resultaten.
- genomfört aktiva åtgärder enligt diskrimineringslagen.
- pratat om sin egen kultur och hur de ville samarbeta framåt.
Dialogen i skyddskommittén är jätteviktig.
Tanja Pekkanen, skyddsombud och facklig företrädare för Vision
– Dialogen i skyddskommittén är jätteviktig. Med nya medlemmar kommer nya perspektiv och då måste vi hitta varandra: vad kan vi sedan innan, vad kommer in nytt och vad behöver vi fylla på? säger Tanja Pekkanen.
I dag består skyddskommittén av fem ledamöter:
- Två skyddsombud
- En säkerhetsansvarig
- En hr-ansvarig
- En ledningsrepresentant
Säkerhetsansvarig är ordförande och ledningen roterar vem som är deras representant. På så vis får fler i ledningen kunskap om arbetsmiljön, och skyddskommittén får in fler perspektiv. Arbetsmiljön finns också med som löpande punkt på ledningsmöten.
Tydligare roller och mer dialog
– Tidigare var rollerna otydligare. Nu är engagemanget större och det är tydligare vad skyddskommittén ska göra och vad ledningen följer upp, berättar Cimona Sjöstrand, hr-ansvarig.
Hon tycker att samarbetet i skyddskommittén är bra.
– Vi har ett bra samtalsklimat där vi fokuserar på vad som är bäst för bolaget och medarbetarna. Den största kunskapen skapas i dialogen mellan oss. Vi har olika infallsvinklar och det är just det som gör arbetet starkt.
Samverkar med andra bolag och kommunen
Henrik Rodén, säkerhetsansvarig, håller med. I sin yrkesroll har han ett brett nätverk och bra koll på utmaningar där de behöver ligga steget före.
Kraftstaden ägs av kommunen och Henrik Rodén samverkar med flera andra kommunala företag och även kommunens egna verksamheter. Det ger mycket kunskap och omvärldsspaning som han för in i skyddskommittén. Det kan till exempel handla om ensamarbete runt om i fastigheterna, och risken för hot och våld i ett förändrat samhällsklimat.
– Förr var arbetsmiljön mer av en separat fråga i företaget. Nu har vi ett systematiskt arbetsmiljöarbete där allt hänger ihop, säger Henrik Rodén.
– Vi har fått in rutiner, checklistor och mallar som gör det lätt att göra rätt.
Vi har fått in rutiner, checklistor och mallar som gör det lätt att göra rätt.
Cimona Sjöstrand hakar på:
– Ja, och skyddsronden ska inte vara det enda tillfället då man pratar arbetsmiljö. Vi vill få varje arbetsgrupp mer delaktig och ge chefer tips på vad som kan lyftas på arbetsplatsträffar.
Styrt upp sina möten och berättar vad de gör
Skyddskommittén har även delat upp sitt arbete i två tydliga delar:
- Formella sammanträden fyra gånger per år
Här följs dagordningen noggrant. De går igenom behov av utbildningar, och hur det går med handlingsplaner, riskbedömningar och uppföljningar med mera: allt det som ska göras enligt lagar och förordningar.
- Friare workshops och idéutveckling däremellan
Här arbetar gruppen mer kreativt med utvecklingsfrågor, behov som uppstår i verksamheten och framtida lösningar.
De har även en öppen dialog mellan mötena, och vid behov kallas de in till extra möten.
Efter varje möte publiceras en sammanfattning på intranätet: vad som diskuterats, beslut om vad som ska lyftas till ledningen och vad som är nästa steg.
Skyddskommittén – ett viktigt stöd för företagets vd
Stefan Jansson är vd i Kraftstaden Fastigheter Trollhättan AB sedan ett drygt år. Som vd har han arbetsmiljöansvaret och där är skyddskommittén en tillgång för honom.
Skyddskommittén gör att jag känner mig tryggare i rollen som arbetsmiljöansvarig.
– Skyddskommittén är ett bra stöd som gör att jag känner mig tryggare i rollen som arbetsmiljöansvarig. Som vd är det ganska mycket att ha koll på, och då är en välfungerande skyddskommitté ett viktigt verktyg.
Stefan Jansson, vd i Kraftstaden. Foto: Peter Wahlström
Skyddskommittén återrapporterar till honom och han litar på att de säger till om det är något.
För att skyddskommittén ska kunna göra ett bra jobb behöver även den påfyllning och stöd, och där kan man som vd bidra, tipsar han.
– Ge skyddskommittén tid för kompetensutveckling, och säkerställ att det också avsätts tid så att de kan ha god framförhållning i sin planering.
Till exempel har hela skyddskommittén deltagit i arbetsmiljöeventet Gilla Jobbet på plats i Stockholm.
– Det gav dem inspiration och nya idéer samtidigt som de fick tid att diskutera, planera och tänka tillsammans.
Han vill också lyfta skyddsombudens betydelse för arbetsmiljön.
– Jag är tacksam för att vi har engagerade skyddsombud, och det är viktigt att stötta de som tar på sig att vara skyddsombud.
2 tips från vd:n
- Se skyddskommittén och det systematiska arbetsmiljöarbetet som viktiga delar av kärnverksamheten. Det bidrar till att vi mår bra både som individer och som företag.
- Varva arbetsgivarrepresentanterna i skyddskommittén. Fördelar: fler i ledningen får kunskap om arbetsmiljön och skyddskommittén får in fler perspektiv.
Nytt verktyg: Skyddskommittékollen
Nu är skyddskommitténs gemensamma verktyg här! Få koll på kommitténs uppdrag genom filmer, kunskapstest och dialog.


